Wat verdraagt Washingtonia nou?

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Wat verdraagt Washingtonia nou?

Berichtdoor ick op 16 apr 2015 10:29

Nou, ik heb het de afgelopen winter ook weer eens geprobeerd om alleen met passieve bescherming (afdak) 4 kleinere Washingtonia robusta/filibusta in pot de winter door te krijgen. Het leek heel lang goed te gaan, maar inmiddels zijn 3 van de 4 alle bladeren kwijt en zien de speren er maar dor uit: wortelschade... Geen idee waarom die ene het nou wel schadeloos heeft gered, ze stonden naast elkaar en kregen dezelfde behandeling.
Voor mij geen experimenten meer met kleinere Washingtonias in de winter. Ik heb 1 flink exemplaar staan, maar die zet ik toch nog iedere winter in een onverwarmde ruimte, ik zou het erg jammer vinden als die een winter niet door zou komen.

groet, rick
ick

71 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 16 apr 2015 11:11

Oei, jammer.
Natuurlijk kunnen ze ook steeds meer hebben naarmate ze groter worden.
In dat opzicht zijn (te) kleine exemplaren niet ideaal om te testen.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor StefanH op 16 apr 2015 14:55

lapalmeraie schreef:Interessant Raymond!
Ik heb afgelopen winter het risico genomen om de Washingtonia in pot nauwelijks te beschermen. Enkel in de koudste periode stond hij kort in het tuinhuis met passieve bescherming. Verder gewoon buiten. Erg fris zag hij er niet uit merkte oa Jozef destijds terecht op maar hij heeft verder geen kik gegeven en is nu weer netjes aan de groei geslagen. Ik zou haast durven zeggen dat hij hiermee een voorsprong heeft.

In zekere zin heeft die dat ook. Het opwarmen van de grond in een pot gaat immers sneller dan het op temperatuur brengen van de volle grond. Grondwaterniveau (hoe dichter bij het oppervlak, hoe langer de grond koud blijft) en grondsoort (zand warmt sneller op dan klei) spelen daarin een grote rol.
Groeten,
Stefan
StefanH

28 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 16 apr 2015 15:07

Ik bedoelde eerder tov het binnenoverwinteren.
Die in volle grond doet het nóg veel beter. :)
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor PureVision op 16 apr 2015 18:14

Ik heb het hier ook met een kleiner exemplaar geprobeerd, maar deze heeft het ook niet overleefd.
Alle bladeren dor en speerrot.
Nu komt er een grotere in de plaats, en deze word dan in de winter toch voor alle veiligheid beschermd :)
PureVision

16 bedankjes

Berichtdoor Jozef op 16 apr 2015 20:33

Niek ik had niets mogen zeggen, het exemplaar van jou afkomstig, heeft nog 1 mooi blad en eentje is onderweg. :? Het exemplaar in volle grond ziet er daarentegen geweldig uit.
Die heeft een hokje, houtsnippers op het wortelstelsel en een warmtekabel gehad deze winter.

Mijn voorlopige conclusie is dat Washingtonia in de pot een lastiger verhaal is. Ondanks een gesloten serre en een kacheltje.

Gr. Jozef
Jozef

604 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 17 apr 2015 10:03

Tuurlijk wel Jozef!
Diegene die ik destijds trots liet zien met rijp erop zag er ook niet fris uit.
Maar zoals je zelf ook hebt ondervonden hebben ze toch wel wat last met de aanpassing van buiten naar binnen en weer omgekeerd. Daar lijken ze langzamer door te groeien dan wanneer ze gewoon de seizoenen buiten meevolgen.
Bewijs dat het wel prima kan in pot is het exemplaar van Eduard bijvoorbeeld. ;)
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor ick op 17 apr 2015 15:56

lapalmeraie schreef:Oei, jammer.
Natuurlijk kunnen ze ook steeds meer hebben naarmate ze groter worden.
In dat opzicht zijn (te) kleine exemplaren niet ideaal om te testen.

De exemplaren die ik heb overwinterd (en waarmee het mis ging), waren toch al minimaal 5 jaar oud, en in ieder geval 1 daarvan nog 2 jaar ouder, dus echt klein waren ze niet. Een winter hebben we ook niet gehad, het zal er een paar keer een graadje onder nul geweest zijn in nachten.
Nou ja, ik had ze zelf gezaaid en eigenlijk had ik ze teveel... Maar ik vind het nooit leuk om planten dood te zien gaan. En dat is bij palmen altijd zo'n nare gewaarwording: de hele winter zien ze er prima uit en net als je denkt dat ze het gered hebben, en het warmer wordt, beginnen de bladeren binnen een paar dagen te verdorren en doe je er niks meer aan.
Maar ik heb in ieder geval weer geleerd dat je op die manier heel makkelijk van een overschot aan Washingtonia-soorten af komt... :oops:

De grote in kuip die ik binnen heb overwinterd, staat inmiddels alweer een paar weken op zijn plekje in het zonnetje en is al bezig met zijn tweede blad van het seizoen, terwijl die zich met een enorme groeilust flink uit de pot drukt...

groet, rick
ick

71 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 17 apr 2015 17:21

Vind het eigenlijk flauwekul deze planten zo te tergen iedereen weet dat het subtropische planten zijn die kortstondig enkele graden vorst kunnen /mogen hebben, hou je je daar niet aan gaat die vroeg of laat eraan :fluiten:

@ Jozef mijne staat net als andere planten vrij koud maar wel droog +-5ºC nog nooit problemen gehad planten staan van November tot April binnen in de koude serre, vorstbeschermer gaat automatisch aan als het in de buurt van de 0 ºC komt, staat 16 jaar in pot.

Groet Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor Axel Amsterdam op 17 apr 2015 18:12

Eduard, gelukkig maakt iedereen zijn eigen afwegingen. Ik kan foto's laten zien van fantastische washingtonias in Engeland in de volle grond die maandenlang hetzelfde weer hebben als wij in een milde winter. Ik hou persoonlijk niet van een bonsai washy, ik vind het ronduit onnatuurlijk en eigenlijk ook flauwekul om een boom zo te behandelen. Punt is dat dit niet steeds hoeft te worden herhaald als anderen daar wel plezier aan beleven. 8-)
Axel Amsterdam

38 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen