té optimistische adviezen

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Re: té optimistische adviezen

Berichtdoor Rob op 15 maart 2015 00:53

De sleutel is dat je pas echt weet hoe het voelt en wat in jouw tuin wel en niet kan, als je er ooit eens hebt verloren, en weet waarom!
Ik ben groot voorstander van 'pushing the bourndaries', maar alleen binnen de grenzen van je eigen tuin. De enige manier om hierachter te komen is door zelf te experimentere, te leren, en te accepteren als je er eens faliekant naast zit.
Als je voorstander bent van nul risico, neem dan beter een grasveldje, een bak violen en een paar hosta.

Tav forum maak ik me niet zoveel zorgen: het is per definitie zelfcorrigerend. Er zitten hier genoeg mensen die elkaar vrij corrigeren daar waar dit nodig lijkt (zonder enig display van misplaatst ego of iets dergelijks), en die adviezen worden volgens mij in de regel ook met liefde geaccepteerd. Indien dit niet zo is, dan volgt vrijwel zeker een van de pijnlijke leringen die we allemaal wel al eens hebben gekregen (jonge overmoed...), waardoor we weer sterker en slimmer worden in onze tuinen. Het resultaat zijn de plaatjes van tuinen die we hier kunnen zien op het forum.

:thumb_up:

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1137 bedankjes

Berichtdoor Pieter73 op 15 maart 2015 01:01

Ik vind het ook jammer als er verkeerde adviezen gegeven worden. Het idee van een forum is juist dat beginners informatie krijgen van meer ervaren kwekers. Maar het is ook de verantwoordelijkheid van de vrager om niet zomaar af te gaan op het eerste advies. Het is goed om altijd meerdere ervaringen en meningen te verzamelen en te vergelijken.
Aan de andere kant is het ook niet verkeerd als mensen regelmatig de ervaringen van anderen blijven controleren. Juist zo worden de nieuwe sterkere selecties ontdekt. Een goed voorbeeld is Phyllostachys edulis "Bokrijk". Als ze op goed advies van ervaren kwekers af waren gegaan hadden ze misschien nooit Ph. edulis gezaaid. En nu lijken we toch een edulis te hebben die niet weg kwijnt in ons klimaat. Ik neem aan dat het met Colocasia esculenta "Pink China" ook ooit zo is gegaan. Want de gewone knollen uit de toko of van de markt zijn echt tropisch vriezen gelijk stuk.
Pieter73

45 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 15 maart 2015 01:14

Inderdaad, je zal het zelf moeten ervaren om het te leren, ja dan verlies je wel eens een plant maar dat doe je de volgende keer weer anders. Ervaring bouw je op door te leren van je fouten en zo nodig je verzorging aan te passen.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Pieter73 op 15 maart 2015 01:14

Al blijft gericht selecteren/veredelen natuurlijk beter dan zomaar wat experimenteren. Wat dat betreft vind ik het initiatief van Ramon van Weezep een groot compliment waard viewtopic.php?f=63&t=15719
Met Trachys die hun kwaliteiten in ons klimaat hebben bewezen verder kweken verhoogt de kans op nog betere zaailingen. Ik ga hem zo eerst nog even mijn waardering laten blijken met een bedankje ook al is zijn prijsvraag al lang verlopen :) Ik hoop dat zijn initiatie veel navolging krijgt onder de forumleden met allerlei andere plantensoorten.
Pieter73

45 bedankjes

Berichtdoor amigo op 15 maart 2015 17:42

Happy

Ik ben echt een beginner, maar door jullie goede tips op het forum heb ik nog maar weinig `vermoord `in mijn tuin en geniet ik al een paar jaar van mijn tropisch tuintje!
Dus, maak je niet te druk of de adviezen wel aan de `veilige ` kant zitten. De verschillen in tips zie je, als je alles goed door leest vanzelf en je haalt er dan wel uit wat bij je past. Ik ben nogal `safety first `ingesteld en neem dan ook tips die daar bij passen mee.
Thanks!
amigo

5 bedankjes

Berichtdoor alloo op 15 maart 2015 19:54

De groot handelszaken spelen daar ook een smerigen rol in ,als ge dat leest, min zoveel,min zoveel, dan ga er toch bij mij iets rinkelen, of denk ik, hoe durven ze.

groetjes Fons
alloo

58 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 15 maart 2015 20:14

Ja Fonds dat klopt, die denken alleen aan omzet en zijn niet gebaat met exotische tuinmensen! Omdat ze daar nog wat van kunnen leren ;)
Er zijn gelukkig ook goede bedrijven :thumb_up:

Groet Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 16 maart 2015 11:42

Pieter73 schreef:Het idee van een forum is juist dat beginners informatie krijgen van meer ervaren kwekers.

Probleem is dat de ene zich nu eenmaal veel sneller ervaren voelt dan de ander :lol:

Het is een kwestie van gezond verstand en nuchterheid.
Ik herinner me een discussie van jaren geleden over het al dan niet in de zon kunnen plaatsen van een boomvaren. Beide partijen hadden de nodige ervaring in huis, maar ieder heeft zijn begrip van wat kan en haalbaar is. Wederzijds respect is dan de sleutel om het voor iedereen leerzaam te houden. Met een "oh dus toch" of "zie je wel" conclusie. :D

Verkeerde adviezen uit een voorbarig "enthousiasme" zal ik het maar noemen zie je inderdaad wel eens. Een vele grotere tendens is volgens mij echter het napraten van anders ervaringen. Op zich niet slecht zolang er inderdaad geen cowboy verhalen van gemaakt worden. Rob haalt terecht aan dat iedere tuin anders is! Daarin zie je overig wel "stromingen" en "periodes". De fameuze kleikluit was er zoééntje waarbij het bijna ineens altijd nodig leek om kluiten volledig uit te spoelen. Terwijl dit eerder uitzondering is dan regel.
Op een frans forum is de schimmelinfectie er zoéén. Bij de minste vlek in het blad heeft de palm ineens een schimmel. Herinner me daar een verhaal van een Washy die vlak naast de rand van het zwembad stond en plots ineens helemaal geen uitsloeg. Schimmel was daar de algemene conclusie. Als enige ben ik daar toen tegenin gegaan. Ik dacht eerder aan last van het zwembad chloor. Achteraf bleek inderdaad dat het zich pas voordeed na het aanvullen met chloor...

Kortom, zolang we allemaal lekker wat eigenwijs blijven, vrees ik totaal niet voor de geloofwaardigheid van dit forum :mrgreen:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor plasta op 16 maart 2015 15:42

Zonder risico en overdreven optimisme zou onze hobby helemaal niet bestaan.
Je kan je wel afvragen of 'bewezen' onmogelijke dingen uitproberen nou zo handig is.
Qua beschermen is het vaak een keus of je er veel en dagelijks tijd in wil steken, of dat je dat niet vaak kan/wil. In het eerste geval kan je veel risico nemen en wachten met alle beslissingen tot het laatste moment (kans op doodvriezen), met weinig tijd zal je veel voorzichtiger moeten zijn (kans op dood knuffelen en maanden lang eigenlijk geen tuin hebben).
Zo heb ik deze winter helemaal niets beschermd, terwijl ik ook winters heb gehad met heeeeel veel stroomverbruik (lichtslangen, warmtekabels, hutten en kachels)
Uiteindelijk hebben bijna alle exoten in de volle grond een treurig einde in ons klimaat als je goed voor ze bent geweest; te groot geworden om nog te beschermen ... :?

Raymond (Brederoo: het kan verkeeren)
plasta

146 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Nieuws en tips