Voorjaarsupdate:
Jubaea in voortuin heeft de milde winter perfect verteerd en is alweer aan de groei. Blijft een van mijn favorieten hoor!
Ventricosums hebben het ook hier erg lastig dit voorjaar:
Eerste bloei was weken geleden al te zien. Zoals gebruikelijk was de Camellia zo ongeveer gelijk met de voorjaarsbollen.
Palmenborder is alweer weken uit zijn winterjasje. Was eigenlijk nauwelijks nodig maar toch...
Oa. Sabal minor, Butia capitata, Jubaea chilensis, Yucca gloriosa en Yucaa filifera
Rhapidophylum heeft een groot deel van de winter onder een 90 liter container gewoont...
In Februari aangelegd maar nog niet helemaal beplant: de bamboeborder. Binnen enkele weken komen er nog wat palmen bij (o.a. Livistona australis).
Belofte maakt schuld: Dit is een van mijn 3 nieuwe Trachys (van GardenPalms, perfect op pallet bezorgd)

Ze staan in container in de grond ivm mogelijke verhuisplannen.
Het blijft me fascineren hoe gemakkelijk Cycas revoluta zich buiten laat overwinteren. helemaal inpakken en dit is wat je krijgt als zijn jas eraf gaat:
Normaal zijn Hosta's 100% slakkevoer, maar dit jaar heb ik hulp: ik vind al dagenlang lege slakken huizen. Ik vermoed vogels of egels - zonder bewijs vooralsnog. In ieder geval varen de Hosta die nu overal hun neuzen al laten zien, er wel bij!
Alle planten zijn naar buiten (muv wat nog in de winterstalling staat...). Nu staan ze onder de Pergola in ongeveer 60% schaduw (liggen bamboematten bovenop) te wennen aan de buitencondities. Over een wek of 2 kan alles eronder vandaan. Op het shot oa een Brahea Edulis