Mijn varens en boomvarens

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

Re: Mijn varens en boomvarens

Berichtdoor TropiRo op 10 mei 2010 13:16

Je hebt gelijk Remko, bedankt.

Cibotium is te doen maar dan moet je het op veilig spelen en voor de glaucum gaan, dat is de enige die iets vorst kan verdragen ( -3).

Gr, Ro
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 12 mei 2010 00:20

Vanmorgen is er een pakketje binnegekomen waar onder anderen 4 barerooted stammetjes van de Cibotium glaucum in zaten.
De stammetjes zien er heel erg goed uit en zijn tijdens de verzending begonnen met de aanmaak van nieuwe wortels en een rol.

Ze worden in een plastic zak verstuurd die vochtig is van binnen.
Afbeelding

Één van de 4 stammetjes uit de verpakking.
Afbeelding

De onderkant van de barerooted stam, zijn al nieuwe wortels zichtbaar.
Afbeelding

Meer nieuwe wortels, dit heten trouwens luchtwortels, alle stammetjes zaten er vol mee. De plastic zak waarin ze zaten die erg vochtig van binnen was heeft geholpen bij de aanmaak van de wortel, nu kan je dus zien dat een hoge luchtvochtigheid nodig is om ze te laten aanslaan.
Afbeelding

De 4 stammetjes in hun pot, bij allemaal is de nieuwe rol al zichtbaar verborgen onder de goed/bruine haren, als je de haren aanraakt heb je een soort glitters aan je vingers zitten, er mooi en speciaal om te zien.
Afbeelding

Nu staan staan ze in de kweekkas voor de sporen om ze een zetje te geven met groeien, pas wanneer de 2de rol zichtbaar is haal ik ze er weer uit en laat ze rustig afharden.

Gr, Ro

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 12 mei 2010 00:22

Ziet er wel héél speciaal uit hé :) Wat ben ik benieuwd om het resultaat hiervan te zien (a)
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor griphuz op 12 mei 2010 10:06

Dat ziet er vrij goed uit Ro!
Het blijven vreemde dingen, die Cibitiums, maar als deze jongens eenmaal aan de groei zijn is het wel een prachtstuk volgens mij!
Succes ermee!
Groetjes,
Remko.
Geïnteresseerd in varens?
Kijk eens op http://nederlandse-varenvereniging.nl/forum/
griphuz

48 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 12 mei 2010 11:44

Leuk om te zien! :)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 12 mei 2010 13:08

Hoi Ro, weer bezig met de uitbreiding van je varenrijk! Heb je die tropische ook zo vochtig staan ?
En wat een krommelingen ! Hoe hebben ze dat voor elkaar gekregen [grapje] Ik heb mijne in de stalling staan, misschien verstandig om een grote plastic zak erover te situeren i.v.m de luchtvochtigheid ?
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor griphuz op 12 mei 2010 16:19

Gevar is wel (denk ik) dat je hoge luchtvochtigheid creert, en,...zodra het blad begint te komen zul je de zak er weer af moeten halen,.....dan zakt die luchtvochtigheid weer drastisch, weet niet of dat gevolgen gaat hebben.
En alles dicht laten zitten in plastic is ook erg schimmelbevorderend, hou dat ook in de gaten zou ik zeggen, af en toe eens luchten is verstandig.
Groetjes,
Remko.
Geïnteresseerd in varens?
Kijk eens op http://nederlandse-varenvereniging.nl/forum/
griphuz

48 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 12 mei 2010 17:02

Het is een feit dat barerooted Cibotium's tussen de 18 en 25 graden samen met een zo hoog mogelijke luchtvochtigheid nodig hebben om aan ze makkelijk en snel aan de groei te krijgen.
In mijn sporen kweekkas is de juiste temperatuur, luchtvochtigheid en ventilatie aanwezig, als ik het anders zou moeten doen dan zou ik een grote plastic bak nemen ( 30/40 cm hoog), de onderste laag ( 5 cm) vullen met b.v. perlite en dat vol gooien met water, daarop de pot met stam zetten en bovenop afdekken met plastic of een plastic zak er overheen trekken en in de bak of plastic zak ventilatie gaten maken ( hoe lager hoe minder vocht verlies)
Wanneer je de 2de rol ziet ( dit is vrij snel na de 1ste, ook duidelijk voelbaar) dan kan je de zak/ folie ervan af halen en zo rustig laten afharden, plaats de net aangeslagen Cibotium's niet buiten als de temperatuur onder de 15 graden komt en geef ze volle schaduw om te laten wennen en goed vochtig blijven houden, als ze na 2-4 weken zijn gewend kan je ze rustig verplaatsen naar halfschaduw en ze wat minder vochtig houden.

@Eduard, de Cibotium's behandel ik zoals boven omschreven, hier behaal ik de meeste resultaten mee, vrienden die met de eerste partij ( begin maart) mee hebben besteld hebben nog geen resultaat. De krommelingen vindt ik persoonlijk het mooist, ik ben bezig om een C. brownii als spiraal omhoog te laten groeien, zal wel lang duren maar een mooi resultaat op ten duur.
Je C. barometz zou ik in je serre plaatsen en een zoals je aangeeft een grote zak eroverheen doen, maak er verluchtings gaten in of zoals Remko aangeeft soms luchten.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 12 mei 2010 19:26

Dank voor de info Ro, heb hem net van dat akelige plastic kapje ontdaan! maar 0 wortels te zien.
Ik heb hem opgepot in een niet te grote pot, en moet dan nog een goede oplossing bedenken voor eroverheen te zetten, ik wil niet tegen een plastic zak aankijken! Dus daar nog iets mooi's op verzinnen!
En zolang dat niet is hou ik hem op +- 16 gr. in de stalling.
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 14 mei 2010 22:07

De C. dealbata na zijn douche.
Afbeelding

Bij de Dicksonia's vindt ik de rollen van de squarrosa het mooist eruit springen.
Afbeelding

De C. medullaris, deze heeft 150 cm stam en de rol in de foto was toen hij begon met uitrollen bijna 18 cm, de bladeren zijn ongeveer 3 meter, ben blij dat hij bij mijn ouders staat :lol: .
Afbeelding

Een nieuwe rol kan er soms raar uitzien als je hem goed vast legt op foto.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Boomvarens en varens