Trachycarpus 'New Form' bevindingen.

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Trachycarpus 'New Form' bevindingen.

Berichtdoor lapalmeraie op 25 maart 2016 14:13

Tuurlijk JM, dat is ook wel maar toch is een bepaald realisme niet overbodig. Dat noem ik eerder realistisch dan pessimistisch. ;)

Bij deze hobby is er duidelijk een ondergrens wat dat betreft.
Daar moet je je bewust van zijn. Indien niet wordt het vroeg of laat pijnlijk duidelijk.
Juist bij een serie zachtere winters is het erg verraderlijk omdat je dan nog al vlug over enthousiast wordt als je niet oppast.

En dan kan het nog zoveel ervaring opleveren maar het is toch erg zuur als je 2/3 van je collectie in de kliko kan gooien.
Daarom houd ik persoonlijk rekening met de uiterste ondergrens en dus de mogelijke horrorwinters. Daarbij leg ik dus voor mezelf vast hoe ver ik wil en kan gaan daarin. De Phoenix en Washingtonia zijn daarvan inderdaad een mooi voorbeeld. Dat waren berekende risico's waarbij de investering zeer beperkt was en ik weet dat het ooit niet meer zal lukken qua grootte.

Maar daarmee zitten we wel erg off topic hè Han ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor draco op 25 maart 2016 15:43

Soit, "waar het hart van vol is, loopt de mond van over" :lol:
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Berichtdoor Willem1 op 21 apr 2016 21:50

Het blijven "rare dingen" die "New form's". Vorig jaar (2015) tijdens het uitstapje bij Gardenpalms heb ik er eentje meegenomen..amper stamvorming maar toch al 1,5 meter hoog door zijn lange bladstelen. De palm had het gelijk al naar z'n zin in de volle grond en gooide er twee bladeren uit met (je raad het al) veel kortere bladstelen. Op dit moment (na de winter) ziet de plant er nog prima uit, alleen de originele bladeren op de lange stelen zijn vergeeld. Deze knip ik over een paar maanden weg en dan hebben we...volgens mijn weer een "gewone" Trachy. Dit jaar was ik opnieuw bij Gardenpalms op bezoek en Herbert was zo tof om forse "New form's" cadeau te doen voor maar 25 euro. Natuurlijk laten we deze kans niet aan onze neus voorbij gaan, mijn kameraad ging voor groot, groter, grootst: een New form met een stammetje van 30 centimeter en een hoogte van 3 meter!! :applaus: Deze flinke "New form's" stonden naast de boomvarens en die mogen niet te veel licht hebben, zouden ze daarom van die lange bladstelen aanmaken.... We zullen zien, het is wel een feit dat de New form voor de nodige gespreksstof zorgt en da's alleen maar leuk en goed. :happy_thai:
Willem1

5 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 22 apr 2016 08:49

Haha, slimme zet om ze zo 'cadeau' te doen! Ik heb uit dezelfde batch (tenminste dat denk ik...) vier jaar geleden een gekocht en al die tijd in een grote pot gehouden. Nu heb ik m recent in de vollegrond gezet, maar je kunt al wel goed zien wat de groeivorm is. Ik ben nog niet heel enthouisiast over deze vorm. Ik vindt het blad wat aan de slappe kant hoewel dat nog niet tot een heel lelijke plant heeft geleid. De kleur is wat flets maar dat is princepsbloed denk ik. ik ben benieuwd wat er in de vollegrond gebeurt!
WP_20160422_08_36_08_Pro.jpg
WP_20160422_08_36_08_Pro.jpg (170.17 KiB) 4265 keer bekeken
Dennis_S

349 bedankjes

Berichtdoor enrico op 22 apr 2016 11:41

Ziet er vooralsnog prachtig uit vind ik. Hier een stuk minder, na de winter beetje voddige palmen.
enrico

14 bedankjes

Berichtdoor Exotic Life op 22 apr 2016 16:34

Vind ik ook. Die elegante look vind ik juist wat hebben, maar staat wel beschut zo te zien. Hier gaat er dit jaar ook 1 de grond in, maar wind is hier altijd wel een probleem, dus ik vraag me af of hij hier ook een dergelijke look zal gaan aannemen.
Exotic Life

57 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 22 apr 2016 16:53

Ja, nu is ie nog wel ok, maar hij staat er pas net een week in. En nu al zie je bladeren knikken. De afgelopen jaren stond deze in een grote pot onder de rand van mijn overkapping. Wel in de zon dus, maar niet in de volle wind en regen.
Dennis_S

349 bedankjes

Berichtdoor Rob op 22 apr 2016 22:28

Prachtig Dennis!
Die van mij is na een drietal winters buiten in een redelijk wind luwe hoek dus precies nog zo mooi.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1137 bedankjes

Berichtdoor Alexander op 27 apr 2016 05:43

Trachycarpus fortunei is nog steeds de beste palm voor Nederland en Belgie. T. takil moet zich nog bewijzen evenals de andere soorten en hybrides.

En na een paar horrorwinters weet je het pas echt...

Alexander
Laatst bijgewerkt door Alexander op 29 aug 2016 17:10, in totaal 1 keer bewerkt.
Alexander

33 bedankjes

Berichtdoor Toppalm op 27 apr 2016 08:28

Ik blijf erbij dat de new form alleen mooi blijft in een tuin die weinig wind vangt, zodra er ook maar een beetje wind bij komt knikken de bladeren, en inderdaad dat vindt ik zelf niet mooi niet bij deze palm en ook niet bij bv de fortunei.
Maar er zijn mensen die het wel kunnen waarderen, dus ik zeg iedereen zijn eigen.
Het is wel een palm die relatief snel groeit.

Ik heb er 2 waarvan ik zelf alle kas bladeren heb afgeknipt...nu begint het eerste blad al weer te ontvouwen, maar ik verwacht ze later dit jaar wel weg te gaan doen of te ruilen tegen een andere palm.

@Alexander, ik denk dat de lijst wel iets verder uitgebreid kan worden dan alleen de fortunei.
Misschien een idee voor een apart topic!, maar de wagnerianus mag zeker niet ontbreken in die lijst naar mijn mening.
Mijn tropische tuin:
viewtopic.php?f=49&t=16449
Toppalm

22 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen