Bedankt allen. Doordat er een hoop palmen al meer als 10 jaar in de tuin staan beginnen deze een behoorlijk formaat aan te nemen. Het wordt dus inderdaad steeds meer genieten, eindelijk is onderbeplanting nu aan de orde. De border waar de Washingtonia staat wordt dit voorjaar nagenoeg leeggehaald en opnieuw beplant. Uiteraard is iedereen welkom om de tuin eens in het echt te aanschouwen, dan moet dat even afgestemd worden.
Jozef schreef:Prachtig, mij doe je er in ieder geval een heel groot plezier mee.

Als je Washingtonia zo enorm is geworden heeft dat dan effect op winterhardheid? Of bescherm je nog net zoveel als bij een kleinere?
Gr. Jozef
Beschermen die ik nog steeds (Zolang dit nog kan), maar lang niet meer zoveel als in het begin. Of het echt vat heeft op vorstbestendigheid geloof ik niet, de palm kan echter wel beter tegen een stootje en dat heeft vooral impact op het herstellende vermogen. Over het algemeen zaag ik een blad of 10-15 weg om het enigzins te kunnen opbinden. Hier rondom heen staat nog steeds een constructie die de palm droog houd. Deze winter zit net zoals de vorige 2 de "onderkant" er echter niet in waardoor het behoorlijk open is. De eventuele kou "voelt" de palm wel.
Ik wacht altijd zolang mogelijk met beschermen waardoor hij ook al meermaals een sneeuwdek heeft gezien. Je kunt in Nederland, hoe zacht een winter ook verloopt nooit vanuit gaan dat het helemaal niet nodig is. Meestal prik ik dus een moment, kijkende naar de vollopende agenda's in December/Januari om ze (Phoenix wordt een behoorlijk formaat) te gaan beschermen. Dus de afgelopen jaren was het December en medio Maart verwijder ik dit weer.