Wie kan me helpen met mijn Trachycarpus Wagnerianus?

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Wie kan me helpen met mijn Trachycarpus Wagnerianus?

Berichtdoor Charissa op 16 mei 2015 12:27

Hallo allemaal,

wij hebben een Trachycarpus Wagnerianus in onze tuin, maar hij staat er nu zo zielig bij en ik weet me geen raad meer....(zie foto)

Sinds 2 jaar staat deze in onze tuin.
Ik heb toen een afwateringssysteem gemaakt (gat in grond, onderin het midden een hoger gedeelte met daaromheen een diepere circel waar hydrokorrels omheen liggen, verder opgevuld met kokospotgrond en volgens mij grond voor mediterrane planten)

We hebben ook voeding gekocht voor mediterrane planten maar ik weet even niet meer wat we moeten doen. Ook zitten er eksters van de stam te pakken voor nestmateriaal...

Wie kan me helpen????????
Alvast bedankt voor jullie hulp...

palmboom1.jpg
Onze Palmboom
palmboom1.jpg (249.59 KiB) 5015 keer bekeken
Bijlagen
palmboom2klein.jpg
Zielige Palmboom
palmboom2klein.jpg (63.1 KiB) 5012 keer bekeken
Charissa

0 bedankjes

Re: Wie kan me helpen met mijn Trachycarpus Wagnerianus?

Berichtdoor dimi op 16 mei 2015 17:25

zou het kunnen dat deze ernstige winterschade heeft opgelopen ?
Zet je er een dakje boven in de winter zodat de groeispeer droog blijft ?
De laatste 2 winters waren wel geen strenge maar als het groeipunt nat staat kan het toch zijn dat deze er schade van oploopt .
Zit de speer die er uit komt nog vast als je er liht aan trekt ?
Follow me on instagram
exotic_garden_hasselt
dimi

23 bedankjes

Berichtdoor Mister w op 16 mei 2015 19:07

Heb je de palm afgelopen winter beschermd, zo ja hoe?

Zo op het eerste oog , ziet de speer er nog redelijk goed uit.
Mother Monster 2-Golden Globe winner, Grammy Winner 9x 24 nominations , Academy Award winner Best Female MTVEMA 2016/Superbowl Halftimeshow 2017, Winner Best Female Pop/rock AMA 2017.
https://www.youtube.com/channel/UC07Kxe ... kMOkzqHtBQ
Mister w

67 bedankjes

Berichtdoor Charissa op 16 mei 2015 19:19

Hoi Dimi en Mister W,

bedankt voor jullie berichtjes.
Nee, ik heb de speer niet beschermd afgelopen winter. Ik ben 2 december bevallen en het was me wat. We hebben een moeilijke periode gehad. Wel heb ik de temperatuur nog in de gaten gehouden om eventueel iemand te vragen om m in te pakken omdat onze dochter in het ziekenhuis lag.

De speer zit nog wel vast. Maar wat er gebeurd is dat zodra er een uit komt die al bruin wordt.
Krijgt de palm dan te weinig voeding?
Bij de voeding zit wel een schema over eerste en tweede bemesting maar mij is niet duidelijk of je dan wel elke maand voeding moet geven.

Hoe verzorgen en voeden jullie de palmen?
Charissa

0 bedankjes

Berichtdoor Charissa op 16 mei 2015 19:24

Wel zaten er pissebedden binnen in bij de speer.
Nu heb ik er een opengeknipt doorzichtig flessenbodem opgezet zodat het kan drogen en er niet meer regen in de bovenkant bij de speer komt.

Ik hoop dat dat goed is....
Charissa

0 bedankjes

Berichtdoor Mister w op 16 mei 2015 19:33

Ben je bekend met palmbooster??
Je zou de wortelgroei kunnen stimuleren, het voorjaar wil niet echt lukken en met palmbooster begint de groei net iets eerder en beter.

Voor de rest, kijk het even aan en van de winter die speer beschermen tegen inkomend vocht! :D
Mother Monster 2-Golden Globe winner, Grammy Winner 9x 24 nominations , Academy Award winner Best Female MTVEMA 2016/Superbowl Halftimeshow 2017, Winner Best Female Pop/rock AMA 2017.
Mister w

67 bedankjes

Berichtdoor Charissa op 16 mei 2015 20:55

Eerlijk gezegd nee....
Onze tuin is toen aangelegd, maar ik ben eigenlijk een leek...
Ik probeer wel dingen uit te zoeken, maar vaak moet je weten waar je maar op zoek bent.
En er wordt ook wel veel tegen gesproken.

Ik moet gewoon bij het begin beginnen en stapsgewijs erachter komen wat ik moet doen voor het palmpje...maar ja dat kost tijd en ik wil niet dat ie intussen doodgaat terwijl ik de enige ben die er nog wat aan kan doen....

Wat is je advies? En waar kan ik het beste de spullen kopen?

Dank je wel!
Charissa

0 bedankjes

Berichtdoor Mister w op 16 mei 2015 21:44

Google eens op palmbooster, ik koop mijn palmproducten bij mypalmshop (is de goedkoopste naar mijn weten)

Laat de palm even goed doorluchten, beestjes er even uithalen.
Booster erbij geven en eventueel wat koemest om de structuur van de grond op de langere termijn te verbeteren.

En van de winter de speer tegen vocht beschermen , je kunt een halve fles erover heen doen, of een dakje maken boven de palm.

Succes, en laat in de tussentijd weten he het gaat.

Groet van Pipi :thumb_up:
Mister w

67 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 16 mei 2015 22:02

Dat ziet er niet goed uit. Ik zie zelfs helemaal geen speer. Maar op dit moment kun je niets anders doen dan afwachten. Ga nu niet mesten, want een palm zonder blad kan daar niets mee. Wellicht is palmbooster een idee, maar ga daar nog geen wonderen van verwachten omdat je niet weet wat er precies aan de hand is. Wat is de historie? Ineens al het blad bruin? Of heeft de palm al vanaf het begin af aan niet gegroeid? Stond ie vol in blad toen je m twee jaar geleden plantte?

Ook heb je behoorlijk wat in de groeiplaats gerommeld. Waarom een gat met kleikorrels? LAs er onder die kleikorrels geen 'afvoer' zit, helpen die kleikorrels natuurlijk ook helemaal niets. Het kan zelfs zo zijn dat je een soort put hebt gecreerd waarin al het omringende water zich verzamelr. En die cocospotgrond is ook al zoiets wat lekker veel vocht vasthoudt. Gevolg is dat al je wortels wegrotten. Ik weet het natuurlijk niet zeker, maar dit zo zomaar het probleem kunnen zijn.

Je zou eens naast de kluit van je palm een gat kunnen graven, naar je kluit toe, om vast te stellen wat de kwaliteit nog van je wortels is. Kom je allemaal mooie gezonde witte wortels tegen, of is het een bruine rotte bende. En is het allemaal nat of heb ik het mis? Even het grnd opzij, stukje plastic ernaast en even netjes een gaatje graven, dan weet je al snel meer. Doe maar eens als je wilt en post je resultaten nog eens zodat men er wellicht nog wat meer over kan zeggen.

Succes.
Dennis_S

349 bedankjes

Berichtdoor Rob op 19 mei 2015 00:18

Ik ben het met Dennis eens - als er na twee zachte winters ineens zon Trachy op de foto komt dan is er iets anders aan de hand.
Zelf vermoed ik dat Dennis in de juiste richting wijst: de kluit. Zelf heb ik vorige zomer een Trachy eruit geschept na 5 jaar nooit echt lekker gegroeid te hebben en die bleek in een rode klei bonk te staan...

Op een of andere manier moet je erachter komen wat de oorzaak is voordat we gaan bestrijden.
De test van Dennis geeft al een redelijke voorzet: Als je er niet uitkomt en de palm staat nog altijd vrij los dan zou ik hem opgraven en opnieuw oppotten in pot, en redelijk droog wegzetten (onder pergola/veranda).

Nog een ander idee: Er ligt prachtig mooi grind omheen, en ik gok dat daaronder een lap van die antiwortelrommel ligt.... het zou wel eens kunnen dat daaronder een prachtig aangeplempte laag klei ligt die alle water keurig afvoert naar het putje (van de Trachy wel te verstaan), en daar helpen natuurlijk geen vrachtwagens kleikorrels aan.

Ik vind de foto overigens wel intrigerend. Ziet er verzorgd uit en toch wel lekker exotisch met die matten en kleurkeuze in het schilderwerk.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1137 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?