Actueel Weer overzicht

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor jos944 op 13 jan 2016 02:01

hummmm....denk toch dat ik morgen aan de slag moet om de Musa in te pakken en nog wat andere zaken van een mulch laat te voorzien.

En dat terwijl de Zantedeschia nog steeds vol in blad staat.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor zezinho op 15 jan 2016 00:16

Hier In Smetlede(O-VL) reeds een halfuur goed aan het sneeuwen. Nu maar hopen dat daar vannacht geen vorst over komt. Gelukkig kregen vandaag de laatste gevoelige planten hun winterbescherming. Morgenvroeg zo snel mogelijk de sneeuw van de bladeren verwijderen.
Wilfried
zezinho

95 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 15 jan 2016 09:48

Hier vannacht wakker geworden van het noodweer; wind, sneeuw maar alles was deze morgen al zo goed als weg. Ook de voorspellingen zijn weer afgezwakt.
Waar gisteren nog een hele week met nachtvorst (-3°) voorspeld werd is het nu weer zoals ervoor slechts van zondag t/m woensdag met -2° en 1x -3°C.

Hier zal ik dus enkel even tijdelijk een lichtslang rond de Phoenix en de Washingtonia's hangen en daarover een thermohoes. De rest blijft as is.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

859 bedankjes

Berichtdoor Sharon-vds op 15 jan 2016 10:18

Hier zijn de voorspellingen ook afgezwakt, eerst -3 voor 2 nachten, nu nog -1
Sharon-vds

18 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 15 jan 2016 10:18

Gisterennacht toen ik om 0.00 u huiswaarts reed van het werk verschrikkelijk veel wind en smeltende sneeuw. Deze ochtend sta ik op en alles is wit hier en het is nog steeds aan het sneeuwen bij 1°C. Momenteel ligt er 3-4 cm sneeuw.
Een hekel heb ik eraan. Nu die blijft liggen zal de t° van de komende vorst zeker nog lager uitvallen door de straling dan eerst is gegeven volgens mij.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Toppalm op 15 jan 2016 21:35

Er van uitgaande dat de voorspellingen kloppen.... en dat doen ze niet vaak en zijn constant aan veranderingen onderhevig....om het uur kijken en er is weer wat veranderd..
Toch geen risico's genomen en het volgende ingepakt.
- Bananenplanten
- Tr. wagnerianus 2x (deze zijn vorig jaar achter in het jaar aangeplant)
- Chamaerops Humilis die vorig jaar bijna dood leek (speerrot en die 3 maanden terug toch
weer teken van leven toonde met meerdere nieuwe speren.. :D
Mijn tropische tuin:
viewtopic.php?f=49&t=16449
Toppalm

22 bedankjes

Berichtdoor kenbeimer op 15 jan 2016 22:23

Ik balen toen ik laatst tijdens de vorst nog een Draceana Draco buiten zag staan... Maar hij bleek niet kapot te zijn. Ik haalde hem binnen en heb hem na de ijzelbui weer buiten gezet. Sterk plantje. Nog even kijken wat ik met de aankomende vorst doe.
Hobbyist in kweken van planten vanaf het zaadje. Eenmaal opgegroeid gaan ze in de verkoop in 50% van de bruto inkomsten gaan naar mijn stichting OKids; www.oldenzaalkids.nl
kenbeimer

1 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 16 jan 2016 00:08

Die Dracaena draco moet je echt bij minimaal 10 graden overwinteren en kurkdroog. Anders wordt ie er echt niet mooier op. Het is wel typishc een plant die kortstondige kou (boven 0) aankan, maar niet lagdurig.
Dennis_S

352 bedankjes

Berichtdoor draco op 16 jan 2016 12:11

Ik sluit me aan bij Dennis, mijn exemplaar kreeg koprot na een natte herfst. Overwinterde weliswaar in de kas bij ± 10°C, maar bij een hoge luchtvochtigheid door de hoeveelheid planten. Om het herstel te bevorderen, bleef de Dracaena de zomer daarop onder glas om te profiteren van de zomerse hitte en droogte. Ondanks de gunstige condities duurde het tot het najaar voordat de groei weer normaal was. Omdat deze Dracaena loodzwaar werd, heb ik er daarna zonder veel spijt afscheid van genomen :) De vervanger een fraaie Yucca rostrata pronkt al jaren in de tuin en geen winter die deze deert. In mijn ervaring is deze Yucca een van de meest winterharde exoten waartegen zelf Trachycarpus het aflegt (februari 2012 -20°C, gevoelstemperatuur < -25°C).
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

715 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 16 jan 2016 17:11

Uiteindelijk is het hier vandaag 5°C geworden en het grootste deel van de sneeuw is verdwenen. Op de planten hangt nu niets meer, enkel het gazon ziet nog krakend wit. Gelukkig is er tegen de voorspellingen in vandaag ook geen vlokje of druppel meer uitgevallen. Vorige nacht grondvorst en dat zal het deze nacht ook wel zijn. Op de vijver ligt een klein pelletje ijs. Zondagnacht gaat het dan de eerste keer echt vriezen tot -2 en maandag zal zelfs een lichte ijsdag zijn. 6 opeenvolgende nachten met vorst nu en het koudste voor hier zal maandagnacht zijn met een -5/-6.
Vanaf volgend weekend gaan de t° dan weer de hoogte in tot zelfs 8° overdag.
Laat ons hopen dat de winterprik daarmee definitief achter de rug is en we geen vorst of sneeuw meer gaan zien dit jaar, al lijkt me dat sterk met nog 115 dagen te gaan tot alle vorstkans geweken is.
Hitch

156 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips