Eduard schreef:Je bent geen echte liefhebber, ik hoor het al, gaat wat dood bij jou zeg je jammer danmaar goed ik erger me rot hieraan dat mag duidelijk zijn, ik heb al wel eens sneeuw op de nieuwe veren van de boomvarens gehad, ligt dat er een paar uur op kun je ze afschrijven!
Natuurlijk ben ik wel een echte exotische plantenliefhebber. Ik heb waarschijnlijk gewoon een andere smaak dan sommigen hier. Ik kies voor goed vorstbestendige soorten en variëteiten i.p.v. de veelgebruikte weinig vorstbestendige soorten. Zo verkrijg ik de exotische look ook maar dan scheelt het ten eerste een hoop stress, ten tweede de kosten bij het vervangen ervan en ten derde de moeite van het slepen en beschermen en de kosten van het bijverwarmen. Ik houd gewoon niet van beschermen (op mulchen en stro bij de Musa basjoo na) en hokjes bouwen en heb liever iets unieks dat winterhard is dan het gangbare niet winterharde.
Tsja, dan is er een aantal soorten dat je moet laten staan (merendeel boomvarens en palmen) maar heb je ook soorten die anderen juist weer niet hebben (Schefflera's, Arisaema's, Impatiens, Mahonia's, Opuntia's, Agaves, Yucca's, grassen etc.). Zelfs inheemse soorten zoals Muurnavel, Tongvaren, Hangende zegge, Aronskelken, primula's etc. kun je toepassen voor het exotische effect.
Voor ieder wat wils.