Chamaerops humilis: vaas voldoende diepe bodem?

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Chamaerops humilis: vaas voldoende diepe bodem?

Berichtdoor Sonaya op 02 mei 2010 20:17

Ik heb begrepen dat de Chamaerops humilis lange wortels heeft/krijgt.
Zie foto. Hij staat in een hele hoge vaas, maar ter hoogte van de zwarte streep op de foto heb ik een bodem in de vaas gemaakt zodat ik de vaas niet helemaal hoef te vullen met aarde. Ik denk dat dit te ondiep is voor de palm. Maar als ik een aantal gaten in die bodem boor, is dit dat voldoende? Of zal ik toch de hele bodem eruit moeten halen en de vaas helemaal vullen met aarde (liever niet, want dat kan ik hem door het gewicht niet meer verplaatsen zonder hulp van een aantal buurmannen ;) :lol: ).

Grtz Sonaya
Bijlagen
vaas.jpg
vaas.jpg (8.73 KiB) 5303 keer bekeken
Sonaya

0 bedankjes

Re: Chamaerops humilis: vaas voldoende diepe bodem?

Berichtdoor amourath op 02 mei 2010 20:26

Hmm dat is inderdaad wel erg weinig ruimte dat je hem geeft.... kan je de bomen niet in de helft van de vaas maken bvb? Dan kan de plant toch wat wortel maken, hij zal je belonen door beter te groeien!
Gaten in de boden moet je in elk geval maken hoor, ongeacht van hoe hoog die zit! Anders verzuipt jouw palm bij de eerst goeie plensbui in z'n pot, het water moet altijd weg kunnen!
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor djoeke op 02 mei 2010 20:28

Hey sonaya ,

zou inderdaad beter zijn moest ge de vaas volledig opvullen met aarde of tenminste nog een heel stuk meer ; de vaas ziet er toch zo'n 1 m hoog uit he .
Zou dan toch voor zeker een 60 cm gaan ge er ook vanonder veel perliet indoen om het gewicht toch nog te beperken .
En ben ervan overtuigd dat die buurmannen voor een goe pintje wel eens zullen komen helpen hoor , ik althans zeker :lol: :lol:
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
djoeke

131 bedankjes

Berichtdoor Sonaya op 02 mei 2010 20:36

Bedankt Erna!

Hey Bart, wat is perliet? En de vaas is inderdaad in ieder geval 1 meter hoog. Ik ros die bodem er wel uit, dan ga ik toch maar bij het verplaatsen wat pintjes klaarzetten :lol: :mrgreen:

Balen, weer de hele boel eruit halen en opnieuw erin, en zakken aarde halen. Zeurpiet he? Ook veel bezig geweest in de tuin de laatste tijd, tussen de bedrijven door ;) . Heb sowieso nog 15 zakken voor in de tuin nodig (auw m'n rug :x ), kunnen er ook nog wel een paar bij.

Grtz
Sonaya

0 bedankjes

Berichtdoor djoeke op 02 mei 2010 20:42

is een luchtig bestanddeel die witte bolletjes die je soms in potgrond ziet zitten,
deze kan je soms ook in tuincentra kopen ik ben ze laatst tegengekomen in aveve.
Grtz Bart.

djoeke

131 bedankjes

Berichtdoor Sonaya op 03 mei 2010 22:54

djoeke schreef:is een luchtig bestanddeel die witte bolletjes die je soms in potgrond ziet zitten,
deze kan je soms ook in tuincentra kopen ik ben ze laatst tegengekomen in aveve.

Heb even gegoogled en perliet is een soort gesteente. Ik ga wel even kijken bij het tuincentrum. Voor de nieuwsgierigen onder ons:

Perliet is een vulkanisch gesteente uit Griekenland. Het erts komt per schip in Nederland aan, waarna het onder hoge temperatuur wordt verhit. Het product bevat water, dat onder invloed van de hoge temperatuur sterk uitzet. Hierdoor ontstaan vele kleine kanaaltjes in de Perlite. De kleine korels ze zijn zeer poreus en luchtig. Ze worden in potgronden vermengd. Ziet eruit als een voelt aan als piepschuim.

Perlietkorrels maken de grond luchtiger. Dit voorkomt dat de grond drapperig wordt, wat een slechte invloed heeft op het zuurstofgehalte in de grond. Een luchtigere grond is beter voor de wortels. Ook zorgt het voor een betere aanzuiging van het voedingswater en zorgt er ook voor dat het langer in de grond blijft.

Het beste zou een lichte vulsel voor onderin de vaas zijn en dat is die perliet denk ik ook (met daar bovenop de tuinaarde), zodat de vaas niet megazwaar wordt ;)

Wat is aveve Bart? Haha, zo blijven we bezig, we komen duidelijk niet uit dezelfde streek.

Grtz
Sonaya

0 bedankjes

Berichtdoor bommetje op 03 mei 2010 23:01

kunnen hydro korrels ook niet?
bommetje

26 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 04 mei 2010 09:38

Aveve is een tuincentrum :D

Hydrokorrels kunnen hiervoor inderdaad ook gebruikt worden.
Alhoewel die zwaarder zijn dan Perliet, dat is zoals je in de tekst kan lezen net piepschuim.
Bij het uitgieten dwarrelt dat alle kanten op :roll:

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor djoeke op 04 mei 2010 17:05

Hoi ,

inderdaad een tuincenterum boerenbond zoals ze vroeger zeiden , je komt misschien uit nederland .
Altijd gemakkelijk om je woonplaats in te vullen in je profiel
Grtz Bart.

djoeke

131 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 04 mei 2010 19:15

en anders zorg ik voor de ondertitels :lol:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen