Cycas revoluta zaaien

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Cycas revoluta zaaien

Berichtdoor Jos Mannaart op 21 nov 2015 22:41

Paar maanden terug Cycas revoluta gezaaid en de meesten liggen bij een graad of 20.
Heb er 5 in een gripzak met turf op de close in boiler liggen en daar zijn er 3 van de 5 gebarsten sinds een paar dagen.
Heb ik gepofte Cycas zaden of kunnen die aan het kiemen zijn?

Groetjes,

Jos
Jos Mannaart

20 bedankjes

Re: Cycas revoluta zaaien

Berichtdoor Jos Mannaart op 22 nov 2015 12:25

marcoenhelma schreef:ik had er ook 1 geprobeerd de schil te verwijderen maar ging net even te snel en toen was het zaad gebarsten, maar ik heb hem toch in een potje apart gezet(we zien wel wat ie doet)

en de robusta heb ik van hun schil verlost maar dat stelde niet zoveel voor die veeg je er zo van af. ze kiemde al met 1 week....ook al van die snelle kiemers

WP_001871.jpg

Ik heb ze meer dan 48 uur in de thermosfles gehad en dan gaat het makkelijk.
Die Washies kiemen super bij jou, gaat sneller dan hier, waarschijnlijk vanwege de temperatuur hier, zit onder de 20 graden nu.
Het lijkt er op dat de Cycassen hier die het warmst liggen gaan kiemen. Ondertussen 3 van de 5 die warm liggen zijn aan het open gaan.
Jos Mannaart

20 bedankjes

Berichtdoor Jos Mannaart op 30 nov 2015 00:29

Jos Mannaart schreef:
marcoenhelma schreef:ik had er ook 1 geprobeerd de schil te verwijderen maar ging net even te snel en toen was het zaad gebarsten, maar ik heb hem toch in een potje apart gezet(we zien wel wat ie doet)

en de robusta heb ik van hun schil verlost maar dat stelde niet zoveel voor die veeg je er zo van af. ze kiemde al met 1 week....ook al van die snelle kiemers

De bijlage WP_001871.jpg is niet langer beschikbaar.

Ik heb ze meer dan 48 uur in de thermosfles gehad en dan gaat het makkelijk.
Die Washies kiemen super bij jou, gaat sneller dan hier, waarschijnlijk vanwege de temperatuur hier, zit onder de 20 graden nu.
Het lijkt er op dat de Cycassen hier die het warmst liggen gaan kiemen. Ondertussen 3 van de 5 die warm liggen zijn aan het open gaan.

Hierbij de foto van de Cycas zaden die open aan het gaan zijn
IMG_2138.jpg
IMG_2138.jpg (98.06 KiB) 4655 keer bekeken
Jos Mannaart

20 bedankjes

Berichtdoor Jos Mannaart op 04 dec 2015 20:56

De meest linkse heeft na exact 2 maanden zijn wortel in de aarde gedrukt :thumb_up:
Het overgrote deel ligt maar bij circa 20 graden en laat nog niets zien.
Las vandaag dat ze minimaal 12 graden nodig hebben om te kiemen dus moet goed komen.
Eigenlijk niet zo'n heel hoge temperatuur toch dan?
Jos Mannaart

20 bedankjes

Berichtdoor marcoenhelma op 06 dec 2015 10:50

dat is mooi.. :thumb_up: ik blijf het volgen
bij mijn cycas zaden is er nog niks veranderd(1 is er opengebarsten)de rest laat nog op zich wachten.
dus we wachten het weer verder af
marcoenhelma

2 bedankjes

Berichtdoor Jos Mannaart op 24 dec 2015 17:47

De zaden die warmer liggen dan kamertemperatuur gaan hier nu stuk voor stuk open en kiemwortels vormen.
De eerste die ontkiemde heeft twee kleine bladknopjes gevormd ondertussen.
Alles wat op kamertemperatuur ligt lijkt nog in rust maar zodra ik ze warmer leg beginnen ze na een week of twee open te gaan en te kiemen.
Jos Mannaart

20 bedankjes

Berichtdoor marcoenhelma op 24 dec 2015 18:15

Bij mij nog steeds niks veranderd 1 opengebarsten en daar is het ook mee gebleven en de rest is nog steeds dicht.
We wachten het gewoon nog even af
marcoenhelma

2 bedankjes

Berichtdoor Jos Mannaart op 24 dec 2015 21:56

Wel aparte zaden.
Heb er hier die open gaan en stil blijven staan en anderen die dicht zitten omdat ze nog bij kamertemperatuur liggen en na 14 dagen op de close in boiler een wortel van 2 cm hebben terwijl die eerder open waren nog geen wortel hebben.
Beetje lastig beschreven mogelijk maar hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. :lol:
Jos Mannaart

20 bedankjes

Berichtdoor Jos Mannaart op 26 maart 2016 00:05

Maandje of 3 verder en ze zijn uitgekomen bij bosjes!!
De eerste is aan zijn tweede blad begonnen. Staan aan de zuidkant pal achter het raam en vinden ze heerlijk zo te zien. Zal morgen ff foto posten. Vind dat ze bijna aaibaar zijn met hun gevederde blad op een steeltje. Had hier en daar gelezen dat dit een hele trage kiemer is maar al met al vind ik toch dat ze redelijk hun best hebben gedaan met een opkomst percentage van boven de 90%
Mogelijk is september toch een goede oogstmaand. Dit jaar weer zelfde vakantiebestemming dus mogelijk kom ik weer thuis met een paar kilo van die grote knikkers. Jaja ik weet dat ze maar 1 x in de twee jaar zaad geven maar heb er vorig jaar een paar gespot die met een kone zaten en dus dit jaar te oogsten :D
Jos Mannaart

20 bedankjes

Berichtdoor Jos Mannaart op 28 maart 2016 21:06

Maandje of 5 na zaaien dus en hier een paar foto's van de koplopers.
Aardig tevreden met het resultaat en de volgende stap is de Cycas pruinosa.
Hoop op het zelfde resultaat want de zaden daarvan geven ze niet weg :lol:
IMG_2157.jpg
IMG_2157.jpg (146.91 KiB) 4480 keer bekeken

IMG_2158.jpg
IMG_2158.jpg (165.6 KiB) 4480 keer bekeken
Jos Mannaart

20 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Zaaien en stekken