Update Musa Basjoo banaan

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Update Musa Basjoo banaan

Berichtdoor Ververized op 20 apr 2015 01:42

Hallo allemaal!

Het is nu ruim 4 weken geleden dat ik mijn Musa Basjoo bananen heb binnengekregen, een van de planten was tijdens het transport beschadigd geraakt en bij de wortelbasis afgebroken.

Ik heb met hoop op zegen de plant alsnog in een pot met potgrond geplant en heb daarbij gebruik gemaakt van een combinatie van stekpoeder met geringe bevochtiging en koemestkorrels. Nu na ongeveer 2 weken is er weinig veranderd en zie ik nog steeds geen tekenen van groei, de andere daarentegen groeit als een malle en heeft inmiddels al 2 nieuwe bladeren gevormd.

De beschadigde plant heb ik afgetopt om te kijken of er überhaupt nog sprake is van groeit en daarbij kwam ik toch iets tegen wat lijkt op beginnende bladgroei, ik heb beide planten overigens binnen gezet i.v.m de mogelijke nachtvorst.

Ik heb de hieronder de foto's geplaatst van beide bananen en ook de mogelijke bladgroei van de afgetopte plant, wat denken jullie maakt deze nog een kans?

Afgetopte plant
Afbeelding

Mogelijke bladvorming
Afbeelding

Gezonde plant
Afbeelding
Ververized

1 bedankjes

Re: Update Musa Basjoo banaan

Berichtdoor Jozef op 20 apr 2015 06:07

Ik denk het wel, ik ging vorige lente per abuis op een basjoo staan. Deze brak volledig af. Ik had de basjoo al afgeschreven tot enkele maanden later tot mijn verrassing deze gewoon weer boven de grond kwam en vrolijk verder groeide.

Met het mooie weer buiten zetten en water geven. Komt vast weer goed. :thumb_up:

gr. Jozef
Jozef

604 bedankjes

Berichtdoor Ververized op 20 apr 2015 13:03

Hallo Jozef

Ok dus gewoon nog even afwachten dus :) Ik heb hem al weer op zijn stekkie in de zon gezet dus hopelijk slaat hij weer aan! Ik denk dat de andere banaan volgende week de volle grond in gaat want de nachten lijken zachter te worden en de kans op nachtvorst is dan gezien het seizoen klein :thumb_up:

Bedankt voor je reactie

Gr, Nick
Ververized

1 bedankjes

Berichtdoor iwanito op 20 apr 2015 13:51

Musa Basjoo is bijna niet stuk te krijgen. Ik ontdekte tijdens de horrorwinter (jaren geleden) dat een van mijn Basjoos in de winterbescherming was overleden door een kapot lichtsnoer.
Was enorm balen natuurlijk.
Op dat moment heb ik toen heel de rhizoom uitgegraven en in een grote kuip gegooid.
Dus zonder aarde met slechts een paar jute zakken er boven op.
Vervolgens heeft die rhizoom maanden buiten gelegen met onder meer een aantal dagen tussen de -10 en -18 graden.

Uit pure belangstelling in het voorjaar de rhizoom in een kuip met aarde gestoken en binnen een maand begon deze alweer uit te lopen.

Oersterk dus!
iwanito

23 bedankjes

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers