Zaden Chamaerops cerifera vruchtbaar of niet?

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Zaden Chamaerops cerifera vruchtbaar of niet?

Berichtdoor Dennis_S op 08 aug 2015 12:14

Mijn Chamaerops cerifera draagt een hele berg vruchten. nu is dat vreemd omdat er bij mijn weten geen andere palmen in de buurt bloeide. Nu weet ik dat dit onder andere bij Chamaerops vaker voorkomt. Maar nu worden de vruchten echt groter in plaats van op een gegeven moment te verschrompelen. En als ik er een openpel zit er ook een klein zaadje in (onrijp nu nog). Worden dit nu toch kiemkrachtige zaden? Of worden dit zaden waar niets uit voortkomt? Of zou dit een teken zijn dat er toch wat stuifmeel is aan komen waaien?
Zaden Chamaerops cerifera.jpg
Zaden Chamaerops cerifera.jpg (200.12 KiB) 1666 keer bekeken
Dennis_S

349 bedankjes

Re: Zaden Chamaerops cerifera vruchtbaar of niet?

Berichtdoor draco op 09 aug 2015 00:48

Bij Chamaerops 'Arborescens' hier is het een jaarlijks weerkerend verschijnsel. Het heeft nog nooit wat opgeleverd. De zaden krijgen een flink formaat, worden bruin en verdrogen tenslotte. Een handmatige bestuiving van de Cerifera met pollen van een groene man leverde vorig jaar kiemkrachtig zaad op. De vrouwelijke wagnerianus heeft ook meerdere bloeiwijzen gevuld met vitaal uitziende zygotes. De mannelijke plant die in 2013 voor ±4000 zaden zorgde, bloeide dit jaar veel te vroeg en dat gold ook voor de overige mannelijke Trachy's. Er staan wel een aantal volwassen exemplaren Trachycarpus verderop in de straat in achtertuinen. Maar ik kan me moeilijk voorstellen dat dit tot een dermate effectieve bevruchting zou kunnen leiden.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Re: Zaden Chamaerops cerifera vruchtbaar of niet?

Berichtdoor Dennis_S op 09 aug 2015 08:39

Ok, dank je. Afwachten dus. Ik zit niet te wachten op zaden (misschien kan ik iemand anders er blij mee maken?) maar het lijkt er even op dat er vanuit niets toch zaden tevoorschijn zouden komen.
Dennis_S

349 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen