Mijn varens en boomvarens

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

Re: Mijn varens en boomvarens

Berichtdoor Eduard op 14 mei 2010 23:34

Mooi Ro , Ja heel onderdanig zou je zeggen "ik geef mij over" :P
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor bjornobo op 15 mei 2010 01:29

Alle tips voor de cibotiums ter harte genomen. Ik ben benieuwd of ze nu aan de gang gaan.
Ben wel een beetje bang voor schimmel met de zeer hoge luchtvochtigheid.
Heb ze op zolderkamer staan op het zuiden. Deze is altijd boven de 18 graden. Afwachten dus...

Mocht iemand een alternatief hebben voor de plastic zak en het risico voor schimmel weten te vermijden; verneem ik het graag!

Bjorn
bjornobo

21 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 16 mei 2010 19:05

De Blechnum fluviatile is geen boomvaren maar kan wel een klein stammetje aanmaken tot 30 cm en wordt gevonden in Nieuw- zeeland, dit is een vrij lastige soort om te houden omdat hij niet te droog en ook niet te nat mag staan.
Afbeelding

Binnenkort wordt de gehele varenhoek aangepast en uitgebreidt zodat ik een aantal soorten kan uitplanten waarmee nog weinig geexperimenteerd is in ons klimaat. Meteen zal ik deze hoek zo maken dat hij in de winter makkelijk te beschermen is.

De boomvarens waar ik mee wil gaan experimenteren zijn:
Dicksonia youngiae
Afbeelding

Cyathea dealbata
Afbeelding

Cyathea brownii, medullaris en tomentosissima
Afbeelding

Anderen die klaar staan om ook te proberen zijn de: Cibotium glaucum, Cyathea cooperi 'brentwood', Cyathea cunninghamii, Cyathea dregei en Cyathea gleicheniodes.

Binnenkort zal ik de werken van de varenhoek in een nieuw topic bijhouden
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 16 mei 2010 21:22

Het ziet er allemaal uit om te gaan springen! Laten ze ook nog het weertje krijgen wat daar voor nodig is, De C. brownii die ik van jou heb staat nog steeds in de stalling, en doet het erg goed! Zal hem binnen kort eens voorstellen, erg mooi plantje!
Gr. Eduard.
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 16 mei 2010 22:26

Ben benieuwd hoeveel de brownii bij jou is gegroeit, hier heeft er eentje uit dezelfde partij zich verdubbeld. Ik sta echt te kijken van de groeisnelheid, doet niks onder voor een cooperi of medullaris.

Deze is nu 3 jaar en 4 maanden oud en heeft nu een 15 cm stam die niet alleen hoger maar ook steeds dikker wordt, het is alleen nog even wachten tot het iets warmer wordt en dan zijn de Cyathea´s vertrokken.
Afbeelding

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor griphuz op 17 mei 2010 12:22

Persoonlijk vind ik eigenlijk brownii een van de mooiste, en de groeisnelheid en koubestendigheid (overwinterbaar in koude kas) doen zeker niet onder voor een cooperi (of medu)!
Ik heb er twee staan die 't ook nog erg goed doen, terwijl mijn cooperi's nog aan het bijkomen zijn van de winter en hun 'lentedip' (zonverbranding met vorst gevolgd).

Groetjes,
Remko.
Geïnteresseerd in varens?
Kijk eens op http://nederlandse-varenvereniging.nl/forum/
griphuz

48 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 25 mei 2010 21:19

Het warme weer van de laaste tijd heeft alle soorten in een versnelling gebarcht, voornamelijk de Cyathea en Cibotium soorten zijn behoorlijk aan de groei.

Heb net een paar foto's gemaakt na hun douche.

De D. antarctica met 240 cm stam is nu eindelijk na 1,5 maand zover om zijn rollen eruit te gooien, het zijn best wel grote rollen, +/- 8 cm, ben benieuwd hoe groot het blad gaat worden, denk ergens tussen de 2,5 en 3 meter.
Afbeelding

De C. incisoserrata is in een overdrive gekomen met al die hitte.
Afbeelding

De C. mlinei geniet ook van de temperatuur.
Afbeelding

De C. gleicheniodes is helemaal een zon aanbidder, hoe heter hoe beter en lust een behoorlijk slok voor het jonge plantje dat het is.
Afbeelding

De C. brownii, nu zullen veel mensen denken dat is een cooperi door de lichte haren ( misschien nog C. robusta) maar het is niet zo, de brownii heeft veel variatie. Veel van de ondersoorten van de echte brownii en cooperi lijken veel op elkaar en zijn alleen te onderscheiden door de sporen.
Afbeelding

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 26 mei 2010 15:10

Hoi Ro , dat staat er weer goed bij! Alles klaar om het licht en warmte van aanstaande zomer te aanschouwen! Maar zoals ik gister al zij, over dik 3 weken alweer de langste dag! Korte groeiperiode voor onze varens dit jaar! Is die kromming in de linkersteel van de brownii door vogelbek beschadiging?Ik heb er bij mijn krulcooperi bij bijna ieder nieuw blad last van! Dacht eerst aan een afwijking, maar zag laats dat de koolmezen weer op spinnenjacht zijn, voor hun nestjongen te voeden, en zo een kleine beschadiging is dan net genoeg om voor een knik in de steel te zorgen!
Gr. Eduard.
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 26 mei 2010 15:54

Die kromming kan ik niet verklaren, wel is dit het eerste blad wat hij heeft gemaakt. Deze heeft afgelopen winter onder een pak sneeuw gelegen door een dak wat naar beneden kwam en heeft het gelukkig overleefd.
Een betere foto:
Afbeelding

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 26 mei 2010 16:30

De C. medullaris in de voortuin is bezig met zijn 3de rol van dit jaar, het is merkbaar dat deze groter is dan de vorige.
Afbeelding
Afbeelding

De C. smithii in de volle grond is goed aangeslagen, deze zal dit jaar naar verwachting 11-13 nieuwe bladeren aanmaken. Het verbrande blad komt omdat ik te lui was om het schaduwdoek op te hangen, hangt inmiddels wel al.
Afbeelding

Weer terug naar de voortuin...de D. sellowiana is maar traag dit jaar, heeft denk ik toch een tik gehad afgelopen winter, waarschijnlijk iets te droog gehouden.
Afbeelding

Een vrij gewone varen die je in bijna elk tuincentrum kan vinden de Asplenium osaka.
Afbeelding

Nog een varen die je ook vaak tegenkomt is de Blechnum gibbum, deze kan een stam aanmaken tot 90 cm onder goede omstandigheden.
Afbeelding

De Blechum nudum, ook stam vormend.
Afbeelding

Een bossige bos D. antarctica, onder de bladeren zit een 45 cm stam verstopt die 7 groeipunten heeft vandaar ook de bladeren die alle kanten opgroeien.
Afbeelding

Dat de D. youngiae scheuten geeft uit de wortels of uit de stam is bekend maar wist niet dat ze op jonge leeftijd het al deden, stammetje is nu ongeveer 4 cm hoog het rolletje is dan ook 1 cm ongeveer.
Afbeelding

C. australis.
Afbeelding

C. dealbata van dezelfde leeftijd als de C. australis hieboven, deze lijken veel op elkaar qua kleur haren en rollen. Veel mensen denken dat een cooperi veel op een C. australis lijkt maar dat verschil is goed te zien. C. australis en C. dealbata zijn trouwens soorten die niet te nat mogen staan.
Afbeelding

Cibotium glaucum voorheen splendens genoemd en in Hawaii waar hij vandaan komt heet hij Hapu'u.
Afbeelding

De Todea barbara ook stamvormend.
Afbeelding

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Boomvarens en varens