Mierennest in bloempot

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Mierennest in bloempot

Berichtdoor kenbeimer op 13 jul 2016 12:08

Nu heb ik eindelijk mijn Eucalyptus Caesia aan het groeien en in een ruimte pot gezet... En nu zit er een flink mierennest in de bloempot. Ik weet dat dit bestrijden heel moeizaam gaat en zonder de grond te verversen eigenlijk niet mogelijk is.

Echter denk ik niet dat deze Caesia voorlopig te verpotten valt, ze moet eerst aansterken. Plant opgeven zie ik ECHT niet zitten, want het heeft me 4 jaar mislukte experimenten geduurd om hem echt aan het groeien te krijgen. (Heb geloof ik in het verleden nog wel eens om hulp gevraagd hiermee :P )
Hobbyist in kweken van planten vanaf het zaadje. Eenmaal opgegroeid gaan ze in de verkoop in 50% van de bruto inkomsten gaan naar mijn stichting OKids; www.oldenzaalkids.nl
kenbeimer

1 bedankjes

Re: Mierennest in bloempot

Berichtdoor palmfreakz op 13 jul 2016 13:09

Zet de pot een tijdje onder water in een grotere emmer. Niet echt miervriendelijke, maar wel effectief.
palmfreakz

3 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 13 jul 2016 13:17

Ik heb dat hier ook altijd en doe er eigenlijk niets speciaals mee. Die verzuipen toch wel vanzelf na een flenke plensbui of gietbeurt.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 13 jul 2016 16:51

Daar heb je of krijg je geen schade van, hoef je verder niets aan te doen.
Als je dan ooit gaat verpotten krap je het nest uit de kluit als ze dan al niet verdwenen zijn, ze houden niet van meststoffen ;)
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor kenbeimer op 13 jul 2016 20:30

palmfreakz schreef:Zet de pot een tijdje onder water in een grotere emmer. Niet echt miervriendelijke, maar wel effectief.

Hé, dat klinkt inderdaad niet slecht. Moet ik alleen even op zoek naar een emmer van dat formaat. Hoelang zou het nodig zijn de pot in het water te laten staan?
Hobbyist in kweken van planten vanaf het zaadje. Eenmaal opgegroeid gaan ze in de verkoop in 50% van de bruto inkomsten gaan naar mijn stichting OKids; www.oldenzaalkids.nl
kenbeimer

1 bedankjes

Berichtdoor Marc_S op 14 jul 2016 17:34

Koffiegruis op de aarde van de pot strooien en dan verkassen ze. Ik heb een 200 liter pot met een latisectus erin en daar zat een heel groot nest in. Hier koffiegruis op gegooid totdat hele bovenkant bedekt was en daarna zijn ze verdwenen.
Marc_S

66 bedankjes

Berichtdoor kenbeimer op 14 jul 2016 22:18

Helaas, ik heb een dikke laag koffiegruis, welke nog steeds deels zichtbaar is. Ze zijn hardleers.
kenbeimer

1 bedankjes

Berichtdoor draco op 14 jul 2016 23:03

Ik vind het prima als mieren in de kuipen nestelen; het zorgt voor beluchting van de wortelkluit en zorgt tevens voor extra bemesting. Regenwormen zijn eveneens nuttig voor de toevoer van zuurstof tot het wortelstelsel maar hun aanwezigheid duidt meestal op een teveel aan vocht.
Potkluiten met mierennesten drogen doorgaans sneller op en de conditie van de plant gaat er zeker niet op achteruit, integendeel.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Berichtdoor kenbeimer op 30 jul 2016 09:34

draco schreef:Ik vind het prima als mieren in de kuipen nestelen; het zorgt voor beluchting van de wortelkluit en zorgt tevens voor extra bemesting. Regenwormen zijn eveneens nuttig voor de toevoer van zuurstof tot het wortelstelsel maar hun aanwezigheid duidt meestal op een teveel aan vocht.
Potkluiten met mierennesten drogen doorgaans sneller op en de conditie van de plant gaat er zeker niet op achteruit, integendeel.

Geen enkel probleem mee in de zomer, echter moet de pot in de woonkamer overwinteren en zo tegen het vroege voorjaar hupsen ze weer vrolijk rond door mijn woonkamer. Dat is niet erg grappig. (a)
kenbeimer

1 bedankjes

Berichtdoor MathiasVanduffel op 04 aug 2016 23:20

Er zijn eventueel ook aaltjes beschikbaar tegen mieren. Echter gaan de aaltjes de mieren niet bestrijden, maar de mieren zullen zich enkel verplaatsen omdat de mieren niet goed tegen de aaltjes kunnen. Effectief, milieuvriendelijk en wel handig bij potten die je naar binnen wilt verplaatsen. :)

Kokend water kan ook helpen om ze kortstondig uit je potten te krijgen. Echter weet ik niet welk effect dit zou hebben op je Eucalyptus Caesi.
MathiasVanduffel

1 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?