Drastiche snoei passiflora caerulea

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Drastiche snoei passiflora caerulea

Berichtdoor thijsschetters op 10 apr 2015 11:41

Hallo allemaal,

Ik zit eraan te denken een passiflora of een clematis tegen een wilgentenen scherm aan te laten groeien. Dit scherm zit echter achter een klein rotspartijtje, dus wil geen volle groene bos hebben, maar juist maar een paar ranken met bloemen eraan. Nu lees ik over de passiflora caerulea zowel dat het een snelle groeier is met scheuten tot 10m per jaar :shock: als dat hij op nieuw hout bloeit en goed verdraagt dat ook uitlopende scheuten gesnoeid worden. Hij wordt immers zelfs als kamerplant gebruikt.
De vraag is dus of de passiflora zich er voor leent om de hele tijd gesnoeid te worden tot een paar ranken van zo'n 2 meter lang? Of kan ik dan toch beter voor een clematis kiezen (liefst 1 met veel wit in de bloem)? Bedankt voor het meedenken!

Mvg Thijs
thijsschetters

1 bedankjes

Re: Drastiche snoei passiflora caerulea

Berichtdoor Itrme op 10 apr 2015 11:55

Passiflora moet prima kunnen maar voor het doel wat jij voor ogen hebt is een clematis misschien verstandiger inderdaad. Als een passiflora het naar zijn zin heeft is die bos onvermijdelijk :lol:
Itrme

70 bedankjes

Berichtdoor thijsschetters op 10 apr 2015 12:06

nouja, veel snoeien vind ik niet erg, als de plant het maar overleeft en bloemen blijft produceren. :D
thijsschetters

1 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 10 apr 2015 12:34

Ik denk ook dat clematis verstandiger is. Of een jasmijn.
Passieflora kan ook stammen krijgen van 4 tot 6 doorsnede in 3 of 4 jaar tijd.

En als die het naar zijn zin heeft is het bijna 2 wekelijks snoeien.
Kijk om mijn tuinfotos ergens en je ziet hoe groot een passiebloem in 2 tot 3 maanden kan worden als je eventjes niet oplet.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor thijsschetters op 10 apr 2015 14:34

Bedankt voor de tip Jos,

Ik heb je foto's bekeken, en wat je noemt zijn inderdaad flinke stammen. Ga toch maar voor een clematis. Ik denk een 'Miss Bateman'.
thijsschetters

1 bedankjes

Keer terug naar Exotische bloemen en planten