Rheum palmatum

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Rheum palmatum

Berichtdoor Hitch op 10 dec 2015 18:56

Enkele jaren terug plantte ik 4 Rheum palmatum planten uit in de tuin. tangutticum en Red Herald als roodbladige soorten (bij het uitlopen toch) en dan 2 gewone groenbladige. Ondertussen heb ik nog maar 2 van die planten over en dit is enkel en alleen te wijten aan het feit dat ik er de bloemstengel meteen uithaal zo gauw ik die opmerk bij het exemplaar in volle zon en de andere overblijver is er eentje die altijd in de schaduw staat.
Telkens één van de planten in bloei kwam (overigens erg mooi!) stierf de plant af nadat hij was uitgebloemd. Hier vind je nergens informatie over terug op het internet en al zeker niet bij de verkopers zelf. Is dit normaal dat die afsterven of ben ik de enige die dit voorheeft?
Ze staan bij mij dus op plaatsen zowel in de volle schaduw als in de volle zon. Dit maakt voor de plant geen bal uit blijkbaar (deze in de zon behoeft natuurlijk een pak meer water) buiten het feit dat hij in de volle schaduw nooit in bloei komt en deze blijft dus sowieso ok met lappen van bladeren.
De verkoper die ik over dit feit een mail stuurde had hier nog nooit van gehoord en zei dat dit bij hem nooit gebeurde. Daarom dus mijn vraag, zijn er nog mensen die deze planten hebben staan en sterven die bij jullie ook af na de bloei?
Hitch

156 bedankjes

Re: Rheum palmatum

Berichtdoor boomvaren op 10 dec 2015 23:19

Bij mij staat hij al ong. 12 jaar in de volle grond de Red Herald.

In de volle zon heb ik er staan en in de volle schaduw.
Allen geven bloemen enkel het blad wordt in de schaduw iets kleiner.
De bloem haal ik er ook altijd uit tegen het zaadvallen. geen uitval gehad..

groeten Mario.R
boomvaren

14 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 11 dec 2015 00:44

Eigenaardig dat ik dit voorheb :?
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor shusui op 11 dec 2015 00:45

Ik heb meerdere Rheum soorten staan en nog nooit een soort kwijt geraakt na de bloei.
Heb ook nog nooit de bloemstengel er uit geknipt trouwens, zelfs gewone rabarber mag hier bloeien in de tuin. De bloei is juist zo mooi en indrukwekkend bij de meeste soorten !
Dus zonde om weg te knippen.

Gr,
Sven
shusui

193 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 11 dec 2015 00:46

Mja, maar liever dat dan dat mijn plant nadien wegkwijnt.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor shusui op 11 dec 2015 00:56

Ja maar de bloei is niet de oorzaak dat je plant sneuvelt hé, er moet een andere reden zijn.
Hoe groot worden ze bij jou in de tuin ?
Of vanaf welke grootte gaan ze bloeien ?
En hebben ze op dat punt al zijscheuten ?
shusui

193 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 11 dec 2015 12:42

Hoe groot ze worden? Laat ons zeggen heel erg groot, ik heb ze nooit gemeten (ik veronderstel dat je op de bladgrootte doelt?). De plant beslaat minimum 1.5 m in het rond. Hij bloeit ieder jaar als ik hem laat doen. Wanneer de bloeistengel in volle glorie staat begint de plant steeds achteruit te gaan waarbij hij veel minder blad aanmaakt en deze ook steeds kleiner worden en tegen dat die uitgebloeit is schiet er van de plant niets meer over. Ik vind de kern van de plant wat weg hebben van deze van een Gunnera en zo breid hij ook uit. Ik ben al aan het denken dat de plant door de bloei enorm veel energie nodig heeft waardoor ik misschien moet bijmesten of zo? Water krijgen ze ruim, soms denk ik dat ook dat wel eens de oorzaak kan zijn en dat ze liever droger staan?
Hitch

156 bedankjes

Keer terug naar Exotische bloemen en planten