Wat voor Fatsia is dit?

Heb jij planten of zaden waar je de naam niet van weet? Plaats hier je foto's en waarschijnlijk kan iemand op het forum je wel verder helpen.

Re: Wat voor Fatsia is dit?

Berichtdoor Harold538 op 20 okt 2015 14:22

Toch redelijk gegroeid in een paar maanden tijd :thumb_up:

Zelf was ik al een tijdje op zoek naar een plant die mijn oude taxus zou kunnen vervangen (zie foto)
Ik heb daarbij wel een aantal eisen ;)

-dankzij de taxus heb je redelijk privacy met de buren, dat wil ik graag zo houden en het planten van een Fatsia leek me daarbij een goed alternatief.
-de plant moest een 'exotische' uitstraling hebben.
-redelijk winterhard zijn.
-in korte tijd breed/de hoogte in kunnen gaan.

De bedoeling is om volgend jaar mijn taxus uit de tuin te halen en de Fatsia ervoor in de plaats te zetten.

Ik moet zeggen dat ik ook wel extra stimulans heb gekregen om er iets 'exotisch' neer te zetten omdat ik nu al veel reacties krijg van wandelend publiek hoe 'speciaal' onze tuin eigenlijk is (palmbomen, bananen) Veel langslopende mensen vinden dit nogal vreemd en bijzonder. En als ik dan op de bank zie en sommigen verbaasd zien kijken dan is dat prachtig om te zien :D Alhoewel het in mijn ogen niet eens zo speciaal is (dan hebben ze achter het huis nog niks gezien, hehe)

Maar dat zullen jullie ook wel ondervonden hebben......
Laatst bijgewerkt door Harold538 op 20 okt 2015 14:33, in totaal 1 keer bewerkt.
Mijn exotische tuin

viewtopic.php?f=49&t=14359
Harold538

5 bedankjes

Berichtdoor Harold538 op 20 okt 2015 14:24

Huidige situatie:
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (146.66 KiB) 3858 keer bekeken
Mijn exotische tuin

Harold538

5 bedankjes

Berichtdoor Harold538 op 20 okt 2015 14:31

Wagnerianus.
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (150.73 KiB) 3857 keer bekeken
Mijn exotische tuin

Harold538

5 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 20 okt 2015 14:57

Leuk verhaal. Inderdaad wel herkenbaar, hoewel mijn tuin niet echt in het zicht is.
Wel krijgen we veel reacties van mensen die al foto's hebben gezien. ;)

Voor jouw wensen zou ik overigens geen Fatsia aanraden. Die blijft m.i. te laag.
Je kan hem wel combineren (zodat het geheel wat voller oogt dan nu) met bv een Fargesia.

Zet bv op die plaats een Fargesia robusta 'Campbell' die heel strak groeit en heel het jaar groen is en je hebt op een jaar of 3 tijd weer net zo'n groene (maar exotischer) muur dan nu. Woekeren doet die niet dus daar hoeven de buren ook niet bang voor te zijn.

Zet er de Fatsia naast voor een mooi contrast qua bladvorm. Je kan het dan afwerken met wat ander exotisch geweld. Waarom bv geen Colocasia Pink China erbij. Oogt lekker exotisch, goed winterhard en eigenlijk onderhoudsvrij.

Ik heb trouwens nog een leuke foto teruggevonden van mijn grootste Fatsia. Nu tov de aanplant in maart 2012. :)

Afbeelding

Afbeelding
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor Harold538 op 20 okt 2015 15:29

Bedankt voor de tip! Reden dat ik niet zo snel over het planten van bamboe dacht is omdat ik in die buurt al een Fargesia Murielae heb staan. En anders wordt het iets te vol met bamboe. Maar ik ga er eens over nadenken hoe ik dit volgend jaar wil hebben. De collocasia is erg mooi maar in de winter geen groen toch? Toch in combi ga ik het maar eens proberen denk ik....

P.s. Hondenhok in de voortuin is niet mijn idee maar het idee van mijn vriendin omdat ze het zielig vindt voor de poes die anders in de nacht geen dakje boven zijn hoofd heeft, lol. Dieren-en planten liefde gaat bij ons soms ver, Haha.
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (138.19 KiB) 3854 keer bekeken
Mijn exotische tuin

Harold538

5 bedankjes

Berichtdoor ramon van weezep op 20 okt 2015 17:22

ik ben net even de tuin ingedoken om alle varianten die ik heb op foto te zetten.
de bovenste rij is van de fatsia en de onderste rij is van de fatshedera

van links naar rechts:

fatsia japonica ''variegata''

fatsia japonica ''annelise''

fatsia japonica ''spiders web''

fatsia japonica

Afbeelding
ramon van weezep
Bedrijven

50 bedankjes

Berichtdoor Hanselman op 20 okt 2015 17:27

Harold538 schreef:Dat de plant -20 heeft overleefd klinkt mij als muziek in de oren :thumb_up:
Ik hoop dat ik inderdaad 'Spiders Web' heb. Bedankt voor de informatie allen. Mijn tuin heeft trouwens wel last van veel slakken, ik hoop dat ze hiervan afblijven en anders moet ik daar ook nog maar eens een oplossing voor vinden.

' Spiders Web '

m.v.g.
Hans. :mrgreen:
Hanselman

30 bedankjes

Berichtdoor Harold538 op 20 okt 2015 18:20

Hanselman, leuk om al die variëteiten zo naast elkaar te zien liggen. Toch vind ik de Spiders web wel de mooiste hoor :P
Mijn exotische tuin

Harold538

5 bedankjes

Berichtdoor Hanselman op 20 okt 2015 19:23

Harold538 schreef:Hanselman, leuk om al die variëteiten zo naast elkaar te zien liggen. Toch vind ik de Spiders web wel de mooiste hoor :P

Vooral de bladtekening is schitterend om te zien !
Hanselman

30 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 21 okt 2015 10:13

Harold538 schreef:Bedankt voor de tip! Reden dat ik niet zo snel over het planten van bamboe dacht is omdat ik in die buurt al een Fargesia Murielae heb staan. En anders wordt het iets te vol met bamboe. Maar ik ga er eens over nadenken hoe ik dit volgend jaar wil hebben. De collocasia is erg mooi maar in de winter geen groen toch? Toch in combi ga ik het maar eens proberen denk ik....

P.s. Hondenhok in de voortuin is niet mijn idee maar het idee van mijn vriendin omdat ze het zielig vindt voor de poes die anders in de nacht geen dakje boven zijn hoofd heeft, lol. Dieren-en planten liefde gaat bij ons soms ver, Haha.

Een hondenhok voor de poes... :shock: arm beest met een identiteitcrisis opzadelen zeker :lol:
Dáár zou ik de Fatsia voorzetten om die uit het zicht te ontrekken! Twee vliegen in één klap.

Qua bamboe...tja weet wel dat de éne de andere bamboe niet is en je ook daarbinnen dus mooie verschillen hebt. Juist vlak naast elkaar. Maar er zijn natuurlijk ook alternatieven... wel zou ik opteren voor iets dat jaarrond groen/dicht is zodat je lekker uit het zicht blijft zitten.
Een rek met klimplant kan bv ook. ;)

Die Colocasia's zijn inderdaad enkel voor tijdens het seizoen maar zeker het overwegen waard.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Plantenidentificatie