Lijstje: zaden die het altijd doen!

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Lijstje: zaden die het altijd doen!

Berichtdoor Gouden HandPalm op 13 jun 2015 20:01

Iedereen die een tijdje met exoten bezig is, kent de frustratie van het laten kiemen van exotische zaden: heb je na veel pijn en moeite dure zaden laten overkomen uit verre (of wat meer nabije) oorden, en heb je je geoefend in het geduld waar een Zen monnik jaloers op zou zijn: zie daar, je dure, zo geliefde zaden vertikken het om hun kopje boven de grond uit te steken. Na een jaar zie je met een zucht geen andere mogelijkheid dan de boel maar in de kliko te kieperen. Daar gaat weer een illusie.

Om elke beginnende plantenliefhebber een hart onder de riem te steken, hier een wat positiever topic. Er zijn namelijk exotische plantensoorten die ALTIJD KIEMEN (yes!)

Laten we met z'n allen proberen zo'n lijstje te maken om iedereen een beetje te helpen. Ik zal de aftrap geven met mijn favoriete lijstje:

1. Ricinus communis

Met stip op 1. Kiemt al na een paar uur, nog als je de zaden in wat warm water legt. Dan zie je het worteltje er meteen al uitkomen. Never lets you down. Ook oude zaden niet. Ik had van Han (Draco) oude zaden uit 1999 en die deden het net zo snel. Die vliegen nu in mijn tuin de grond uit (16 jaar later!).

2. Washingtonia robusta

Palmzaden zijn errug, errug lastig. Maar hier is er eentje die het altijd doet. Na een paar weken geheide opkomst. Terwijl Trachycarpus zaden het nog wel eens laten afweten, is dit populaire broertje veel levenslustiger. Een worteltje in no-time. Waren alle palmen maar zo, denk je met een zucht.

3. Erythrina soorten

Bijna de bonen onder de exotische struiken. Er zijn onder de 100 of wat Erythrina's wel een maar moeilijkere maar ik heb zelden een koraalzaad gehad die het niet deed. Je ziet ze bij wijze van spreken zwellen als je er naar zit te kijken. Heerlijk plantje.

4. Caesalpinia pulcherrima

Ook bij dit soort zelden een fail gehad. Al in het water zie je ze kiemen en dan is het bij het zaaien al na 2 dagen raak: wortelvorming en leven boven de grond. Wel moet ik hier bij nummer 4 zeggen dat Caesalpinia bijna altijd kiemt, maar dat ze het als zaailing nog wel eens op willen geven. Mijn advies is om ze vrij lang in de pot te houden onder warme condities. Met opgroeien kan het namelijk wel een brekebeentje zijn (de anderen in dit lijstje groeien net zo goed als dat ze kiemen, vooral de Ricinus).

Goed, tot zover; misschien hebben anderen de behoefte om dit lijstje aan te vullen.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Re: Lijstje: zaden die het altijd doen!

Berichtdoor ramon van weezep op 13 jun 2015 20:20

pinus pinea:
even weken en een paar dagen later komt de wortel voorzichtig te voor schijn.

de Washingtonia robusta is inderdaad een snelle en makkelijke kiemer.
voorheen op het cemunnos forum had ik een wedstrijd gehouden, ik heb een aantal deelnemers een aantal zaden toegestuurd en die gene met de eerste kiem kon een prijs winnen. na een aantal dagen was de prijs al gewonnen en niet veel later had iedereen kiemresultaat.
ramon van weezep
Bedrijven

50 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 13 jun 2015 23:17

Plumeria! Heb zaden liggen van 3 jaar oud in de diepvries en kiemen nog steeds binnen een week!
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Rob op 14 jun 2015 11:21

Leuk topic Jan!
In het lijstje van palmen is Washingtonia idd de absolute nummer 1, maar mag wat mij betreft ook de Phoenix dactylifera niet ontbreken.
Zeker voor beginners is het pakje dadels uit de buurtsuper altijd prijs. Eerst eten en dan groeien voor nieuwe dadels!

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1137 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 14 jun 2015 12:57

Precies, die kiemt bij mij ook veel sneller en met gemak 100% opkomst.
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 14 jun 2015 16:33

Mooie aanvulling, mannen. Plumeria's zijn inderdaad vrij betrouwbare kiemers. Ze maken een verrassend dik worteltje aan, uit dat nogal kleine zaadje.

Nog eentje:

Delonix regia (flamboyant tree). Laat je ook zelden in de steek. Langwerpige zaden die in het midden al vrij snel beginnen op te bollen als je ze een paar dagen in warm water legt. Niet te missen.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor ramon van weezep op 14 jun 2015 17:09

ik vind dat de onderstaande palmsoorten eigenlijk ook niet mogen ontbreken, het kan misschien 2/4 weken duren voor ze kiemen maar het gaat wel heel erg makkelijk en de opkomst is erg hoog. het probleem is vaak de de zaden niet altijd vers zijn.

Trachycarpus fortunei kamertemperatuur kieming 2/4 weken
Trachycarpus wagnerianus kamertemperatuur kieming 2/4 weken
Trachycarpuis latisectus 23/25 graden kieming 2/4 weken
Chamaerops humilis 23/25 graden kieming 2/4 weken
Phoenix canariensis 23/29 graden koeming 2/4 weken
ramon van weezep
Bedrijven

50 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 14 jun 2015 18:33

Een ieder heeft zo zijn eigen ervaringen. Dat wil ik niet betwisten. Mijn ervaringen met Trachycarpus zaden zijn helaas wisselend. Ook van Draco had ik T. wagnerianus zaden van eigen boom en vrij vers, maar helaas: geen enkel leven erin te krijgen.

T. latisectus had ik van RPS, maar ook geen beweging in te krijgen.

Chamaerops zaden gingen bij mij ook nooit zo vlot.

Uit je lijstje heb ik nog de beste ervaringen met fortunei's en kanaries (als ze vers zijn).
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor Kai op 15 jun 2015 21:29

Sabal zaden kiemen ook rete makkelijk en Bismarckia haalt ook met gemak de 80%.
Verse joeys (Johannesteijsmannia) kruipen ook altijd binnen enkele weken uit hun eitje.
Kai

17 bedankjes

Berichtdoor palmguy op 16 jun 2015 21:34

Hallo

In vergelijking met palmen vind ik dat yucca' s erg gemakkelijk kiemers zijn.

Als de zaden vers zijn dan is 50% hiervan al gekiemd tijdens het weken in lauw water gedurende 2 dagen.
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy

29 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Zaaien en stekken