Wat verdraagt Washingtonia nou?

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Wat verdraagt Washingtonia nou?

Berichtdoor Gouden HandPalm op 24 nov 2015 09:14

Het helpt wel als je zaad kunt bemachtigen van polderwashy's die zich al een paar generaties bewezen hebben in ons klimaat. Een zaailing uit Turkije of Californiē meenemen is misschien niet zo handig.

Ook helpt de code Oranje van het KNMI mbt. klimaatsverandering. Even geduld nog en je gaat ze steeds meer zien in Nederland. Tot nu toe spot ik er bar weinig, eerlijk gezegd. Ik waag het er voorlopig maar niet op. Dit voorjaar maar eens proberen met een beetje grote Jubaea. Dat wil nog wel eens lukken.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor Axel Amsterdam op 24 nov 2015 10:32

Het afharden van een plant bestaat naar mijn mening inderdaad ook niet. Ze zijn zo hard als ze zijn, maar wat wel helpt is een plant die al een 5 tal jaren op dezelfde plaats in de grond goed groeit. Die kan iets meer kou hebben dan vergeljkbare planten die er pas 1 of 2 jaar staan. Maar het blijft marginaal, een graadje of 2 erbij hooguit zou ik zeggen. Dus een nieuwe flinke washingtonia robusta kan bijvoorbeeld -5C hebben en 1 die er al jaren staat -7C (incidenteel). Maar...als het eenmaal echt langduriger koud wordt gaan ze er allemaal aan. De gebieden met grote phoenixen in de UK zijn zo te volgen op basis van temperatuur en niet op basis van individuele variatie. Dat betekent in een cirkel rond London staan ze overal, daarbuiten nergens meer. Puur lagere nachttemperatuur in combinatie met dagvorst (wat ze in Londen nagenoeg niet hebben).

Zaad bemachtigen van polderwashies kan niet want er heeft nog nooit een washingtonia in de grond zaad gegeven hier of in de UK.

De klimaatverandering leidt ongetwijfeld tot gemiddeld zachtere winters vergeleken met vroeger, het gaat echter om de incidentele transportkou aanvallen vanuit N-O. Die blijven gewoon bestaan want dat is een kwestie van windrichting en die verdwijnt niet voor altijd naar de overwegende ZW kant.

Alle plekken die grote phoenixen hebben in de UK zijn beschermd tegen transportkou (want naast zee of in een megastad zoals we hier niet hebben op een groot eiland).
Axel Amsterdam

38 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 24 nov 2015 13:31

Dat die plant die 5 jaar in volle grond staat meer kan hebben dan diegene die net is uitgeplant ligt gewoon aan het feit dat zijn wortelgestel in die tijd beter is. De plant zelf is zeker niet "harder" dan het nieuw geplante exemplaar maar heeft wel meer kans op herstel aangezien hij ondertussen een gezond wortelgestel heeft om dit te ondersteunen.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor leroy op 25 nov 2015 14:19

Eduard schreef:IK heb ze altijd tot een min.van -3ºC laten staan, bij min 4 a 5ºC krijg je die vlekken in het blad die wel weer weg trekken! Hier staan ze nog onbeschermd buiten, vannacht nog een vorstkans en dan is het voorlopig weer even gedaan :thumb_up:

Gr. Eduard.

hier staan er ook nog een flink aantal buiten in potten, degene in de vaste grond is inmiddels wel al voorzien van een afdakje maar nog geen bescherming....nog even volhouden met die temperaturen tot begin maart en dan langzaam weer omhoog zou ik zeggen :D
www.lelepalms.jouwweb.nl, shantung-kuntao.jouwweb
leroy

65 bedankjes

Berichtdoor eddy21 op 25 nov 2015 20:43

mag van mij nu wel weer omhoog
eddy21

34 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 27 nov 2015 17:57

eddy21 schreef:mag van mij nu wel weer omhoog

Je wordt op je wenken bediend, vanaf zondag weer dubbele cijfers :thumb_up:
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor Jos Mannaart op 27 nov 2015 20:38

Tot eerste week januari geen vorst van betekenis hoorde ik gisteren van een eigenaar van een tuincentrum via deze site:
http://www.accuweather.com/en/nl/amster ... =12/1/2015
Jos Mannaart

20 bedankjes

Berichtdoor eddy21 op 28 nov 2015 12:35

Axel Amsterdam schreef:Het afharden van een plant bestaat naar mijn mening inderdaad ook niet. Ze zijn zo hard als ze zijn, maar wat wel helpt is een plant die al een 5 tal jaren op dezelfde plaats in de grond goed groeit. Die kan iets meer kou hebben dan vergeljkbare planten die er pas 1 of 2 jaar staan. Maar het blijft marginaal, een graadje of 2 erbij hooguit zou ik zeggen. Dus een nieuwe flinke washingtonia robusta kan bijvoorbeeld -5C hebben en 1 die er al jaren staat -7C (incidenteel). .

.

dan zijn ze toch afgehard axel
eddy21

34 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 28 nov 2015 13:10

Niet afgehard maar gewoon een goed wortelgestel aangemaakt evenredig met de rest van de palm waardoor hij net wat sterker is dan een vergelijkbaar net uitgeplant exemplaar. In mijn beleving moet je toch tellen op 3 jaar minimum als je een redelijk exemplaar van palm uitplant. Hoe kleiner het exemplaar, des te sneller slaat die aan waarmee ik doel op het uitbreiden van het wortelgestel.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Axel Amsterdam op 28 nov 2015 19:40

eddy21 schreef:
Axel Amsterdam schreef:Het afharden van een plant bestaat naar mijn mening inderdaad ook niet. Ze zijn zo hard als ze zijn, maar wat wel helpt is een plant die al een 5 tal jaren op dezelfde plaats in de grond goed groeit. Die kan iets meer kou hebben dan vergeljkbare planten die er pas 1 of 2 jaar staan. Maar het blijft marginaal, een graadje of 2 erbij hooguit zou ik zeggen. Dus een nieuwe flinke washingtonia robusta kan bijvoorbeeld -5C hebben en 1 die er al jaren staat -7C (incidenteel). .

.

dan zijn ze toch afgehard axel

Zo kun je het ook zien :) .
Ik denk dat we hetzelfde bedoelen, de maximale winterhardheid wordt bereikt als een plant al 3 tot 5 jaar goed groeit op een plek in de grond. Ik ben het eens met Hitch dat dit door een goed wortelgestel in de grond komt. Maar dit levert niet alleen een beter regeneratievermogen na de winter op, de algehele groei tijdens het groeiseizoen is optimaal na 3 tot 5 jaar en dat levert een sterkere washingtonia op dan dezelfde plant als potplant na 3 tot 5 jaar. Deze hebben weliswaar ook een goed wortelgestel maar groeien langzamer, houden minder bladeren en hebben een minder robuuste stam als in de grond. Ik denk dus dat een potwashingtonia na 5 jaar nog steeds minder sterk is (en sowieso minder massa heeft).
Axel Amsterdam

38 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen