Tuin Jozef & Dimphy

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: Tuin Jozef & Dimphy

Berichtdoor Eduard op 19 maart 2015 22:37

Hoi Jozef, ik overwinter mijn jong exemplaar nu voor de 2e keer in de winterstalling zonder problemen, hij staat wel bij de deur die iedere dag een keertje opengaat en de ventilatie rooster met valwind staat ook in de buurt, gemiddelde temp, is er 10ºC! Moet kunnen hoor :fluiten:

Groetjes Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 20 maart 2015 11:38

Inderdaad op die manier is dat geen probleem. Maar de gemiddelde schuur heeft zoveel ventilatie niet ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor Jozef op 21 maart 2015 15:03

ik heb een soort serre die elke winter aan een kant dichtmaak met zeildoek en bubbeltjesplastic, is dus niet geventileerd wel groot. Er zit nog wel genoeg groen leven aan de plant, verdampen van water lijkt me ook geen groot probleem. Deze gaat het wel redden, alleen zal deze voorlopig niet moeders mooiste zijn. Ik had bovenop de aarde een laag houtsnippers liggen. Daardoor had ik het uitdrogen ook niet door.

ik beschouw dit als een leermoment.
Gr. jozef
Jozef

604 bedankjes

Berichtdoor Herman op 29 maart 2015 18:18

Heb zojuist jullie topic gelezen en bewonderd. Wauw en dat in zo,n kort tijdsbestek. Ziet er goed en keurig uit.
En inderdaad de mooie tijd zit er weer aan gekomen. Kunnen we ons weer Honderd keer per dag vergapen aan al dat moois . En iedere keer ontdekken we weer wat nieuws. Heerlijk toch.
Herman

30 bedankjes

Berichtdoor Jozef op 29 maart 2015 19:19

Dankjewel Herman. :thai:

Met dank aan alle ervaringen van forumleden. Hier heb ik geleerd wat er mogelijk is en hoe je dat aanpakt. Zo ga ik dit seizoen een Cordyline in de volle grond zetten en ik ben benieuwd hoeveel stam deze gaat aanmaken. Ditmaal geinspireerd op jouw topic.

gr. Jozef

.
Jozef

604 bedankjes

Berichtdoor Herman op 30 maart 2015 22:52

Dag Jozef, als de cordyline is met een stam zal het jaren duren voordat je veel stammen hebt.
Wat je dan kan hopen is dat je hem niet goed beschermd in de winter waardoor je je stam verliest :( . In het voorjaar / zomer echter zullen er uitlopers komen zodat je al snel weer een cordyline,s hebt van een halve tot 1 meter hoog. De jaren er op maar hopen op milde winters of dan juist wel goed beschermen zodat je na 2 a 3 jaar flinke cordyline,s hebt :D
Succes
Herman

30 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 30 maart 2015 23:48

Mijn moeder heeft jaren een cordolyna in haar tuin gehad. En deze bleef maar doorgroeien.
Totdat er in 97 een elfsteden winter kwam. Het gevolg was dat jaar erop meer dan 20 mini cordo's.

Ze werden echter niet groter dan een halve meter en geen tot nauwelijks stam.

Uiteindelijk naar 3 of 4 strenge winter was hij/zij totaal verdwenen.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor draco op 31 maart 2015 01:02

jos944 schreef:Mijn moeder heeft jaren een cordolyna in haar tuin gehad. En deze bleef maar doorgroeien.
Totdat er in 97 een elfsteden winter kwam. Het gevolg was dat jaar erop meer dan 20 mini cordo's.

Ze werden echter niet groter dan een halve meter en geen tot nauwelijks stam.

Uiteindelijk naar 3 of 4 strenge winter was hij/zij totaal verdwenen.

Ik heb dezelfde ervaring met een 3 stammige groenbladige Cordyline australis die tijdens een vorstperiode tot de grond afvroren. Ze ontwikkelden daarna nieuwe scheuten uit de kluit, maar het herstel in de zomer was onvoldoende en leidde uiteindelijk tot niets. Dus als je een mooie Cordyline kwijt is dit wel de manier. Een enkele nachtvorst tot -7 °C wordt prima verdragen vooral als Cordyline kurkdroog wordt gehouden. Het wortelstelsel en de schors zijn zeer gevoelig voor de combinatie nattigheid en koude. Ik heb de meeste Cordylines verloren door wortelrot en houd ze sindsdien 's winters kurkdroog. Het aardige is dat deze planten niet per se afsterven na verlies van de schors, anders dan bij een dicotyle plant/boom. Ook de wortels kunnen regenereren vanuit de ondergrondse houtige 'caudex'.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Berichtdoor Jozef op 31 maart 2015 06:08

Het is een gecalculeerde gok. Ik ken de risico's. In de pot wil de Cordyline echter niet groeien. De stam wordt alsmaar dikker maar veel lengte levert dit niet op.

De plant zal ik een zelfde hok geven als mijn palmen. Dus dubbel bubbeltjesplastic en een warmte kabel. En een flinke laag boomschors over de wortels.

Bedankt voor de tips. :thumb_up:

Gr. Jozef
Jozef

604 bedankjes

Berichtdoor draco op 31 maart 2015 10:05

Jozef schreef:Het is een gecalculeerde gok. Ik ken de risico's. In de pot wil de Cordyline echter niet groeien. De stam wordt alsmaar dikker maar veel lengte levert dit niet op.

De plant zal ik een zelfde hok geven als mijn palmen. Dus dubbel bubbeltjesplastic en een warmte kabel. En een flinke laag boomschors over de wortels.

Bedankt voor de tips. :thumb_up:

Gr. Jozef

Cordyline wil niet groeien? Over welke soort praat je dan. Cordyline australis ontwikkelt in relatief korte tijd een stam als kuipplant. De purperbladige variant werd hier 5 m hoog voordat ik er de zaag inzette. Al die tijd stond de plant in een relatief kleine kuip met als voordeel dat de kluit snel kon opdrogen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Foto album en video