chamaerops cerifera kleur

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

chamaerops cerifera kleur

Berichtdoor Axel Amsterdam op 08 apr 2015 19:01

Heeft er iemand een cerifera die echt mooi blauw/zilver is het hele jaar door? Of wordt hij uiteindelijk altijd vaal groen in ons klimaat?
Axel Amsterdam

38 bedankjes

Re: chamaerops cerifera kleur

Berichtdoor Dennis_S op 08 apr 2015 20:23

Jep, ik heb er een. Een pot exemplaar die wel vrijwel jaarrond buiten staat. Ik vind m mooi blauw maar het kan vast blauwer. Foto net gemaakt. Vergelijk maar eens met de gewone op de achtergrond.
WP_20150408_20_19_30_Pro.jpg
WP_20150408_20_19_30_Pro.jpg (140.48 KiB) 3783 keer bekeken
Dennis_S

349 bedankjes

Berichtdoor Axel Amsterdam op 08 apr 2015 20:59

Ja die is inderdaad zeer mooi.
Als ie er zo in de grond ook uit blijft zien is het echt een aanvulling in de tuin, maar ik heb het idee dat de meeste er niet zo goed uitzien. Misschien komt er nog iemand met een verrassing.
Axel Amsterdam

38 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 08 apr 2015 21:32

Mee eens. Ik heb er al jaren een in de vollegrond, maar die sterft elke winter af en loopt dan weer uit. Maar die staat ook niet echt ideaal. Ik twijfel of ik deze ook in de vollegrond ga zetten, want deze wordt nu ook al een redelijk formaatje. Ik verwacht dat deze nog veel droger gehouden moet worden dan de gewone. Maar daar zijn de meningen wel over verdeeld. Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd of er iemand is die er een al jaren in de vollegrond succesvol overhoudt.
Dennis_S

349 bedankjes

Berichtdoor Kai op 08 apr 2015 22:10

Ik heb er twee in mijn tuin in Amsterdam.
De afgelopen 2 winters kwamen deze zonder bescherming zonder schade de winters door. Geen probleem. Eén var. cerifera van de maat van bovenstaande foto en had wat mij betreft best nog wat blauwer mogen zijn...
De ander is zo'n kleintje van een tientjesaanbieding van de praxis die ze ieder jaar weer doen.
Heb ze gewoon in de grond gepleurd en ze doen niet moeilijk, vorig jaar gaf de cerifera nog bloemen. Volgens mij dit jaar niet, maar wat niet is kan nog komen.
Kai

17 bedankjes

Berichtdoor draco op 08 apr 2015 22:14

De waslaag regent er hier af waarna een grijsgroene kleur resteert. Ik heb een exemplaar dat vrijwel droog staat dat redelijk goed op kleur blijft. Maar de nieuwgevormde waslaag is hier dunner als in Mediterrane regionen. De variant 'Cerifera' stamt uit het Atlasgebergte waar de licht en UV intensiteit hoog is. Ook de bladstelen blijven daar korter en de bedoorning is er zwaarder. Het is spijtig als je een fraaie importpalm hier ziet veranderen, maar het went ;)
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Berichtdoor AIREMULP op 10 apr 2015 09:20

Hier in de straat heeft een bewoner er 1 onder een veranda in de volle grond staan .
Krijgt dus nooit regen op zijn kop en is knal blauw .Staat daar wel op zuidkant . Probleem blijft hier toch dat er meer was afregent als bij gemaakt word .

Edwin
One life, live it !!
AIREMULP

135 bedankjes

Berichtdoor Gilian op 18 mei 2015 17:20

Vandaag een mooie met vruchtbeginsel gekocht voor 10€ :thumb_up: mooi exemplaar voor in de voortuin komende jaren.

Afbeelding Afbeelding
Gilian

17 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen