rhapidophyllum hystrix en nannorrhops ritchiana

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: rhapidophyllum hystrix en nannorrhops ritchiana

Berichtdoor Dennis_S op 14 jan 2016 08:17

Ik sluit me aan bij Rob en de rest...hier geen andere ervaringen, behalve dat ik mijn Rhapidophyllym als sinds 2009 in de vollegrond heb en niets doe aan bescherming, behalve schors/blad rondom de plant om de wortels vorstvrij te houden. Sneeuw, ijzel, regen, het deert m allemaal niets en groeit rustig door. Die in pot is een ander verhaal. Om de een of andere reden houd ik die veel minder goed dan die in de volle grond....
Dennis_S

349 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 14 jan 2016 12:47

Da's straf! Bij mij net het omgekeerde. Deze in de volle grond blijft wel leven maar lijkt geen mm te bewegen terwijl mijn exemplaren in kuip goed groeien maar ik moet daar wel bij zeggen dat deze in kuip het hele jaar door in de serre blijven staan en die krijgen in de zomer dus regelmatig 40° en meer onder de kiezen. Ik houd ze goed nat en laat ze nooit uitdrogen.
Die combinatie blijkt ideaal te zijn, hoge t° en erg veel water.
Het exemplaar in volle grond en de kleinste in de serre heb ik samen gekocht en zijn even oud. Deze in de serre is minstens de helft groter dan het uitgeplante exemplaar en heeft ook veel meer blad.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Thunderfold op 14 jan 2016 21:20

Rob schreef:Rapido behoeft idd weinig bescherming. Parapluutje tegen overmatige neerslag is al voldoende
Vwb de Nannorhops ben ik zeer negatief. Ik heb er nog nimmer 1 in leven gehouden langer dan 1 jaar. Ze hebben de pest aan teveel nattigheid in de winter en een grondige hekel aan verpotten. Zelfs in pot overleven ze hier niet.
Zoek het forum hier maar na, en vrijwel alle verhalen eindigen met RIP.

1 succesverhaal is al een 100% vooruitgang, en nieuw voor me... Hoe lang staat ie er al?
Ik zou dan ook heel graag foto's zien van dat succesnummer - misschien dat we iets leren :fluiten:

In pot al 3 jaar zowel de richiana als de arabica met succes zolang al. In volle grond arabrica al 1jaar. Maar daar staat de aarde dan ook poederdroog. Maar dit exemplaar moet er deze lente wel uit omdat hij te dicht op andere staat. Ik had hem daar gezet als test Maar het is niet de bedoeling dat hij daar groot wordt. Verpotten is ook simpel. Knip de bodem uit je bestaande pot. Plant hem met pot en al in de nieuwe. wacht een maand en trek dan de oude pot ong 1cm per week omhoog tot hij helemaal weg is. De nannorrchops zal van niets weten dan. Water geef ik 1x per maand eens maar enkel in een schaalje onderaan de pot. Die buiten krijgt van mei tot augustus wel regen dan zet ik er een paraplue boven al als het regent.
Thunderfold

19 bedankjes

Berichtdoor veronique op 11 maart 2016 14:21

Net de winterbescherming van beide gehaald en zien er beide tot nu toe goed uit.
De hystrix had enkel een paraplu.
De ritchiana heeft 2 lagen vliesdoek gehad,1 laag bubbelfolie,daarrond isimoplaten en dan een paraplu erover die tot aan de grond kwam.Laagste temperatuur was hier -6.
veronique

62 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen