rhapidophyllum hystrix?

Heb jij planten of zaden waar je de naam niet van weet? Plaats hier je foto's en waarschijnlijk kan iemand op het forum je wel verder helpen.

Re: rhapidophyllum hystrix?

Berichtdoor Jozef op 22 jan 2016 20:28

Ik had de prijs verkeerd gelezen. :oops:
Gr. Jozef
Jozef

604 bedankjes

Berichtdoor markde2e op 22 jan 2016 23:11

Jozef schreef:Ik had de prijs verkeerd gelezen. :oops:
Gr. Jozef

Haha wat dacht je dan?

Kga hem niet kopen, niet geschikt voor ons klimaat zonder fatsoenlijke bescherming; houd ik niet zo van :mrgreen:
Kweeklijst:
http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=59&t=16039

Min temp. 2014/2015:
-8°

Min temp. 2015/2016:
-10.5°

Min temp. 2016/2017:
-12°

Min temp. 2017/2018:
-12°

Min temp. 2018/2019:
-11°
markde2e

3 bedankjes

Berichtdoor Jozef op 23 jan 2016 11:40

Ik had de komma 1 plaats naar voren gezien. :oops: Is prima geschikt hoor Mark. Beetje droog houden en voila, prachtige palm voor je tuin. :thumb_up:
Gr. Jozef
Jozef

604 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 23 jan 2016 12:38

Jozef schreef:Ik had de komma 1 plaats naar voren gezien. :oops: Is prima geschikt hoor Mark. Beetje droog houden en voila, prachtige palm voor je tuin. :thumb_up:
Gr. Jozef

...die in ons klimaat al snel zijn blauwe kleur verliest en in alles kleiner blijft dan de gewone Chamaerops humilis + dat hij minder goed tegen onze winters kan dan de gewone doordat hij veel vochtgevoeliger is. Ik heb er door de jaren heen 3 versleten en ik vind het geen aanrader voor de tuin. Meer een kuipplant die je bij langdurige natte periodes beter droog kunt wegzetten (best in een serre) en hem daar in de winter dan ook best kunt neerzetten. Zelf hoef ik hem niet meer.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor draco op 23 jan 2016 14:14

Hitch schreef:
Jozef schreef:Ik had de komma 1 plaats naar voren gezien. :oops: Is prima geschikt hoor Mark. Beetje droog houden en voila, prachtige palm voor je tuin. :thumb_up:
Gr. Jozef

...die in ons klimaat al snel zijn blauwe kleur verliest en in alles kleiner blijft dan de gewone Chamaerops humilis + dat hij minder goed tegen onze winters kan dan de gewone doordat hij veel vochtgevoeliger is. Ik heb er door de jaren heen 3 versleten en ik vind het geen aanrader voor de tuin. Meer een kuipplant die je bij langdurige natte periodes beter droog kunt wegzetten (best in een serre) en hem daar in de winter dan ook best kunt neerzetten. Zelf hoef ik hem niet meer.

Chamaerops sp. 'Cerifera' is een prima kuippalm die het mooist blijft als ze regenluw kunnen staan, bijvoorbeeld tegen een gevel op ZO tot ZW. Ik heb geen indicatie dat ze minder sterk zijn als de groene vorm. In hun oorspronggebied Noord Afrika Atlas zal 's winters ook de nodige neerslag o.a. sneeuw vallen. Net als bij de groene Chamaerops tref je bij de Cerifera veel variatie in habitus aan. Wat mij langjarige ervaring betreft is het onverwoestbare palm zolang je niet tot het uiterste gaat. ;)
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 23 jan 2016 14:27

Bij mij ook. Prima palm die in pot hier ook het mooiste blijft.
Dennis_S

349 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 23 jan 2016 16:54

Ik werk in feite altijd een beetje net het tegenovergestelde van de gemiddelde exotenliefhebber :lol:
Ik probeer de planten altijd eerst in de volle grond. Lukt het me niet hem daar in leven te houden en wil ik de plant toch echt hebben dan houd ik hem pas als kuipplant.
Palmen in kuip vind ik altijd iets zieligs hebben. Het geeft mij altijd het gevoel alsof ze een handicap hebben, hun schoonheid komt pas echt tot zijn recht in volle grond vind ik persoonlijk dus veel palmen in kuip heb ik niet maar soms kan het gewoon niet anders. Chamaerops humilis KAN in ons klimaat met veel zorgen in de volle grond alleen word de palm er niet mooier op en aangezien hij dat blauwe dan verliest (toch net de reden dat je deze palm aanschaft denk ik dan) is het voor mij de moeite niet meer hem in mijn assortiment te hebben. Zo zijn er nog enkele palmen die je het hele jaar door in de serre moet houden willen ze mooi worden/blijven en ook dat vind ik dan zonde dus die gaan hier vroeg of laat de deur uit of ik plant ze toch uit op een minder in het oog vallend plaatsje in de tuin en laat ze dan hun plan verder trekken.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 24 jan 2016 13:04

Hitch, ik deel je mening. In de vollegrond ziet het er allemaal net wat beter uit wat palmen betreft, maar ook bananen en canna's en zo zijn er nog wel meer planten die in vollegrond veel beter uitkomen. Met cerifera heb ik geen goede ervaringen in de vollegrond. Maar dat komt omdat ik toen nog niet wist hoe je een Chamaerops het best beschermd in mijn regio. Maar wel in kuip. In kuip groeit een cerifera goed door en eerlijk gezegd, de blauwe kleur wordt wel wat minder, maar goed geplaatst is de plant nog wel een heel stuk blauwer dan een gewone chamaerops. Goe dgeplaatst is bij mij een heel zonnige plek nabij een muur. komend voorjaar gaat mijn grootste cerifera gewoon de vollegrond in omdat ik eigenlijk wel tevreden ben met de kleur en de groei die mijn grootste exemplaar na 5 jaar in kuip heeft vertoond. Of het ook een verstandigde beslissing is, weet ik nog niet, maar in kuip wordt ie gewoon te groot en vind ik het mooier als die in de volle grond staat. Wordt in iede rgeval weer een hokje erbij...
Dennis_S

349 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 24 jan 2016 13:24

Mja, bij mij zit ik er ook niet echt mee in als ik voor een nieuwe palm een hok bij moet zetten maar dan moet het verschil tussen die palm en de - laat ons zeggen gewone soort - wel duidelijk te zien zijn voor een leek. Een Chamaerops cerifera die amper zichtbaar blauwig van kleur is naast een gewone Chamaerops humilis (waar ik geen hokje voor bouw) vind ik niet de moeite.
Ik heb zo ooit bij Exotica gestaan voor een grote Chamaerops (+ 2 m hoog) die in een rij stond met andere Chamaeropsen van soortgelijke grootte... Ik begreep maar niet waarom deze palm bijna het dubbele moest kosten van die andere die er naast stonden. Toen ik er Guido indertijd bijriep om uitleg te vragen moest ik het bekostigen natuurlijk en wist ik er niets van en zo verder... Volgens Guido was dit dus "overduidelijk" een Ch. cerifera en inderdaad, (dommerik die ik was) als ik echt heeeeel erg goed keek zag ik dat deze palm een beetje meer een eerder grijzige waas had dan de andere palmen...
Dan denk ik toch bij mezelf... zonde van het geld...
Nu moet ik in alle eerlijkheid wel ook toegeven dat ik zelf ook graag veel verschillende soorten palmen in de tuin heb staan waardoor ik over verscheidene soorten Trachycarpus beschik en daar zie ik ook amper tot geen verschil in. Ik hoop dan gewoon dat dat duidelijker zal worden bij het groter worden maar een leek zal het verschil waarschijnlijk nooit zien. Ik ben zelf dan ook allesbehalve een expert te noemen en het feit blijft dat voor de modale burger een Phoenix canariensis meteen herkenbaar is als een palm terwijl hij bij een Rhapidophyllum hystrix niet weet wat hij er van moet maken. :D
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Rob op 24 jan 2016 14:50

Mee eens Michael.
Mijn mening: Chamaerops is erg mooi, en zeker een must have voor ons klimaat, maar als je voor zilver/blauw gaat, ga dan gewoon voor Brahea armata!
Kost iets meer, is ook meer werk in de winterverpakking, en is iets lastiger buiten in volle grond maar qua kleur is ie absoluut een ander verhaal!

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1137 bedankjes

Vorige
Volgende