Iemand ervaring met kruising wagnerianus x takil

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Iemand ervaring met kruising wagnerianus x takil

Berichtdoor palm8400 op 26 nov 2015 15:30

Beste leden,

Ik vroeg me af of er hier reeds in de Benelux een hybride soort bestaat van de trachycarpus wagnerianus & trachycarpus takil. Ik weet dat de takil een van de meer recentere soorten is, al ben ik wel benieuwd naar het resultaat van deze kruising.

Zeker als kustbewoner lijkt mij deze combinatie iets meer windbestand/tropisch aandoend en geschikter dan deze tussen een fortunei & waggie.

Iemand die weet heeft van dergelijke palmen in groei, of iemand die zaden van deze soort verkoopt?

Alvast bedankt.

Groeten
palm8400

0 bedankjes

Re: Iemand ervaring met kruising wagnerianus x takil

Berichtdoor s.janssen op 26 nov 2015 22:45

Zover ik weet heeft takil nog niet gebloeid in Nederlands/Belgische tuinen dus die hybride zal vast in de komende 10 jaar voorbij komen.

Waarom wil je zo graag takil x wagnerianus? fortunei x wagnerianus (zogenaamde takagii) is toch ook mooi?
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Re: Iemand ervaring met kruising wagnerianus x takil

Berichtdoor Toppalm op 27 nov 2015 15:24

Ik weet niet of iemand de takil al heeft bloeien lijkt mij ook niet..tenminste niet in NL/Belgie
Maar ik kan me wel voorstellen waarom iemand de kruising wil.
Zeker als je kijkt naar de eigenschappen van deze beide palmen.
Ik kan me ook voorstellen dat je de eigenschappen wilt van de wagnerianus met de looks van de Takil om maar iets te noemen.

Daarbij komt dat de Takagii (wat volgens mij wagnerianus x Fortunei is, met de wagnerianus als moederplant) zeer zeker mooi is maar niet alle eigenschappen van de fortunei zijn zo goed.
Bladeren zijn niet zo windvast als die van de wagnerianus.
En vocht i.c.m. met kou is gevaarlijker bij de fortunei dan bij de wagnerianus.

En ik twijfel zelf of deze kruising alleen de goede eigenschappen bevat van beide palmen of ook de slechte/minder goede...wie heeft daar al ervaring mee?.
Mijn tropische tuin:
viewtopic.php?f=49&t=16449
Toppalm

22 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen