Bananen kweeklog Carlo

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: Bananen kweeklog Carlo

Berichtdoor Carlo op 22 apr 2015 00:36

Inmiddels al weken geen activiteit meer in de zaaibakken. Afgelopen weekend de propagator uitgezet en de zaaibakken ergens in een hoek in de kas gezet. Verandering van temperatuur en licht kan zomaar ineens wonderen doen bij banaanzaden dus op goed geluk maar.
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 30 mei 2015 19:46

Vandaag de balans weer eens opgemaakt en nu bleek dat een laat-komertje van de musa balbisiana atia black zich liet zien en dat de Musa Arunachalensis spontaan is begonnen met kiemen met maar liefst 8 kiemers! De kas temperatuur van de afgelopen weken zit zo rond de 8 in de nacht en rond de 20 overdag. De bakken staan op de grond dus de temp in de bakken zal zelfs nog lager zijn aangezien de temperatuursensor in de kas op een meter hoogte hangt.
Je kunt jezelf nu de vraag stellen of ze dan helemaal niet eens zo'n hoge warmte nodig hebben of dat dit juist het kiemmoment van deze soort is en dat ik bij de geadviseerde temp van 32graden een nog veel hogere opkomst zou hebben?

Tja, verwarmings-matje eronder / propagator weer opstarten of laten gaan in de kas, dat is de vraag.....
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor Bryan*75 op 31 mei 2015 09:59

Ik Heb een Terra kabel waarop ik verlichting kan regelen in uren + de warmte met een ledlampje erin gaat alles prima :).

Grtz bryan
Bryan*75

17 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 09 jan 2016 22:42

Kweeklog op de eerste pagina is weer bijgewerkt :thumb_up:
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor sylvia27 op 10 jan 2016 11:51

Leuk Carlo!

Ik heb je vorig jaar op de voet gevolgd.
Ga ik nu ook weer doen :thumb_up:
sylvia27

9 bedankjes

Berichtdoor AIREMULP op 10 jan 2016 13:27

Ben zeer benieuwd of je zaden verser zijn dan vorig jaar . Succes met zaaien :thumb_up:

Edwin
One life, live it !!
AIREMULP

135 bedankjes

Berichtdoor Yellow op 12 jan 2016 23:09

Hallo Carlo ik ga uw kweeklog dit jaar ook eens volgen want ik heb gisteren ook wat zaad aangekregen dat ik RPS besteld had. Ik doe het wel op een kleiner niveau, ik heb 9 soorten besteld maar telkens maar 10 zaadjes, ze staan momenteel te weken in water. Ik heb gelezen dat jij bij het glaucum zaad dat witte puntje eruit doet, klopt dat?

groetjes
Jef
Uit Geel
Yellow

23 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 13 jan 2016 02:12

Jef, dat is niet wat ik bedoelde. Glaucumzaden bevatten soms nog banaanresten die in de holte van het zaad zijn blijven zitten en gaat schimmelen wanneer het vochtig wordt. Het witte puntje is het dekseltje van de kiem. Die kan de kiem er zelf wel uit duwen wanneer ie gaat groeien.

Bij wijze van test zou ik echter eens bij een aantal zaden kunnen overwegen dit wel te doen. Ik heb toch genoeg zaden. Ik denk echter wel dat dat zeker niet voor het weken moet omdat dan het zaad vol loopt en het binnenin wel eens veel te vochtig kan worden met alle gevolgen van dien.
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor Yellow op 13 jan 2016 13:48

Carlo, ik heb vandaag nog eens met een paar zaden van de ventricosum geprobeerd om met een naald in die punt wat restjes weg te halen en daar zag ik al een wit puntje zou dat het groeipunt kunnen zijn? De zaden lagen nu 2 dagen te weken.

Groetjes
jef
Yellow

23 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 13 jan 2016 22:19

Nee, dat is nog veel te vroeg hoor.
Carlo

148 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers