Zichtbare gevolgen winterprik week nachtvorst, laagste t° -8

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: Zichtbare gevolgen winterprik week nachtvorst, laagste t

Berichtdoor Rob op 26 jan 2016 02:24

Wow, das aanzienlijk meer dan ik dacht. Ik vind het wel ene heel mooi varentje voor buiten dus dat komt mooi uit.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1137 bedankjes

Berichtdoor shusui op 26 jan 2016 02:34

Asplenium scolopendrium is zelfs inheems ! :lol:
shusui

193 bedankjes

Berichtdoor de Haan op 26 jan 2016 12:23

Hier een foto van de Cordyline van dichtbij.
Paar jaar geleden is de stam weggerot tijdens een zeer strenge winter en is weer uit de grond met meerdere scheuten uitgelopen.

Afbeelding
de Haan

40 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 26 jan 2016 16:40

Herkenbaar... heb me daar vroeger ook aan gewaagt maar deze plant is gewoon niet geschikt voor ons klimaat en bij een beetje strenge vorst ben je de plant zo kwijt. Het kan wel zijn dat die uit de onderzijde van de stam terug opkomt en dat het goed gaat bij winters met max -5 maar voor je weer een mooie volwaardige plant hebt valt er wel weer een wat strengere winter en begin je van voor af aan.
Ik heb er hier eentje in de serre staan in kuip van dik 2 m hoog die ik volgend voorjaar ga uitplanten maar dat is gewoon omdat hij in m'n weg staat en vooral omdat hij voor mij van niet veel betekenis is.
Uitgeplant heb ik er dan toch zeker 1 jaar genot van.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor draco op 26 jan 2016 17:46

@ de Haan. De bladcellen zijn hierbij duidelijk gesprongen. Donkergroene strepen die je meestal na een lichte nachtvorst ziet trekken doorgaans in de loop van de dag weg.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Berichtdoor Bermuda op 26 jan 2016 22:50

Vandaag mijn 2 Butia's ( 1 kleine Catarinensis en een middelgrote Eriospatha) uitgepakt. Beiden waren ingepakt met vliesdoek, daarna warmtekabel en daarover een wigwam met noppenfolie. Ze stonden ingepakt vanaf november. Ik had ze geen dag later moeten uitpakken want de kleine Catarinensis is behoorlijk uitgedroogd. Zou dat nog herstellen??

De Eriospatha daarentegen ziet er nog goed en mooi groen uit, op enkele verfrommelde bladeren na (denk door het opbinden).

Tevens de basjoo's uitgepakt, deze waren beschermd op dezelfde manier als de Butia's. Ze zien er fris en groen uit. Er komen zelfs al nieuwe pups boven piepen :)

IMG_3696.JPG
Butia Eriospatha
IMG_3696.JPG (180.39 KiB) 4988 keer bekeken
IMG_3693.JPG
Musa basjoo
IMG_3693.JPG (193.57 KiB) 4988 keer bekeken
IMG_3691.JPG
Speer Butia catarinensis
IMG_3691.JPG (202.6 KiB) 4988 keer bekeken
IMG_3690.JPG
Butia catarinensis
IMG_3690.JPG (175.31 KiB) 4988 keer bekeken
Bijlagen
IMG_3694.JPG
Nieuwe pups Musa basjoo
IMG_3694.JPG (139.06 KiB) 4988 keer bekeken
Laatst bijgewerkt door Bermuda op 26 jan 2016 22:54, in totaal 1 keer bewerkt.
Bermuda

25 bedankjes

Berichtdoor Bermuda op 26 jan 2016 22:52

Het ziet er even niet zo mooi uit met dat gaas maar dat is ter bescherming van de dierenbende hier :mrgreen: De katten zien basjoo's als een krabpaal en de kipjes gingen alweer helemaal graven in het zand bij de butia.. :evil:
Bermuda

25 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 27 jan 2016 00:09

Schade? Geen denk ik! Chamaedorea microspadix vorig jaar in de grond geplaatst en heeft de vorst (tot nu toe) overleeft, geen bladschade. Wel licht beschermd met pinus takken en vliesdoek. In bescherming van bananen hebben de buitenste stammen een klap gehad, hoofdstammen hebben geen schade door lichtslang. Cordyline australis hebben het beide (rode variant en groen) overleeft dankzij een beschermingshoes.

Maar ik juich niet te vroeg!
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor StefanH op 27 jan 2016 17:13

Op het verwachte instorten van de bladeren van de Colocasia 'Pink China' na nog geen vorstschade. Wel schade van slakken (Violen totaal opgevreten) en wind (geknakte bladeren van Melianthus major). De winterprik stelde dan ook niks voor met in de tuin welgeteld één ijsdag en een minimumtemperatuur van -6 Celsius.

Verschillende kamerplanten zoals Rhododendron simsii, Fatsehedera x lizei 'Variegata', Saxifraga stolonifera, Muehlenbeckia complexa, Tradescantia fluminensis & Soleirolia soleirolii gaven ook geen krimp. Hetzelde geldt voor de Acacia dealbata, Cordyline australis, Euphorbia mellifera & Chamaerops humilis.
Groeten,
Stefan
StefanH

28 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 28 jan 2016 16:51

Vandaag Musa basjoo, Musa sikkimensis en Musa sakhalin allemaal afgesneden tot op de plaats waar de stammen naar mijn gevoel er hard genoeg voor waren. Ze hebben niets van bescherming genoten en -8°C gehad. Bij M. basjoo en de M. sikkimensis waren alle stammen geknakt na de dooi.
90% van de stammen zijn bij alle 3 de soorten nog ok op 50 cm tot op 1 m hoogte en het nieuwe, gezonde witte bladpunt zie je dan ook duidelijk zitten. M. sakhalin had geen enkele geknakte stam en alle gezonde groeipunten zaten ook veel hoger dan bij de M. basjoo en de M. sikkimensis wat voor mij terdege bewijst dat hij meer vorst aankan en het sterkste is van de drie. Sommige van zijn stammen waren op 2 m hoogte nog hard zelfs. Aangezien hij ook nog eens de vroegste van de drie is die in het voorjaar aan de groei gaat is deze voor mij duidelijk de beste soort tussen deze drie voor ons klimaat.

Tetrapanax was na het vorstnachtje in november (-3) opnieuw aan de groei gegaan met het warme weer dat we voor de voorbije vorstperiode hadden en al die nieuwe groei in de vorm van nieuwe blaadjes in de koppen is kapotgevroren en gaan rotten. Ik vrees dat ik al mijn koppen kwijt ben maar de stammen vlak onder het rottende gedeelte zijn nog tiptop. Heb zoveel mogelijk rot weggenomen zodat er lucht aan kan. Ik vermoed dat hij onder die rotplekken zal gaan vertakken maar heb er geen ervaring mee dus het zal afwachten worden.

Verder zie ik nog geen andere schade in de tuin al is het nog even afwachten hoe het de ingepakte planten is vergaan. Vandaag heb ik van de Phoenix canariensis het topgedeelte van de verpakking geopend om eens goed te laten luchten en wat er nu boven uit steekt en zichtbaar is ziet er alleszins mooi groen en gezond uit. :thumb_up:

Acacia dealbata subalpina is volgens mij dan toch niet de echte want hij heeft duidelijk een flinke klap gehad van die week nachtvorst met -8 als koudste. Alle blaadjes hangen treurig en dof neerwaarts en hij heeft effenaf een grauwe kleur. Bij de echte zou dit op die minimumt° zeker niet mogen te zien zijn. :?
Hitch

156 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterbescherming