Ik heb deze Butiagrus afkomstig uit Heerde toen Gardenpalms daar nog was gevestigd. Afgelopen seizoen ontdekte ik een bont bladsegment in het laatstgevormde blad. Bij een inspectie van de kasbewoners vanmiddag, zag ik dat de nieuwste veder een hele rij van geelbonte deelblaadjes heeft. Er lijkt een spontane somatische mutatie te hebben plaatsgevonden, waarbij een deelpopulatie van de bladparenchymcellen het vermogen om bladgroen te maken is kwijtgeraakt. Wat resteert zijn vermoedelijke flavonoide pigmenten die de gele kleur veroorzaken. Een aardig detail is dat het eerstverschijnende bonte segment zich bevindt aan de rechterzijde van het blad, terwijl bij het daaropvolgende blad de bontbladigheid juist de tegenovergestelde zijde siert.
Dit zal wellicht te maken hebben met de wijze waarop de afsplitsingen van de groeitop zijn georganiseerd? Ik ben benieuwd wat het komende seizoen verder hierover zal onthullen?
Dit verschijnsel refereert naar een solitaire Phoenix canariensis die groeit op Isla de La Palma, waarbij clusters bladsegmenten geel zijn naast dito groene segmenten met een ogenschijnlijk willekeurige afwisseling tussen de linker- en rechterhelft van het blad.