Neodypsis decaryi

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Neodypsis decaryi

Berichtdoor Hitch op 12 dec 2015 11:02

Zijn er mensen die deze palmsoort ooit al eens hebben uitgeprobeerd in de volle grond mits een goede winterbescherming en bijwarming? Zou deze bestand zijn tegen een langdurige overwintering boven het vriespunt gehouden?
Hitch

156 bedankjes

Re: Neodypsis decaryi

Berichtdoor draco op 12 dec 2015 11:12

Wanneer gaat de eerste Cocos de tuin in Michael :) Dypsis decaryi (zone 10B) zoals deze palm nu heet (Dransfield and Beentje, The Palms of Madagascar) verdraagt geen spat vorst en ik betwijfel zelfs of deze het binnen de enkelvoudige cijfers uithoudt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 12 dec 2015 11:48

Bedankt Draco om ook deze droom om zeep te helpen :lol:
Mijn neef had er eens enkele uitgeplant die hij op overschot had, deze hielden zich goed na de eerste vorstnachten maar dat experiment (zonder bijwarming) liep wel mis toen het een maand later -12° vroor.
Nu kan het natuurlijk ook zijn dat deze planten het bij die eerste vorstnachten al hadden opgegeven maar dat de zichtbare schade niet meteen opviel zoals wel bij meer palmen het geval is dat dit pas duidelijk word in het voorjaar.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Rob op 12 dec 2015 13:19

D. decaryi kan geloof ik incidenteel nog wel een enkel graadje vorst hebben, maar niet bij de ons bekende nattigheid. Op sommige stukken van Sicilië (zone 9/10) kom je ze wel sporadisch tegen.
Vorig jaar had ik de mijne (toch al tegen de 2m) in winterkas gestald bij +5 voor de winter en zelfs dat trok hij niet - waarmee je hypothese word bevestigd Han. Voior mij was het ook binnen een lastige jongen: hij leek me erg gevoelig voor allerleid ongerief zoals schildluizen, wolluis etc.

Ik heb ook de wens om zoveel mogelijk soorten buiten te willen proberen, desnoods met bijverwarming, maar Dypsis zal wel nooit op die lijst komen, helaas. Helaas want dit enorme genus bevat wonderschone soorten, denk bijv aan de "teddybeer" D. leptocheilos
Voor buiten denk ik dat alle Butia, Parajubea, de meeste Livistona en Sabal soorten plus Syagrus als grootste uitdaging wel haalbaar zouden moeten zijn.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1137 bedankjes

Berichtdoor palmboomgeert op 12 dec 2015 14:03

Ik had vroeger een exemplaar(dit is nu verhuist naar Peter), en heb deze enkele jaren terug tijdens de bouw van ons huis enkele weken in een koude garage moeten plaatsen. Temperatuur is dan zeker niet onder de 5 graden geweest.
Resultaat: alle blad is bruin geworden, plant is wel terug gegroeid, maar heeft nooit meer zo mooi vol geweest als in het begin.

mvg Geert.
palmboomgeert

49 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 12 dec 2015 14:33

Pfff jammer al die slechte ervaringen. Dan begin ik er niet aan. Zijn ook een beetje duur om te experimenteren als je op voorhand al weet dat de kans op slagen 0 is :?
Erg jammer want het is één van mijn topfavorieten. Heb er jarenlang eentje in de huiskamer gehad. Ik vond het de makkelijkste palm die ik ooit in huis gehouden heb al groeit hij heel erg traag. Onze eerste Main Coone die nadien in huis kwam vond de plant erg smakelijk en beet de bladeren stuk waarna ik uiteindelijk de palm heb moeten wegdoen. Hier heb ik nog altijd spijt van (had veel liever de kat weggedaan :mrgreen: ).
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Troy op 12 dec 2015 17:33

Als je een dypsis wilt proberen ga dan voor de dypsis decipiens deze kan het meeste vorst verdragen. Een andere palm van Madagaskar de beccariophoenix alfredii is ook relatief sterk. Deze heb ik hier met vliesdoek en een lichtslang 4 winters door gekregen in volle grond en groeide goed. Tot een nacht van -15 zonder stroom..
Troy
Bedrijven

43 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 12 dec 2015 19:29

Ben 'm moeten gaan googelen die Becariophoenix :shock:
Had er nog nooit van gehoord. Ga eens zoeken of ik daar ergens een exemplaar van kan vinden.
Bedankt voor de tip! :thai: Weer iets om te proberen :happy_thai:
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 12 dec 2015 21:36

Deze staat naast me in de woonkamer Geert. Momenteel groeien er zelfs kerstballen aan :)
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor draco op 12 dec 2015 22:02

Troy schreef:Als je een dypsis wilt proberen ga dan voor de dypsis decipiens deze kan het meeste vorst verdragen. Een andere palm van Madagaskar de beccariophoenix alfredii is ook relatief sterk. Deze heb ik hier met vliesdoek en een lichtslang 4 winters door gekregen in volle grond en groeide goed. Tot een nacht van -15 zonder stroom..

Ik lees over een vorsttolerantie tot -3°C, niet bepaald winterhard en mogelijk lagere temperaturen voor oudere exemplaren als het ooit zo ver zou komen. Er is niet makkelijk aan te komen, jammer want het is een prachtige palm waar ik wel interesse voor zou hebben. Beccariophoenix madagascariensis is wel te koop bij Achat Vente Palmiers (A l' ombre de figuiers). Deze zou een vergelijkbare vorsttolerantie hebben.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen