Pelletkachel

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Pelletkachel

Berichtdoor Hitch op 11 dec 2015 18:52

Wij hebben dit jaar een veranda aan het huis laten aanbouwen. Was al lang een droom van me, zelfs al van voor we dit huisje kochten. Ik heb er al veen genot van gehad. Jammer genoeg schoot er niets meer over van het budget om de pelletkachel die ik er wilde inzetten nog te kunnen aanschaffen. Dat word dus iets om komend jaar te doen. Nu ben ik al een tijdje op het net naar alles wat met pelletkachels te maken heeft aan het kijken en ben ook al 3 verkoops zaken afgegaan voor informatie en prijzen maar ik kom er steeds met een ongemakkelijk gevoel buiten. Allen zeggen natuurlijk dat hun merk van kachels de beste zijn. Wat de ene verkoper als absolute must op een kachel aanbied word dan weer door een andere als onnodig bestempeld. Tegenwoordig kun je je kachel zelfs in de Makro of Hubo of zo kopen maar daar heb ik dan meteen zoiets van wat met de service nadien of als je stukken hebt? Prijzen liggen vaak heel ver uit elkaar en ik heb al begrepen dat als ik een echt goede kachel wil hebben ik toch met installatie bij op minimum 2000€ moet tellen.
Ik lees op het net ook vaak dat die kachels zo'n lawaai maken? In de winkels hoor ik dat amper tot niet maar daar is natuurlijk altijd meer lawaai dan dat je op je gemak in je zeteltje zit thuis. Of was dit alleen bij de vorige modellen van kachels? Ook wat betreft dat vermogen dat je nodig hebt lullen die mannen maar wat op tegen elkaar. De ene zegt dat je een zwaarder model moet nemen dan wat je echt nodig hebt zodat de kachel minder moeite moet doen om de ruimte te warmen en je altijd reserve hebt voor als je het eens wat warmer wil zetten, de andere zegt dan weer dat dat onzin is omdat zo'n kachel regelmatig eens goed moet doorbranden op maximum vermogen voor een zuivere verbranding te verkrijgen. De ene zegt dat ik een dubbelwandige pijp moet hebben, de andere houd het bij een enkelwandige. De ene zegt dat die pijp x aantal meters boven mijn dak moet uitsteken om goed te kunnen trekken, de andere zegt dat dat flauwekul is omdat de kachel haar uitlaatgassen er uit duwt en er dus geen trek moet zijn. De ene zegt dat zo'n kachel minutieus moet worden afgesteld, de andere zegt dat de huidige kachels dit volledig automatisch doen,... Ik kan zo nog wel even doorgaan.
Zijn er hier mensen die hun huis of veranda verwarmen met een pelletkachel en die me wat tips kunnen geven waar absoluut op te letten bij de aankoop? Of is er hier op het net iemand die wat afweet van (neutraal aub) van pelletkachels en me op de goede weg kan helpen?
Hitch

156 bedankjes

Re: Pelletkachel

Berichtdoor Roger op 11 dec 2015 19:51

Heb zelf ook een pelletkachel voor oa. mijn kamerplanten warm te houden :D ben er tevreden over, vermogen kan je beter wat ruimer nemen dan je nodig hebt, schoorsteen tot de nok v/h dak voor een natuurlijke trek, als je maar een schoorsteenpijp hebt van 2mtr dan trekt deze onvoldoende lijkt mij ook de val wind speelt hier een rol.

Roger
Roger

8 bedankjes

Berichtdoor fernman op 11 dec 2015 21:00

Zoals Roger al zei, zorg dat je buis boven de dak-nok uitkomt!
Een dubbelwandige buis is wel veel beter en als je die zelf plaats scheelt dat bijna de helft!
Ikzelf heb die bij de groothandel in inox buizen gehaald (goedkoper) en die rekenen de perfecte diameter uit wat wel belangrijk is.
Persoonlijk gebruik ik een tegelkachel die stralingswarmte geeft en de warmte niet zo snel stijgt.
In de avond een laatste blokje hout erop en de volgende morgen is de kachel nog warm en natuurlijk de kamer ook.

groeten
Mario M.
fernman

34 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 11 dec 2015 21:37

Ik heb een Ravelli. Kost al gauw 2800 euro.
Maar wel tevreden over. Sinds 2 jaar in mijn bezit.
Het is een 12kw en de enige verwarming in huis.
Heb indertijd ook veel rondgekeken en opgezocht.
Ik raad je af om hubo of gamma kachels te nemen.
Beter iets meer betalen en dat je service hebt.
Hier kon die met een kleine pijp in bestaande schouw.
Dus meer info weet ik er niet over.
Wat ook bij de topmerken behoord is MCZ ;)

Vrgr
JM
JmC4c

502 bedankjes

Berichtdoor turtleboy op 11 dec 2015 23:12

Is zo'n kachel eigenlijk wel rendabel vraag ik mij af aangezien de olieprijs aanzienlijk is gezakt,zag bij de Aveve die pellets liggen en volgens mij zijn die niet goedkoop maar ben een leek dus daarom deze vragen.
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
turtleboy

72 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 11 dec 2015 23:20

Eerste jaren niet. Wegens aankoop van het toestel
Maar als ik op brandstof kijk.
Heb ik van gas naar pellets gewoon 450 euro in mijn zak gestoken
JmC4c

502 bedankjes

Berichtdoor danny2 op 12 dec 2015 00:20

De onze staat er nu ook 2 jaar, we zijn er zeer tevreden van. Wat uitlaat betreft, die kan gewoon door de muur, achter de kachel daar dit door een ventilator naar buiten geblazen wordt. Dus het probleem met wind ed. is er niet. Wij hebben gewoon een enkelwandige buis, binnen in de living, die op 2,4m door de muur naar buiten steekt.
Op 1 jaar lag het verbruik op 15ookg à 4 euro per 15kg.
Nadeel is dat je niet zomaar elke ruimte kan verwarmen, enkel de ruimte waar de kachel staat. Op de badkamer hebben we hierdoor een extra verwarming nodig....
Je mag altijd langskomen voor eventueel meer uitleg.....
Er zijn tegenwoordig heel veel modellen en mogelijkheden.

groetjes danny
danny2

148 bedankjes

Berichtdoor Roger op 12 dec 2015 10:22

Ik zelf heb een MCZ 9KW nadeel is inderdaad dat je andere ruimtes moeilijk warm krijgt, ik zelf heb een kachel met ventilator (even wennen geluid) deze laat ik daar het plafon naar boven blazen zodat ik tenminste 1 ruimte boven warm krijg, je kunt ook tegenwoordig kachels krijgen die je op je cv kunt aansluiten worden de verwarmingsbuizen via de kachel verwarmt, nadeel duurder en wat hoger verbruik, voordeel het hele huis is meteen warm. Hier vind je ook info

http://pellets.forummotion.com/

Roger :thumb_up:
Roger

8 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 12 dec 2015 10:32

iedereen bedankt voor de informatie. Dat waren veel duimpjes die ik heb aangeklikt :thumb_up:
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 12 dec 2015 10:46

Ik liet me vertellen dat die dubbelwandige buis was voor condens.... maar geen ervaring mee.
Om het topic aan te vullen een foto van mijn pelletkachel met zaaigoed :D hoe kon het ook anders :lol:

FB_IMG_1449909845832.jpg
FB_IMG_1449909845832.jpg (33.15 KiB) 6355 keer bekeken
JmC4c

502 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips