Ensete Ventricosum buiten overwinterd

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: Ensete Ventricosum buiten overwinterd

Berichtdoor JmC4c op 14 maart 2015 19:21

Sub T schreef:
@JM die buitenblijvers denk ik niet dat ze het zullen halen, je hebt er binnen toch ook nog staan?

Ik heb nog een kleine Maurelli ;) Voor de rest niks meer.
Als update kan ik plaatsen dat je gelijk hebt, de Maurelli gaat achteruit en heeft geen witte wortels meer. Daarentegen de Gewone ventricosum blijft hetzelfde.
Dus denk dat ik de rode banaan vaarwel zal mogen zeggen :(
Eigen schuld dikke bult, had maar zo laks niet moeten zijn om ze daar te laten :tong:
Mocht er verandering inkomen, laat ik het weten.

Grtz,
JM
JmC4c

502 bedankjes

Berichtdoor roosje op 28 apr 2015 21:57

Hey Etienne, hoe is het momenteel met de ensete?
Groeten Andy....
roosje

3 bedankjes

Berichtdoor asiantjen op 29 apr 2015 10:10

Hi Andy en anderen ,
Met de Ensete is het niet zo goed , in maart was deze nog flink aan de groei en aan het duwen , heb toen alle bescherming moeten verwijderen , toen is april aangekomen met de eerste week veel regen en koud ,en dan is ie stilgevallen , ondanks daarna met de warme mooie dagen heeft deze geen kick of groei meer gegeven ,toch is de speer nog gezond , heb er bovenaan een stuk afgesneden en deze was volledig mooi binnenin groen , dus gezond blad ,ik wacht nog een 2 a 3 weken ,anders gaat die eruit en weg , reserve staat buiten klaar en die zijn wel weg met een mooie groei , ik vind het ook wat vreemd te lezen dat hier nog vele mensen problemen hebben met hun Ensetes, betrefd hergroei en opstart , voormij was het een test en leerproces de buiten overwintering , ik hoop en geloof toch dat het toch nog goed komt .Zo zie je maar , ons klimaat is toch speciaal met die koude en warme momenten .
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Reserve rechts , de andere twee links zijn de rode Ensetes, die gaan dit weekend de grond in
Afbeelding

Grts Etienne ;)
asiantjen

63 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 30 apr 2015 08:59

Ik hoop voor je dat hij toch nog op gang komt maar vaak zie je bij het afsnijden dat de kern iets boven grondhoogte toch rot is.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 02 mei 2015 03:26

Etienne, ik denk dat de groei stil staat doordat die in de volle grond staat man. De grond is nog niet echt warm en dat heeft de Ensete wel nodig. De andere staan in pot en die worden al sneller warm door de zon. De eerdere groei die hij vertoonde komt dan volgens mij door de bescherming, dat ging toen al wat broeien ofzo in de zon begrijp je ? Dat is toch wat ik ervan denk, ik kan er ook naast zitten hoor maar hij ziet er mij perfect inorde uit dus het zou me verbazen...
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor asiantjen op 02 mei 2015 09:45

Hi Peter en Dimi
Heb nu gemerkt dat er een 5 tal mm groei uit het bovenste punt komt ,dus er zit toch precies een beetje hoop in , hij blijf toch nog tot zeker half mei staan , terloops groeit de reserve in pot ook goed door .

Dimi , je kan gelijk hebben wat betrefd de kou ,maar ik vind het wat vreemd , de maanden rond maart en tervoren was het ook nog koud in de grond ,en dan groeide hij wel stil door , ik vermoed dat ik de bescherming errond te vlug heb weg gedaan , het is daarna flink gaan koud worden , vooral s'nachts ,en dan stond hij in zijne blote , ik merk dat bij mijn andere planten ook zoals de colocasia's ,die blijven achter , verleden jaar stond alles verder , C. Jack Giant is buiten ook overwinterd , met sucses ,maar komt zeer traag op met zijn groei .Als ik duidelijk groei zie van de ensete neem ik een foto

Dimi en Peter , hoe is het met jullie monsters , staan ze bij jullie al in de grond en hoe is de groei daar ?

Grts Etienne ;)
asiantjen

63 bedankjes

Berichtdoor Rob op 02 mei 2015 11:48

Ik denk dat Dimi gelijk heeft: De grond temperatuur - en dan met name de bovenste 10/20 cm of zo bepaald de snelheid.
Van mijn 3 Ensetes heeft diegene waar de grond een uurtje of 2 zon op de grond krijgt al een 20 cm hergroei terwijl zijn broertjes in de schaduwrijkere hoek nog weinig doen. Vanochtend dacht ik ook daar echter de eerste tekenen van groei te zien.

Ik zou idd zeker nog niet te snel handelen, zolang de speer er OK uitziet.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1137 bedankjes

Berichtdoor asiantjen op 02 mei 2015 20:48

Hi Rob ,

Je kan gelijk hebben zoals Dimi , grond te koud en dan die koude nachten , wij hebben er s'morgens ook nog last mee, maar ik heb geduld , ik heb al meer dan 40 jaar geduld met mijn vrouw , en zij met mij :lol: dus een weekje of twee nog geduld met die Ensete kan er ook nog bij :P

Grts Etienne ;)
asiantjen

63 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 02 mei 2015 23:22

Maar als ze eenmaal opgewarmd zijn....
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor asiantjen op 03 mei 2015 09:37

:thumb_up: :thumb_up: :thumb_up:
asiantjen

63 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers