Tips omtrent aanplanten Agave (Parryi)

In de agave en yucca rubriek kan je terecht met alle vragen in verband met je agave en yucca's.

Re: Tips omtrent aanplanten Agave (Parryi)

Berichtdoor roellus op 23 mei 2016 21:14

ik wil me wel aanmelden voor dat klein grut als iemand iets over heeft.

Gr. roel
2013/2014, min -1.4°C
2014/2015, min -5.6°C
2015/2016, min -7.6°C
roellus

15 bedankjes

Berichtdoor Alex Alex op 24 mei 2016 10:27

Haha, oke dus vermeerderen gaat prima. Dat ze stekels hebben weet ik, I love stekels! Blijven de kids tenminste uit mijn tuin. Laatst speelden ze verstoppertje, buurjongetje wilde zich verstoppen achter mijn rostrata. Heeft ie geweten, want die prikt ook. En nog best hard ook. Daar zal hij niet gauw weer gaan zitten. Zonder dollen, hoe kunnen liefhebbers van deze mooie Agave nou schaars zijn? Zo'n beeldschoon ding! Nou ja, je moet er van houden inderdaad.

De kleintjes ga ik gewoon proberen te verzorgen tot ze wat groter zijn (oh wat zal mijn vrouw blij zijn) wie weet bedenk ik nog dat ze ook in de andere grindbak komen, en anders inderdaad weggeven o.i.d. Ben erg benieuwd, word met de dag nieuwsgieriger naar dit mooie plantje :)

Bedankt voor de reacties.
Alex Alex

4 bedankjes

Berichtdoor Thunderfold op 24 mei 2016 16:27

Joery schreef:Ik heb voor mijn rotstuin eerst uitgegraven tot op +/- 50 cm. Op de bodem van de put eerst een dikke laag gravel steentjes en daar bovenop de tuinaarde gemengd met mediterrane potgrond en extra gravel. Als winterbescherming maak ik een tunnelserre met golfplaat die je kan kopen op rol.

Das prima enkel zonde dat je eerst een dikke grindlaag gelegd hebt. Zo kunnen de wortels moeilijk dieper gaan en groeien ze minder hard. Hier graaf ik altijd ong 70cm diep uit en vul met de mengeling. Maar leg nooit eerst een grind laag. De wortels moeten diep kunnen gaan als ze dat willen. De meeste agaves doen er ongeveer 20-30jaar over voor ze bloeien. Dus no worry. Hier staan er ook heel wat agave soorten in de volle grond ook de agave parryi truncata ( de echte Huntington = witter blauw en ronder )
Thunderfold

19 bedankjes

Berichtdoor Alex Alex op 25 mei 2016 16:42

Goed :D Tijd voor een update.

Inmiddels mijn bestelling met Agave's binnen gehad van MyPalmShop. Helaas zijn ze niet zo goed aangekomen als ik gehoopt had. De meesten zullen het wellicht al meegekregen hebben via facebook. Maar voor degenen die het niet hebben gezien (of geen facebook hebben) ze hebben de Agave's in een grote doos op elkaar gezet. Dat leek ze handig of zo. Een Agave is dus prima mooi in goede staat, de andere twee zijn beschadigd (zie foto's hieronder)

Nu vraag ik mij af, moet ik deze bladeren afknippen? Of gewoon zo veel mogelijk recht proberen te maken en laten zitten? Moeder Natuur is natuurlijk erg sterk, dat weten we allemaal wel. Maar wat is het beste dat ik kan doen?

Ik wil ze van de week in de volle grond zetten. Is dit handig nadat ze beschadigd zijn en ik eventueel de bladeren heb afgeknipt? Of kan ik ze beter even in pot laten staan of zo, ik verzin maar wat.

Nog een andere vraag. Ik zie dat er in de potten zelfs al kleine Agave's zitten. Kan ik deze er gewoon voorzichtig af halen (beetje trekken en wringen dacht ik zelf)? En daarna? Moet ik ze in pot zetten? Binnen? Buiten? Ze moeten groter worden, dan kan ik als ik het straks wil mijn tuin nog wat opleuken haha.

Weer lekker veel vragen, maar hoop dat iemand er antwoord op heeft :D

Middelste Agave:
Afbeelding

Onderste Agave:
Afbeelding
Alex Alex

4 bedankjes

Berichtdoor draco op 25 mei 2016 18:31

Ik kan me voorstellen dat je hier niet blij van wordt. De planten zijn slecht verpakt. Het zal lange tijd vergen voordat de beschadigingen uit beeld zijn. Ik zou in ieder geval reclameren en om een vervangende zending vragen. Ik heb in Duitsland diverse grote Agaves besteld. Die stonden rechtop in een ruime doos die geheel was afgevuld met chips. Het was een flinke klus om die tussen de scherpe bladeren uit te pulken, maar de Agaves kwamen piekfijn tevoorschijn
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Berichtdoor Thunderfold op 25 mei 2016 19:20

Bij Tom storme in pittem heb je echt veel betere kwaliteit van agave parryi voor 40€ en ze zijn zeker nog 3x zo groot ook.

Maar met deze triestige exemplaren zou ikzelf ze gewoon zo recht mogelijk proberen te trekken. en de zijscheuten eraf halen met wat wortel aan en die op potten. Ja mag die grote gerust uitplanten maar die liddtekens zijn voor levenslang. Enkel als die veel groter is zit dat tegen de grond gedrukt en valt dat niet meer zo op.

Is een schande en ik zou zeker mijn geld terug vragen ofwel nieuwe exemplaren.
Thunderfold

19 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 25 mei 2016 20:03

Inderdaad niet acceptabel zo planten te ontvangen
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor Joery op 25 mei 2016 21:41

Thunderfold schreef:
Joery schreef:Ik heb voor mijn rotstuin eerst uitgegraven tot op +/- 50 cm. Op de bodem van de put eerst een dikke laag gravel steentjes en daar bovenop de tuinaarde gemengd met mediterrane potgrond en extra gravel. Als winterbescherming maak ik een tunnelserre met golfplaat die je kan kopen op rol.

Das prima enkel zonde dat je eerst een dikke grindlaag gelegd hebt. Zo kunnen de wortels moeilijk dieper gaan en groeien ze minder hard. Hier graaf ik altijd ong 70cm diep uit en vul met de mengeling. Maar leg nooit eerst een grind laag. De wortels moeten diep kunnen gaan als ze dat willen. De meeste agaves doen er ongeveer 20-30jaar over voor ze bloeien. Dus no worry. Hier staan er ook heel wat agave soorten in de volle grond ook de agave parryi truncata ( de echte Huntington = witter blauw en ronder )

De grindlaag is tussen de 5 en 7 cm en lichtjes omgewoeld met de grond dus niet meer zuiver grind. Hopelijk hebben de cacti en agaves er niet teveel last van.
Bedankt voor de opmerking, zo kan ik het de volgende keer beter doen ;)
Joery

9 bedankjes

Berichtdoor Alex Alex op 26 mei 2016 07:47

@ Draco: Ja zal wel inderdaad. Het moet er echt uit groeien. En voordat dat gebeurd is, ben je inderdaad een flinke tijd verder :( Leuk is het niet, maar we doen het er maar mee. Moet vast ooit goed komen.
Lijkt mij ook wel een flinke klus om alle chips uit deze plant te halen :P Ben je er zonder verwondingen af gekomen? Ik zou waarschijnlijk zwaar gewond zijn nadat alle chips weg waren. Was voorzichtig opzuigen geen optie?

@ Thunderfold: Die site ben ik dan weer niet tegen gekomen helaas. Ik heb heel google afgezocht naar de Agave parryi om te kijken waar ze het goedkoopste waren. Ik zoek altijd eerst uit wat ik wil, daarna het hele internet af waar ze het goedkoopst zijn. En voor €17,95 mag je toch niet klagen. Als alles goed zou gaan dan natuurlijk. En €160,00 voor 3 Agaves vind ik teveel, zoveel centjes had ik niet gespaard :P Daarbij wilde ik zo veel mogelijk bij dezelfde bestellen aangezien dat vaak ook weer kosten scheelt, en de 40/50cm stam van de Trachy wordt vaak voor €75,00 verkocht, en bij MyPalmShop was deze €49,95. Ik neem vaak veel in overweging, mijn bestellingen zijn vaak ook goed doordacht. Alleen nooit voorbereid op beschadigingen. Weet niet of ik daar nog eens zal bestellen.

Ik zal de pups er voorzichtig tussenuit proberen te halen. Gelukkig heb ik van andere planten nog wel potjes over, en anders die van de nieuwe Agaves, dus dat moet helemaal goed komen :D

Bedankt weer voor de reacties.
Alex Alex

4 bedankjes

Berichtdoor draco op 26 mei 2016 16:34

Alex Alex schreef:@ Draco: Ja zal wel inderdaad. Het moet er echt uit groeien. En voordat dat gebeurd is, ben je inderdaad een flinke tijd verder :( Leuk is het niet, maar we doen het er maar mee. Moet vast ooit goed komen.
Lijkt mij ook wel een flinke klus om alle chips uit deze plant te halen :P Ben je er zonder verwondingen af gekomen? Ik zou waarschijnlijk zwaar gewond zijn nadat alle chips weg waren. Was voorzichtig opzuigen geen optie?

Ik gebruik een extra lange pincet wijzer geworden uit ervaring met stekelige exoten. Ik zou de eigenaar van mypalmshop toch de kans bieden om deze fout te herstellen. Herbert kennende krijg je andere exemplaren toegezonden of tenminste het geld terug zoals laatst iemand op het forum die een probleem had met een Trachycarpus princeps. Tenslotte is mypalmshop niet gebaat met negatieve publiciteit.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Agave en yucca