Cycas rotte/uitgedroogde wortels (?) + enorm veel wolluis

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Cycas rotte/uitgedroogde wortels (?) + enorm veel wolluis

Berichtdoor Sander@ op 09 apr 2016 16:07

Hallo allemaal, mijn cycas revoluta gaat momenteel erg achteruit. Ik heb hem net maar verpot dus hopen dat het nu beter gaat.

Maar tijdens de verpotting heb ik 3 ontdekkingen gedaan.

1. De wortels zijn geel/oranje en de meeste zijn ook uitgedroogd. Ik geef genoeg water. Hoe zou dit komen?
2. Er is een ENORME maar dan ook echt een enorme plaag wolluizen. Onder de palm waar de grote wortels zitten is alles bijna wit van de wolluis. Hoe moet ik deze bestrijden??
3. Het onderste gedeelte van de potgrond was veel natter dan het bovenste deel. Je zag ook echt een lijn (scheiding) van nat en droog. De pot heeft drainage gaten. Hoe komt dit??

Verder zie je aan de cycas dat de bladeren gaan hangen, de bladeren worden geel en zijn droog. Het probleem ligt echt bij de wortels. Ik denk dat het door de enorme plaag wolluizen komt maar ik vind het toch maar raar. Ik zou heel graag advies willen en ik hoop dat mijn plantje niet dood gaat :)

Groet Sander
Sander@

3 bedankjes

Re: Cycas rotte/uitgedroogde wortels (?) + enorm veel wollui

Berichtdoor draco op 09 apr 2016 21:55

Leest voor mij als een hopeloos geval. Weggooien lijkt mij de beste optie tenzij je zeer gehecht bent aan deze plant (was nog van mijn oma of zo). Wolluis is zo ongeveer het naarste gespuis dat een plant kan treffen. Dat de kluit onderin het natst blijft is vrij normaal wanneer het grondmengsel een open doorlatende samenstelling heeft. Wanneer die natte toestand een permanente situatie betreft kunnen de meest vitale perifere wortels zijn verrot door gebrek aan zuurstof. De plant kan daardoor geen vocht meer opnemen en de veders gaan slap hangen, worden geel en sterven af. Ik zou op zoek gaan naar een gezond vervangend exemplaar. :thumb_up:
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Berichtdoor Sander@ op 10 apr 2016 08:22

Bedankt draco! Ik heb nog een vraagje. Is wollius besmettelijk op andere planten? Want mijn zaailingen van de canariensis staan naast de cycas. Kan dit kwaad of kunnen de zaailingen ook aangetast worden met wolluis? Heb de cycas voor de zekerheid maar even weggehaald. Rotbeestjes die wolluizen :evil:
Sander@

3 bedankjes

Berichtdoor draco op 10 apr 2016 11:33

Wolluis is inderdaad besmettelijk Sander, die kun je beter buiten de verzameling houden. Ik was voorheen een enthousiast gebruiker van insecticides en daar waren tamelijke giftige middelen bij die sindsdien verboden zijn. Ik gebruik nu nog zelden bestrijdingsmiddelen uitgezonderd incidenteel het middel Calypso dat effectief is tegen dopluis. Preventie heeft mijn voorkeur, i.e regelmatig je planten controleren op beginnende aantastingen. Kamerplanten lopen een groter risico dan kuipplanten die in de zomer buiten kunnen staan. Je profiteert dan van natuurlijke vijanden van deze plaaginsecten en spintmijten. Houdt de planten die in de buurt van de Cycas stonden voorlopig goed in de gaten. Een beginnende infectie met wolluis is bij een palmzaailing makkelijk te behandelen met een wattenstaaf gedoopt in alcohol of spiritus.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Berichtdoor ikzelf1955 op 10 apr 2016 11:38

Het probleem is niet de bovengrondse besmetting van de wolluis,maar de ondergrondse in en tussen de wortelkluit.
Van hier uit zijn ze moeilijk te bestrijden en komen ze steeds weer tevoorschijn.
Bovengronds is wel goed te doen.
ikzelf1955

18 bedankjes

Berichtdoor trachycarpus op 10 apr 2016 12:30

Kan je dan ook iets doen ter bestrijding ondergronds tegen die wolluis ??
trachycarpus

6 bedankjes

Berichtdoor Sander@ op 10 apr 2016 19:23

Ja, kan je eigenlijk iets doen tegen de ondergrondse besmetting van wolluis? Ik wil hem eigenlijk toch wel graag gaan redden. Ik heb hem vanaf nu buiten gezet dus ik hoop dat de luizen snel weer weg zijn, ik denk dat hij het wel gaat redden, hij krijgt nu ook iedere dag water met een spuitbus, een soort tropisch regenbuitje :D . En gelukkig dat het nu ook mooi weer is met veel zon en morgen 20-21 graden. Maar weet iemand hoe je die ondergrondse krengen moet bestrijden??? Alvast erg bedankt en ik hoop dat ik dan snel van ze af ben...

Gr Sander
Sander@

3 bedankjes

Berichtdoor Sander@ op 10 apr 2016 19:25

Sander@

3 bedankjes

Berichtdoor draco op 10 apr 2016 21:17

Undeen met de werkzame stof propoxur was bij uitstek geschikt om wortelluis te bestrijden. Of wolluis ook ondergronds voorkomt weet ik niet. Vaak echter bereik je niet alle luizen met een spuitmiddel. Calypso van Bayer werkt systemisch als aangietmiddel of via opname door het blad of de wortels. Zuigende insecten nemen het op en gaan dood. Admire heeft een vergelijkbare werking maar is evenals Undeen niet langer voor particulier gebruik beschikbaar.
draco

710 bedankjes

Berichtdoor Sander@ op 11 apr 2016 16:51

Jammer ja... Calypso van Bayer is niet meer verkrijgbaar... :(
Sander@

3 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?