Wat je al niet vindt in je potten

Plaats hier de felicitaties aan de jarige Palmvrienden of maak een praatje over andere zaken dan exotische planten.

Wat je al niet vindt in je potten

Berichtdoor zezinho op 25 sep 2015 21:54

Toen ik deze namiddag mijn meest koudegevoelige plantjes al naar de serre verhuisde omdat de nachten toch wat kouder gaan worden schrok ik niet weinig toen ik in één van mijn Pritchardia's hillebrandii een gepiep hoorde. :shock:
Afbeelding

Er zat boven in de pot een mooi rond gaatje

Afbeelding

en blijkbaar moet de moeder ook in het nest gezeten hebben. :o
Afbeelding

Gelukkig waren de wortels nog intakt.
Wie zich afvraagt wat er met de muizenfamilie gebeurt is : de poes van de buren (die eigenlijk meer bij ons loopt dan bij zijn baasje vond het leuke speelkameraadjes :P

Wilfried
zezinho

95 bedankjes

Re: Wat je al niet vindt in je potten

Berichtdoor p e t e r op 25 sep 2015 22:07

Al een geluk heb je ze zo niet in huis gezet.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 25 sep 2015 22:31

Voer! :)
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor StefanH op 27 sep 2015 23:16

Tsja, beetje jammer dit omdat het nest gemakkelijk verplaatst had kunnen worden. :?

Bosmuizen zullen weinig schade aanrichten aan je tuin/planten en zijn zelfs een teken dat het 'tuinbiotoop' van een behoorlijke kwaliteit is. Het zijn trouwens heel erg nuttige beesten die in de lente/zomer veel rupsen, spinnen en slakken en in de herfst/winter bessen, noten en gemorst vogelvoer eten. Bovendien vormen ze nooit een plaag (zoals Huismuizen) omdat ze vrij grote territoria hebben en deze ook nog eens fel verdedigen. Dus bij gebrek aan slakkenbestrijding door Egels [ recentelijk met zo'n 90% (!) in aantal afgenomen, vooral door schuttingen/verkeer/slakkenkorrels ] verwelkom alsjeblieft die enkele Bosmuis in de tuin.
Groeten,
Stefan
StefanH

28 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 28 sep 2015 00:49

Aangezien de poes van de buren nogal vaak in Wilfried zijn tuin rondhangt was het er eerdaags toch wel een keer van gekomen.
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 28 sep 2015 12:31

StefanH schreef:Tsja, beetje jammer dit omdat het nest gemakkelijk verplaatst had kunnen worden. :?

Bosmuizen zullen weinig schade aanrichten aan je tuin/planten en zijn zelfs een teken dat het 'tuinbiotoop' van een behoorlijke kwaliteit is. Het zijn trouwens heel erg nuttige beesten die in de lente/zomer veel rupsen, spinnen en slakken en in de herfst/winter bessen, noten en gemorst vogelvoer eten. Bovendien vormen ze nooit een plaag (zoals Huismuizen) omdat ze vrij grote territoria hebben en deze ook nog eens fel verdedigen. Dus bij gebrek aan slakkenbestrijding door Egels [ recentelijk met zo'n 90% (!) in aantal afgenomen, vooral door schuttingen/verkeer/slakkenkorrels ] verwelkom alsjeblieft die enkele Bosmuis in de tuin.

Ben het helemaal met je eens! ik zet ze buiten en bevrijd zelfs muizen voor de muizenval bij de buren en zet ze in mijn tuin, alle zoogdieren hebben nut ;)

Groetjes Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor turtleboy op 28 sep 2015 12:49

Dat alle zoogdieren nut hebben ben ik met je eens Eduard,maar maak dat de twee katten hier maar eens wijs ze brengen hier regelmatig alle soorten en maten thuis. ;)
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
turtleboy

72 bedankjes

Berichtdoor ick op 28 sep 2015 13:32

Maar zijn dit bosmuizen dan?
In mijn tuin is ook een flink muizennest, maar deze muizen verhuizen -volgens mij- 's winters gezellig met z'n allen bij ons naar binnen. Dan zou je toch denken dat het huismuizen zijn?
In de tuin vind ik ze niet heel erg, hoewel ze wel een heel gangenstelsel onder de oude betonnen vloer hebben gegraven, waardoor die nu op diverse plaatsen doorzakt en breekt. Maar in huis vind ik ze serieus erg vervelend en wil ik ze liever niet.
Of zijn 'mijn' muizen dan toch gewoon huismuizen die in de zomer vakantie vieren in de tuin?

groet, rick
ick

71 bedankjes

Berichtdoor StefanH op 28 sep 2015 17:20

ick schreef:Maar zijn dit bosmuizen dan?
In mijn tuin is ook een flink muizennest, maar deze muizen verhuizen -volgens mij- 's winters gezellig met z'n allen bij ons naar binnen. Dan zou je toch denken dat het huismuizen zijn?
In de tuin vind ik ze niet heel erg, hoewel ze wel een heel gangenstelsel onder de oude betonnen vloer hebben gegraven, waardoor die nu op diverse plaatsen doorzakt en breekt. Maar in huis vind ik ze serieus erg vervelend en wil ik ze liever niet.
Of zijn 'mijn' muizen dan toch gewoon huismuizen die in de zomer vakantie vieren in de tuin?

groet, rick

Ja, dit zijn Bosmuizen onder meer te herkennen aan de grote ogen, oren, snorharen en de daarnaast bijna kangoeroe-achtige achterpoten. Ook de kleur wijst op Bosmuis omdat de bovenkant (licht) bruin is en er een scherpe grens loopt met de witte onderkant. Huismuizen zijn in alles kleiner en zijn qua kleur een stuk grauwer en hebben bovendien een meer geleidelijke kleurovergang tussen boven- en onderkant van het lichaam.

Of de muizen in je tuin de Bos- of Huismuis betreft is moeilijk te zeggen maar een groot nest en het 's winters naar binnen komen wijst op Huismuizen.

Vergelijk bijvoorbeeld de foto van de Huismuis in mijn tuin maar met de bovenstaande van de Bosmuis, dan wordt het misschien iets duidelijker:

Afbeelding

Carlo schreef:Aangezien de poes van de buren nogal vaak in Wilfried zijn tuin rondhangt was het er eerdaags toch wel een keer van gekomen.

Waarschijnlijk wel maar dat rechtvaardigt [ naast dat het in Nederland sowieso strafbaar is Bosmuizen te doden (Flora- en faunawet Tabel 1-soort) ] het moedwillig voeren van deze wilde Bosmuizen aan een tamme Huiskat toch niet? Je haalt toch ook geen Merelnest leeg om deze aan je kat te voeren en dit achteraf te motiveren met: Ze hadden toch ook gewoon door een Huiskat, Ekster of Vlaamse gaai gegrepen kunnen worden want deze komen ook regelmatig in de tuin?

Eduard schreef:
Ben het helemaal met je eens! ik zet ze buiten en bevrijd zelfs muizen voor de muizenval bij de buren en zet ze in mijn tuin, alle zoogdieren hebben nut ;)

Groetjes Eduard.

Helemaal mee eens! Mensen moeten eens wat toleranter worden naar andere zoogdieren dan alleen de schattige Egel en Rode eekhoorn. Heb zelfs in onze kleine stadstuin alleen al Rosse woelmuis, Huismuis en Bosmuis gehad en ben er eerlijk gezegd best trots op. :D Aanwezigheid van kleine zoogdieren (net als grote verscheidenheid aan vogels, vlinders en amfibieën) in je tuin is bovendien vaak een teken dat het tuinecosysteem van behoorlijk goede kwaliteit is.
Groeten,
Stefan
StefanH

28 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 28 sep 2015 22:26

Zou dat eigenlijk wel lukken om het nest te verplaatsen? En dan bedoel ik natuurlijk of de ouders de kraamtijd gewoon afmaken zoals bedoeld was?
Carlo

148 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Felicitaties en gebabbel