Agave

Heb jij planten of zaden waar je de naam niet van weet? Plaats hier je foto's en waarschijnlijk kan iemand op het forum je wel verder helpen.

Agave

Berichtdoor goldfinger op 04 okt 2015 10:42

Welke prachtige agave is dit?
Mooi afgelijnde, dikke vlezige bladen!
Graag de naam? En eventuele verzorging, winterhardheid...
Tnx
Bijlagen
DSCN0331.JPG
DSCN0331.JPG (99.96 KiB) 3116 keer bekeken
DSCN0332.JPG
DSCN0332.JPG (58.91 KiB) 3116 keer bekeken
goldfinger

17 bedankjes

Re: Agave

Berichtdoor ramon van weezep op 04 okt 2015 11:17

agave victoriae
in ze zomer buiten plaatsen en de kluit niet laten uitdrogen, in de winter vorstvrij en de kluit vrij droog houden.
ramon van weezep
Bedrijven

50 bedankjes

Berichtdoor draco op 04 okt 2015 11:42

Volledigheidshalve Agave victoriae-reginae vernoemd naar queen Victoria. Is volgens de boeken onder zeer droge omstandigheden vorstbestendig tot -12 °C. Zoals de meeste succulenten is deze Agave gevoelig voor bladrot. Als je over een zonnige vensterbank beschikt, is het ook een prima kamerplant. Mijn Agaves staan permanent in de kas en krijgen 's zomers eens in de zoveel weken een scheut water op de onderschotel. Wat na een dag niet is opgenomen, gooi ik weg. In het seizoen kun je een paar keer een verdunde plantenmest toedienen. Bij koud/koel overwinteren bijtijds stoppen met watergeven.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Berichtdoor ramon van weezep op 04 okt 2015 21:29

@ han,

het klopt dat dit soort veel vorst kan hebben maar mijn ervaring is dat dit enkel mogelijk is onder ideale omstandigheden.
voorheen was de agave ook onderdeel van mijn hobby en heb veel soorten gehad en ook veel geprobeerd maar ik adviseer om dit soort in de winter vorstvrij te houden.

zelfs lage temperaturen net boven nul kunnen al funest zijn als deze agave te nat/vochtig wordt gehouden.

zoals jij in je bericht aangeeft is deze agave ook zeer goed geschikt als kamerplant mits hij op een lichte plaats staat.
ramon van weezep
Bedrijven

50 bedankjes

Berichtdoor draco op 05 okt 2015 00:58

@Ramon. Zelfs bij overwintering in de koude kas (vorstvrij gehouden) ontkom ik nu en dan niet aan winterschade bij mijn Agaves. Soms verrot een enkel blad of wordt de kern zwart en kan ik de zacht geworden bladeren er laagsgewijs afpellen. Meestal volgt herstel in de zomer, maar het duurt aanmerkelijk langer voor de beschadiging uit zicht is.
Vandaag maar dit terzijde heb ik een grote Yucca linearifolia gesloopt. Deze was juist bezig een nieuwe top te ontwikkelen na deze zomer te hebben gebloeid. Rondom de nieuwe speer was de kop echter gaan rotten en het stonk als de hel. :cry: Debet hieraan is wellicht de overvloedige neerslag in augustus, waaruit wel blijkt dat ons wisselvallige klimaat marginaal geschikt is voor deze succulenten.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Berichtdoor Ruudcactus op 16 okt 2015 22:41

Hij staat ook wel op een windstil zeer beschut plekje met het een en ander aan schaduw. Denk dat dat misschien ook wel meespeelt. Zijn sterke planten die ongetwijfeld snel weer terugkomt.
Ruud
Ruudcactus

39 bedankjes

Keer terug naar Plantenidentificatie