Een trachymuur aan de meren

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Een trachymuur aan de meren

Berichtdoor Axel Amsterdam op 29 jun 2016 18:22

Ja klopt, de oleander groeit verrassend hoog rond de meren. Eric heeft ook gelijk dat ze in de randstad winterhard zijn, totdat een winter als 2012 zich voordoet. Ik vind dat persoonlijk geen probleem en heb dan ook 3 oleanders met flinke stammen in de grond. Oudste staat al sinds 1 juni in bloei. Ik denk dat het klimaat in de randstad in de meeste winters vergelijkbaar is met de hogere gebieden rond de meren. Dichtbij het meer is een volstrekt andere wereld. Ze hebben uiteraard wel hogere zomer temperaturen dus oleanders zijn sneller groot en dat helpt ook in de winter.
Axel Amsterdam

38 bedankjes

Berichtdoor Alexander op 30 jun 2016 08:25

Willem1 schreef:Ben ik deels met je eens Alexander:

In Locarno en omstreken (dus ook de wat hoger gelegen gebieden die niet aan het meer liggen zie je vooral, Trachycarpus, Albizia, Lagerstroemia, Magnolia en Campsis en Oleander. Over de Trachy, de Albizia, de Magnolia en de Campsis weten we dat deze het bij ons ook goed doen. De Lagerstroemia vind ik een zwaar ondergewaardeerde plant/boom. Ik heb er 2 in de volle grond staan en deze komen moeiteloos door de winter heen. Het enige probleem is dat ze vaak te laat in bloei komen bij ons, komen ze echter in bloei (er zijn varianten die eerder in bloei komen) dan heb je werkelijk een eye-catcher in je tuin.

De echte uitzondering is (waar ik zelf ook niets van begrijp) is de Oleander. Je ziet ze in het zuiden van Zwitserland (zelfs in hoger gelegen dorpen) terug als struik of als boom, no problem. Bij ons blijft dit een probleem, weet iemand waarom of zijn er wel voorbeelden van Oleanders die moeiteloos overleven in de Benelux?

Wim

Oleanders moeten veel warmte hebben om goed af te rijpen! En veel van die tuincentrum oleanders geven al de geest hier bij een paar graden vorst! Voor buiten moet je best de Nerium oleander Atlas nemen. Bloeit nu hier tegen een kasmuur op het zuidwesten. Ook een uit zaad gekweekt wilde Nerium oleander uit Cordoba bloeit goed! Maar een aantal tuincentrum oleanders zijn afgelopen zachte winter door de koude terugevroren en nog geen bloei op een paar na. Dus voor permanent buiten uitplanten zou ik de Atlas aanraden.

Alexander
Alexander

33 bedankjes

Berichtdoor ick op 30 jun 2016 16:29

Eens, bij mij doen de ‘Atlas’ en de ‘Villa Romaine’ het het beste, veel beter dan de veel oudere tuincentrum-oleanders, die matig bloeien en ook niet geweldig groeien. Mede door de winterschade die ze ondanks passieve bescherming in meer of mindere mate oplopen in een gemiddelde winter.

groet, rick
ick

71 bedankjes

Berichtdoor leroy op 08 jul 2016 12:45

mijn inmiddel 2 mtr hoge Atlas doet het eigenlijk wel goed, veel nieuw blad maar laat tot heden slechts weinig bloei zien...enkel 4 vertakkingen.
Deze oleander is een paar jaar geleden meegenomen uit kroatie

gr
www.lelepalms.jouwweb.nl, shantung-kuntao.jouwweb
leroy

65 bedankjes

Berichtdoor Alexander op 08 jul 2016 15:28

ick schreef:Eens, bij mij doen de ‘Atlas’ en de ‘Villa Romaine’ het het beste, veel beter dan de veel oudere tuincentrum-oleanders, die matig bloeien en ook niet geweldig groeien. Mede door de winterschade die ze ondanks passieve bescherming in meer of mindere mate oplopen in een gemiddelde winter.

groet, rick

Waarom worden dat soort hardere soorten niet bij tuincentra aangeboden? Of verkopen ze express zwakkere soorten die doodgaan zodat men in het voorjaar weer nieuwe koopt?

Wat betreft dat locarno. Is daar nu zo rond de 28 graden, bijnan 10 graden warmer dan hier! We hebben nu wel een ouderwetse kwakkelzomer hier. En of je op de Wadden met 16, 3 of Maastricht met een aangename 23 graden zit maakt wel een groot verschil!

Alexander
Alexander

33 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen