hoeveelheid water en mest

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

hoeveelheid water en mest

Berichtdoor stijn op 19 mei 2009 12:36

Ik heb hier op het forum al reeds kunnen vernemen dat een palm in de wintermaanden geen meststof moet krijgen en ook minder water.
Maar geldt dit dan ook voor de palmen die bijvoorbeeld heel het jaar in de woonkamer blijven staan ?
(aangezien ze niet echt verschil tussen zomer en winter ondervinden.

Ik heb mij sinds gisteren nog een washingtonia filifera aangeschaft van 20 cm,, een handje vol gedroogde koemestkorrels eens per maand, dat zal wel volstaan als messtof veronderstel ik ?

Stijn
stijn

0 bedankjes

Re: hoeveelheid water en mest

Berichtdoor lapalmeraie op 19 mei 2009 13:28

Dag Stijn

Proficiat met de aankoop :D
De Washingtonia filifera is inderdaad een schitterende palm, ook één van mijn persoonlijke favorieten.

Voor palmen die heel het jaar binnen staan gelden iets andere regels.
Let er in ieder geval op dat hij voldoende licht krijgt.
Hij zal het verschil tussen zomer en winter wel merken aan de daglengte, maar de temperatuur blijft ongeveer heel het jaar door gelijk. Ik neem aan dat je dat bedoelt?
In de winter zal de centrale verwarming wel zorgen voor droge lucht. Dan benevel je de palm best af en toe eens ter voorkoming van spint.

Voor het water geven bestaat een eenvoudig trucje;
Je kunt vrij eenvoudig controleren of een watergift nodig is of niet door met de vinger enkele centimeters diep in de potgrond te voelen. Indien de grond ook daar droog aanvoelt is een watergift wenselijk. De bovenste grond geeft geen goede indruk aangezien deze door contact met de lucht sneller uitdroogt.

Koemestkorrels mag je opnieuw toedienen als de huidige portie opgelost is.
Tussendoor kun je ook nog weleens vloeibare voeding geven.

Vriendelijke groeten
LP
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen