Het viel vorig jaar al op, maar dit jaar is het nog een pak erger.
Er zijn drie zachte winters geweest, waarvan de laatste 2 extreem zacht, en plotseling is alles zogezegd winterhard en kan alles in pot buiten blijven!
Ik vind het super dat mensen het blijven proberen en experimenteren op eigen risico, maar ik vind het altijd zeer spijtig dat er weer volop foute adviezen worden gegeven.
Sommige mensen zijn nu al 3 jaar of langer bezig, en hebben op die tijd heel veel gelezen en "kennis" opgedaan, wat uiteraard heel goed is, maar het ontbreekt hen simpelweg aan ervaring met echte winters, en dan krijg je dit weer.
Het lijkt wel of iedereen er van overtuigd is dat het nooit meer stenen uit de grond zal vriezen.
Met als gevolg dat vele beginnende liefhebbers de foute adviezen voor waarheid aannemen en voor veel geld planten in volle grond zetten of buiten laten staan, maar zou gauw het nog eens echt wintert zie je weer alle horrorscenario's opduiken.
Ik heb al een paar keer met echte ervaren exotenliefhebbers gesproken, die zich hier ook aan ergeren. De jarenlange kennis en ervaring die ze hebben opgebouwd en met ons hebben gedeeld, wordt na een paar zachte winters gewoon van tafel geveegd, terwijl na een echte winter toch weer blijkt dat ze gelijk hadden.