Schapenteken invasie.

Plaats hier de felicitaties aan de jarige Palmvrienden of maak een praatje over andere zaken dan exotische planten.

Schapenteken invasie.

Berichtdoor draco op 05 jul 2015 10:15

Ik weet niet hoe jullie ervaringen elders zijn, maar hier lijken de teken overvloediger aanwezig dan eerder tevoren. Sinds we hier wonen vanaf 2006, was ik nog niet gebeten en dit seizoen heb ik al drie teken moeten verwijderen. Twee had ik waarschijnlijk in het bos opgelopen, de laatste vanochtend ontdekt, is vermoedelijk uit de tuin afkomstig. Dat ze ook in de tuin voorkomen behoeft weinig verbazing met de aantallen rondzwervende katten. Bovendien heeft de helft van de bevolking hier een of meer honden waar ze ook het bos mee ingaan. De kans door een teek te worden gebeten voelt voor mij extra ongemakkelijk omdat ik al eens besmet werd met de Borellia bacterie. Dat leidde tot een gevorderde vorm van de ziekte van Lyme waarvoor ik een intensieve kuur met antibiotica moest ondergaan.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Re: Schapenteken invasie.

Berichtdoor Eduard op 05 jul 2015 11:13

Hier ook veel teken, we hebben een hond en die heeft ze regelmatig, voorheen deed ik ze preventief weg maar heb gemerkt dat dit ook fout kan gaan [kop afbreken] die dan blijft zitten en kan gaan ontsteken! Nu laten we ze zitten vallen ze vanzelf als dikke erwten eruit en worden ze opgeruimd ;)
zelf heb ik er ook wel eens eentje gehad in mijn lies, het idee is niet lekker, gelukkig liet die snel los, geen narigheid van overgehouden.
ik ken een man in Kroatië die de ziekte van lyme heeft en hartstikke kreupel loopt, vreselijk wat dit kan aanrichten :(

Groetjes Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor fernman op 05 jul 2015 12:04

Eduard, het is niet verstandig om een teak te laten zitten bij een hond!
Normaal moet een teak voor 24 uur verwijderd zijn (dus zo snel mogelijk), ook honden kunnen er ziek van worden en zelfs eraan sterven! Ikzelf verwijder al vele jaren teaken bij m'n honden en ook bij mezelf (5 per jaar bij mij). Ik doe dit met een speciaal tangetje en nog nooit is er een kop blijven zitten bij mij of de honden!
Nu heb ik de honden een pil gegeven (laten opeten) en dan zijn ze 3 maanden ok. Dan vallen er nog teaken op maar binnen de 12 uur sterven ze en vallen er af!
Spijtig dat er niets is voor mensen!
Hoe raken teaken bij ons in de tuin? Inderdaad de katten (die er blijkbaar immuun voor zijn) brengen ze mee in de tuin. Als je vele varens hebt staan is dit het paradijs voor teaken!
Groeten
Mario
fernman

34 bedankjes

Berichtdoor draco op 05 jul 2015 12:28

Ik 'loop' ze waarschijnlijk ook op tijdens fietstochten door de bossen. Door achterstallig maaibeheer zijn de overhangende grassen nauwelijks te vermijden en haken de nimfen in het voorbijgaan aan je broek. Ze zitten op de toppen van de plantenstengels met hun klauwtjes gestrekt zodat wanneer je er met de broekpijpen langs veegt ze worden meegesleurd. Door hun kleine afmeting van soms amper 1 mm zijn de nimfen moeilijk waar te nemen. Verwijdering binnen 24 uur wordt aanbevolen i.v.m. de minste kans op besmetting.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 05 jul 2015 13:47

Heb tangen en pincetten in vele maten gehad en toch ging het vaak fout, hij krijgt preventief een anti stof wat 3 maanden werkt, maak mij er verder niet zo druk meer om, overigens zijn de voorjaars maanden het ergste hier, in de loofbossen [eiken / beuken] zitten ze veel, later inderdaat vaak die kleintjes in de vorm van een kleine spin, ik dacht in eerste instantie dat dit ook spinnen waren alleen bleven ze kruipen na heel harde knijpbeweging en dan weet je genoeg, net als vlooien die krijg je ook niet platgedrukt, smerige diersoorten :fluiten:

Groet Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1032 bedankjes

Keer terug naar Felicitaties en gebabbel