Oke, ik draai al effe mee op dit soort forums en lees bijlange niet alle palm gerelateerde topics maar dit verhaal lees ik nu toch echt voor het eerst. Ik weet niet beter dan dat die bomen in de zuidelijk landen gewoon in kleigrond groeien. Gezien de grootte heeft de boom zelf er nooit enige moeite mee gehad.
Laatst bijgewerkt door Carlo op 29 maart 2016 21:49, in totaal 1 keer bewerkt.
Hallo Carlo, dit zijn trucs die ik wel vaker hier op het forum besproken heb zien worden en heeft ook altijd wel mijn interesse gehad. Ook is het in het tuinprogramma van Rob Verlinden weleens besproken omdat zo'n beetje wekelijks de trachycarpus wel wordt aangeprezen in dat programma. Het heeft dus echt niks te maken met het feit dat het alleen maar kleigrond in Spanje en alle andere zuidelijke landen zou zijn.
Olijfbomen en palmen worden geïmporteerd uit Italië en Spanje. Daar worden ze groot gebracht in kleigrond. Deze kleigrond heeft als voordeel dat hij lang water kan vasthouden. Dat is in genoemde landen noodzaak, want zo vaak regent het er in de zomer niet. Door de kleigrond overbruggen de bomen langere droogteperiodes. Voor onze streken geldt een ander verhaal. Het regent hier regelmatig en de kleipotgrond zou te lang nat blijven, waardoor er wortelrot ontstaat. Daarom is het raadzaam de palm of olijfboom, evenals de citrusplant en de vijg na aankoop te verpotten in een luchtige, goed doorlatende potgrond.
ook ik heb een palm gekocht wat later bleek een met een klei kluit. deze had ik een jaar in de voor tuin staan ,de palm groeide totaal niet dus besloot ik hem te vervangen . toen ik hem eruit haalde bleek deze loei zwaar en ik kwam er toen pas achter dat het een klei kluit was . sommige stukken waren al helemaal verhard geworden ,ik heb met pijn en moeite hem helemaal schoon gemaakt en hij groeit nu langzaam . ik denk niet dat deze zo in spanje of elders in de grond heeft gestaan want dan was het waarschijnlijk gewoon een steen geworden .
ik zie probleem niet zo mits je voor aanplant de klei wegspoelt, plantje uit de openingspost zou toch gewoon goed van start kunnen zo? vorig jaar ook 1 hier aangeplant met zelfde formaat kluit; 7 bladeren zelfde jaar gemaakt
dan moet je het wel weten voor dat je hem koopt en dan nog betwijfel ik of het goed is voor de plant ,het lijkt me niet de ideale situatie . ik zelf zou er niet voor kiezen en als je niet weet dat het een klei kluit is en de verkoper zegt er verder niks over ,is dit wel een probleem want dan gaan ze gewoon langzaam dood .
overigens denk ik ook dat zelfs sommige verkopers het niet expres doen zij krijgen de palmen ook maar aangeleverd .
Zoals altijd is het verhaal natuurlijk nooit helemaal zwart wit. Ik ben het zelf ook ooit eens tegengekomen bij een palm die ik via via (blind dus) had gekocht. Altijd balen. Heb er toen dit artikel voor geschreven: http://palmvrienden.net/lapalmeraie/2010/09/kleikluit/
Eigenlijk vind ik dat je het bij de betrokken palm in dit topic al kunt zien aan de kroon. (net als bij mijne destijds). Die is voor dat maatje palm met 3 bladeren wel heel beperkt. Maw die ziet er i.m.o. niet lekker fris uit.
Nu wordt het hele kleikluit verhaal ook wel eens verkeerd geïnterpreteerd. Op zich is er niets mis met klei. Sterker nog, het is niet eens zozeer malafide, vaak is het gewoon de samenstelling van de lokale grond ginder. En ook bij ons zie je veel palmen die het perfect doen in kleigrond. Wanneer de kluit voldoende ontwikkeld is dan vormt de klei zeker geen probleem. Het gaat pas mis wanneer er bij het uitgraven iets té enthousiast aan de kluit wordt gezaagd. Enkel wanneer er slechts een zeer beperkt wortelgestel aan de palm wordt overgelaten bij het uitgraven en dié wordt in de volle klei gezet dan bestaat de kans dat de wortels volledig ingekapseld raken en verstikken. In zo'n geval is het moeilijk om de palm er nog door te krijgen indien je niet tijdig genoeg bij bent.
Op de foto's in dit topic is zo'n hele beperkte kluit mooi te zien. Het is geen mooi volle bol maar eerder wat zielige franjes. Dat is natuurlijk vragen om problemen.
Maar het is dus absoluut niet zinvol en zelfs af te raden om bij iedere nieuwe palmboom de kluit volledig af te spuiten. Interessanter is het om de palm goed te bekijken, je kunt er vaak zo al van alles uit concluderen. (enkele tips: Waar moet ik op letten bij het kopen van een palm? )
Potgekweekte exemplaren kun je bijna blind kopen. Het "gevaarlijkst" zijn de palmen die in het zuiden uitgelepeld worden en meteen op het transport gaan. Het uitlepelen gebeurt machinaal met een speciale machine. Dat dit redelijk vlot gaat bewijzen de stukken drainage slang die je soms ook nog in de kluit terugvindt Aangezien we het niet zo vaak zien/horen leek me dit filpmje wel interessant.
Bedankt voor de nuttige informatie. De palm staat inmiddels in de volle grond en mochten er veranderingen optreden zoals eventuele bladgroei dan laat ik het zeker even zien met foto'tjes. De palm gaat 100 procent beschermd worden in de winter van 2016/2017 met kussens en dekens rondom de voet en klimaatdoeken en rieten matten.
Kussens en dekens zou ik niet doen. Houtsnippers in ruime mate en je wortelstelsel is goed beschermd. Lijkt me anders een garantie voor beschimmelde dekens en kussens. In de zomer zorgen de houtsnippers ook voor wat vochtafgifte en het ziet er ook nog eens goed uit. Gr. Jozef
Vraagje: ik heb in het najaar een fortunei met stam van een meter voor 25 euro in de winteropruiming mee kunnen nemen. Het leek een mooi koopje, zeker omdat er ook 2 jonge plantjes naast zaten. Ik heb hem niet meer durven uitplanten en op zolder overwinterd. De pot is inmiddels gebarsten omdat hij veel te klein werd voor alle wortels. Groot was dan ook mijn verbazing toen ik veel gele klei aantrof. Gezien het forse wortelgestel lijkt me dit geen probleem, of wel? Ik heb er wel zoveel mogelijk afgespoeld. Aangezien we inmiddels verhuisplannen hebben, heb ik hem niet in de volle grond maar in een grote pot geplaatst. Een vierkante pot. De grootste die ik had. Ik schat 60 cm doorsnee. De wortels paste alleen niet erin, waardoor ik de ronde kluit aan 1 kant plat heb gehakt. Gelukkig bleek 1 kant voldoende om hem passend te krijgen. Ik heb lavameel en koemest door de grond gemengd. Er vanuitgaande dat verkoop en aankoop van nieuw huis niet voor de winter rond is: hoe kan ik de plant in de winter het best beschermen? Naar zolder is nu met een grotere pot niet meer mogelijk/ te tillen. Met moeite is hij wel tegen de gevel te zetten.