Mijn C.g. Thailand Giant Strain heeft het helaas opgegeven. Het was inmiddels een enorme plant geworden in volle grond (weliswaar maar met drie bladeren). Ik had hem nu een dikke week geleden uit voorzorg reeds uitgegraven en opgepot (nachten worden al wat kouder) en had hem in de serre gezet. Aanvankelijk was het plan om hem in de woonkamer te zetten maar gezien zijn omvang was dat niet echt meer te doen.
In de serre is hij dan plots (op twee dagen tijd) geheel geel geworden en de stam is vlak boven de grond geheel doorgerot.
Hij lijkt me dan toch een stuk moeilijker dan mijn A.macrorhiza, A. calidora, A gageana, A. portadora, A. gigantea, C. Pink China en C. Burgundi Stem. die probleemloos overwinteren.
Het viel me ook op dat de plant, voor zijn omvang, een wel erg klein wortelkluitje had aangemaakt....
Zou het hoegenaamd mogelijk geweest kunnen zijn om deze soort in een lichte serre te overwinteren bij een minimumtemperatuur van 9 à 10°C.? Ik zou het graag volgend jaar nog eens terug proberen (want vind ze echt adembenemend) maar dan moet ik wel zeker zijn dat ze bij deze omstandigheden een kans maken natuurlijk.
Peter