Als liefhebber van Sabalsoorten zit ik een beetje gefrustreerd over de Sabal palmetto in de volle grond. Om de één of andere reden is deze simpelweg niet in leven te houden hier bij mij. Dan spreek ik nog niet eens over overwinteren want de winter haalt hij hier zelfs nooit na uitplant. Ik heb al grote (kostelijke) exemplaren tot zaailingen geprobeerd maar ze leggen steeds het loodje nog voor de winter er aan komt.
Ik snap niet wat er fout loopt. Ik plant ze uit als gezonde exemplaren en als ik geluk heb blijven ze gewoon stilstaan, heb ik pech gaan ze al meteen achteruit. Eerst dacht ik dat het kwam door wortelverstoring dus het volgende exemplaar sneed ik de kuip er gewoon af zodat hij met de exacte potkluit de bodem in ging maar het resultaat is steeds hetzelfde. De plant sterft hier steeds af.
Mijn neef had eens een heel mooi groot exemplaar (meer dan 2 m hoog) uitgeplant en deze plant bleef bij hem wel stilstaan maar er verder goed uitzien. In de winter (amper -5°C gehad) stierf hij evengoed af.
Zijn er mensen die deze soort wel succesvol in de tuin hebben staan? Uitgeplant wel te verstaan dus niet in kuip en die eens kunnen uitleggen hoe zij de plant behandelen?