Musa Basjoo, winterhard vanaf hoe oud?

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Musa Basjoo, winterhard vanaf hoe oud?

Berichtdoor davea op 27 jul 2015 14:11

Hoi allemaal,

ik heb een musa basjoo gekregen, maar deze is 35 cm hoog. Een jong ding.

hier heb ik 2 vragen over:

1- kan ik dit jaar mog een plant van redelijk vullend formaat verwavhten? iets dat staat op een groot dakterras
2- kan dit jonge ding, al buiten overwinteren? Hij zal ingepakt worden en staat onder de overkapping van het zitgedeelte op het dakterras en kan dus droog blijven en redelijk wind vrij.

Wat zouden zijn kansen zijn?

thanks,
Dave
It may take years, it may take hours.
But sooner or later, we all push up flowers.
davea

2 bedankjes

Re: Musa Basjoo, winterhard vanaf hoe oud?

Berichtdoor Lampenz op 27 jul 2015 14:22

1. Ja, het wordt over de jaren een grote jongen. (mits goed verzorgt uiteraard).

2.Als je hem goed in pakt is de kans zeer groot dat je hem de winter door krijgt. Wat ik echter niet kan opmaken uit je verhaal is of je hem in pot hebt staan ja of nee. Daar ga ik namelijk van uit omdat je zegt dat hij op een dak terras staat.

Mocht je de plant in de winter buiten laten, zorg dan in ieder geval dat je de pot ook goed inpakt. De wortels zijn immers een belangrijk onderdeel van de plant.
Waar rook is, is worst
Lampenz

37 bedankjes

Berichtdoor davea op 27 jul 2015 14:25

ok, thanks

hij staat idd in een pot.
It may take years, it may take hours.
But sooner or later, we all push up flowers.
davea

2 bedankjes

Berichtdoor Kai op 02 aug 2015 23:41

Ik had vorig jaar wat scheuten van mijn basjoo afgesneden en in een pot gezet. Daarna volledig vergeten en de pot met scheuten stond de hele winter onbeschermd buiten. Ik dacht dat het wel helemaal tot snot was vergaan maar alle scheuten komen weer op en nu is het een pot met leuke jonge basjoos erin. Komende winter gaan ze wel de schuur in zodat ze niet weer helemaal op 0 hoeven te beginnen volgend voorjaar.
Toch verbaasd het me hoeveel deze dingen kunnen hebben.
Kai

17 bedankjes

Berichtdoor Lampenz op 03 aug 2015 08:53

Ja, dat klopt ze zijn vrij sterk. sowieso, als ze echt vorst krijgen, dan vergaat alles boven de grond. Dit wil echter niet zeggen dat de rhyzoom het niet heeft overleeft. Als de rhyzoom het overleeft loopt de banaan als nog uit.

Het zijn taaie rakkers ;)
Waar rook is, is worst
Lampenz

37 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 04 aug 2015 19:18

Ik heb Musa basjoo, Musa basjoo 'Sakhalin en Musa sikkimensis al ettelijke jaren buiten in volle grond staan. De pollen zijn ondertussen te groot om ze met wat ik voor handen heb compleet in te pakken dus ik hield me vorige nazomer bij het inpakken gewoon aan de afmetingen van de originele bescherming en al wat daarbuiten viel had pech en bleef dus open en bloot staan. Ik had deze stammen wel ook afgesneden samen met de rest maar groot was toch mijn verbazing dat zowel bij de M. basjoo als de M. basjoo 'Sakhalin' deze stammen ook gewoon terug opschoten in het voorjaar. Enkel de stammen van de Musa sikkimensis deden dit niet. Deze is dus toch duidelijk gevoeliger aan vorst dan de andere soorten. Minima vorige winter was hier -6/-7°C. Ondertussen zitten alle stammen terug aan de 3m en ik snijd ze altijd af tot zo'n 40/60 cm hoog.
Hitch

156 bedankjes

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers