Olijfboom met bruin krullende bladeren

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Olijfboom met bruin krullende bladeren

Berichtdoor Sg01 op 22 jun 2015 22:13

Hallo,
Na lang speuren en zoeken op oa dit forum, kom ik niet uit het probleem wat onze olíjfboom momenteel heeft. We hebben een olijfboom die ineens, ca maand of drie geleden, op de onderste helft van de kroon allemaal bruin, krullend blad heeft. De bladeren hangen naar beneden. Het gekke is dat op sommige plekken er, zij het zeer beperkt, ook nog groene bladeren tussen zitten. De takken met bruine bladeren zijn in veel gevallen nog wel groen(ig) onder de oppervlakte. Op de voet van de stam, net boven de grond, zit een witte/witgrijze vlek.
Een maand geleden heb ik de boom nog in nieuwe mediterrane grond gezet en gezorgd voor voldoende drainage in de pot. Water geven doen we zeer gedoseerd. De boom is een keer omgewaaid met harde storm met als gevolg een dikke tak die gebarsten is. Kan dit kwaad?

Ik wil graag weten wat deze olijfboom mankeert en wat er aan te doen is. Heeft iemand een idee?
Alvast bedankt natuurlijk voor jullie ideeën

Groeten Sander
Sg01

0 bedankjes

Re: Olijfboom met bruin krullende bladeren

Berichtdoor Bryan*75 op 23 jun 2015 09:39

Eens goed kijken of je geen bladluizen ziet in zwarte kleur, bruin, wit of groen. Als je dit ziet mag je bijna zeker zijn dat het een luis is of rups. Meestal kleeft het ook een beetje :).
Indien luis bespuiten met een bio luizen middel dat toegelaten is in Nederland of België. Naargelang waar je woont zijn er andere normen.
Grtz Bryan
Bryan*75

17 bedankjes

Berichtdoor Sg01 op 23 jun 2015 11:07

Hoi Bryan,
Ik zie op de bruine bladeren wel allemaal zwarte vlekjes. Kleven doet het niet. Ik heb wat foto's gemaakt maar weet niet hoe ik deze moet uploaden dus heb maar even een subpagina aan mijn website gehangen. De foto's zijn dus te zien op http://www.ook-bouwadvies.nl/olijfboom
Niet allemaal even scherp maar het waait en dus wat bewogen foto's...

Heb je naar aanleiding van deze foto's nog dezelfde mening dat het bladluis is?
Alvast en weer bedankt!
Sg01

0 bedankjes

Berichtdoor Bryan*75 op 23 jun 2015 14:21

Sg01 schreef:Hoi Bryan,
Ik zie op de bruine bladeren wel allemaal zwarte vlekjes. Kleven doet het niet. Ik heb wat foto's gemaakt maar weet niet hoe ik deze moet uploaden dus heb maar even een subpagina aan mijn website gehangen. De foto's zijn dus te zien op http://www.ook-bouwadvies.nl/olijfboom
Niet allemaal even scherp maar het waait en dus wat bewogen foto's...

Heb je naar aanleiding van deze foto's nog dezelfde mening dat het bladluis is?
Alvast en weer bedankt!

Beste,

Aan je omschrijving te horen dacht ik eerst dat het om de krulziekte ging. Maar aan je foto te zien is het de verwelkingsziekte. Dit kan komen door wortelschade(onvoorzichtig verplanten) of kan liggen aan je voeding in de aarde die niet meer op punt is. Ik kan er naast zitten, maar ben 90% zeker dat dit je probleem is. Maar mits je hem net in goeie grond gezet hebt kan dit ook niet. Of heb je dit gedan uit reactie van die bladeren? Wat ook kan is een schimmel op je stam zelf. Iependinge of zoiets, in dit geval zou je hem mogen weggooien.

Grtz Bryan
Bryan*75

17 bedankjes

Berichtdoor Bryan*75 op 23 jun 2015 14:25

De Bomen die rond je tuin staan vertonen die de zelfde ziekte?
Of deels?

Grtz
Bryan*75

17 bedankjes

Berichtdoor Sg01 op 23 jun 2015 15:30

Hoi Bryan,

Wederom dank voor je snelle bericht. Aantal antwoorden:
- ik heb de boom vier weken geleden, zeer voorzichtig, in nieuwe mediterrane grond gezet, inderdaad als reactie op de bruine hangende bladeren
- de bomen rond mijn tuin: volgens mij is alles in de tuinen in orde. Aan de voorzijde op de dijk hebben we veel iepen waarvan er jaarlijks enkele gerooid worden ivm iepenziekte. De overige olijfbomen in mijn tuin houden het gelukkig nog goed.

Denk je dat de verwelkingsziekte wel te behandelen is of is het resultaat hetzelfde als bij schimmel op de stam; weggooien dus?
Groet Sander
Sg01

0 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 23 jun 2015 17:59

Ik had dat ook met mijn olijf. Bleek dat de grond heel erg verzuurd was. Nu kan ik mij.n grote olijf niet over potten dus ik heb de pH van de grond omhooog. Gebracht en de takken van de olijf op circa 20 Cm terug gesnoeid. Nu komt hij weer langzaam terug in blad.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor Sg01 op 23 jun 2015 18:08

Hi Jos944, dat is natuurlijk het proberen waard. Alles liever dan weggooien.
Hoe heb je de pH van de grond verhoogd?
Groet Sander
Sg01

0 bedankjes

Berichtdoor Bryan*75 op 23 jun 2015 18:13

Ja, je zou het kunnen proberen die verwelkingsziekte is ook gewoon de grond verbeteren maarja je heb deze nog maar verpot dus zal de grond nu wel optimaal zijn. Ik zou gewoon afwachten ik vrees wel dat je een seizoen aan groei gaat krijt zijn en mss is dat snoeien ook geen gek idee. Zo moet de plant minder pompen in al die takken.

In geval van iepenziekte is het rooien. Of een hele dure jaarlijkse behandeling.

Grtz bryan
Bryan*75

17 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 23 jun 2015 18:24

PH verhoogt met kalk zowel traag werkende (schelpenkalk) als snel werkende kalk (mearle). Ik zou pH meter kopen bij een tuincentrum (10 euro) en pH meten. Olijf heeft best wel hoge pH nodig. Liefst 7 of hoger. Voordeel van snoeien is dat je de plant stimuleert in aanmaak van blad.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944

135 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?