4 vragen over aanschaf Strelitzia

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

4 vragen over aanschaf Strelitzia

Berichtdoor Ton B. op 04 okt 2016 10:59

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum en heb een viertal vragen over de aanschaf van een Stelitzia Nicolai.

Ik heb een grote pot gekocht waar nu wat oude takken in staan maar die ik perfect vind ogen voor een mooie grote plant zoals de Strelitzia. Mijn vragen zijn als volgt:

1. Kan ik de plant direct in de grote pot (hoogte 70cm x doorsnede 95cm) potten? Of dien ik deze in een kleinere pot te laten, wat ik eerlijk gezegd minder vindt.

2. Zal ik meerdere planten (2 of 3) hierin plaatsen vanwege de grootte van de pot of is het mooier om een plant te nemen? Neemt het aantal bladeren snel toe?

3. Is het mogelijk om de plant in deze pot in de herfst (nu) of winter te planten of moet ik wachten tot bloeiperiode, voorjaar?

4. Is het slim om een meer volwassene plant aan te schaffen of gewoon onderaan beginnen?

Alvast super bedankt voor jullie kennis!

Gr,
Ton
Bijlagen
pot kamer.jpg
pot kamer.jpg (143.46 KiB) 5320 keer bekeken
Ton B.

0 bedankjes

Re: 4 vragen over aanschaf Strelitzia

Berichtdoor ceylon op 04 okt 2016 12:23

1. Best is een andere pot in deze plaatsen, zodat het overtollig water kan wegvloeien, bovendien is deze pot smaller bovenaan, waardoor je de plant nog moeilijk uit de pot zou kunnen krijgen moest het mogelijk zijn. Je kan de rand verbergen door schors of mos en dergelijke.

2. Misschien 2 planten plaatsen om onmiddellijk effect te hebben, ze breiden zich ook wel vanzelf uit.

3. Planten in container kan je het hele jaar door planten, zorg er wel voor dat de plant niet te koud heeft tijdens het transport.

4. Dit hangt volledig af van je budget, met een grote plant heb je onmiddellijk effect, met een kleinere moet je wat meer geduld tonen. Een grotere zal wel beter in proportie zijn tot de pot.
ceylon

3 bedankjes

Berichtdoor hoekievld op 04 okt 2016 14:01

Ik heb zelf 7 jaar geleden Strelitiza reginae's gezaaid en ze groeien zeer snel uit een pot, de wortels zijn echt heel erg dik en vlezig, hierdoor heb ik dikwijls bij het verpotten de pot kapot moeten maken.

Heb ze momenteel in grote kunstof kuipen staan die eigenlijk bedoeld zijn voor water lelies. Niet echt heel mooi maar wel praktisch
hoekievld

37 bedankjes

Berichtdoor Plien22 op 04 okt 2016 17:37

Hoi Ton,

Even een vraagje: bedoel je echt de S. nicolai? (wit met blauwe bloemen)
Of wil je de oranje hebben, de S. Reginae?
In beide planten zit nog al een verschil namelijk.. ;)

Groetjes,
Paulien
Plien22

34 bedankjes

Berichtdoor Ton B. op 04 okt 2016 18:09

Plien22 schreef:Hoi Ton,

Even een vraagje: bedoel je echt de S. nicolai? (wit met blauwe bloemen)
Of wil je de oranje hebben, de S. Reginae?
In beide planten zit nog al een verschil namelijk.. ;)

Groetjes,
Paulien

Hoi Paulien,

Ik bedoel de Nicolai, ik heb begrepen dat deze uit de stam blijft groeien en dat vind ik mooier qua bladeren. Eigenlijk is het mij meer te doen om de mooie grote bladeren dan om de bloemen ;)

Zijn er nog meer verschillen tussen de twee dan bovenstaand waar ik rekening mee moet houden?

Groetjes,
Ton
Ton B.

0 bedankjes

Berichtdoor Ton B. op 04 okt 2016 18:13

ceylon schreef:1. Best is een andere pot in deze plaatsen, zodat het overtollig water kan wegvloeien, bovendien is deze pot smaller bovenaan, waardoor je de plant nog moeilijk uit de pot zou kunnen krijgen moest het mogelijk zijn. Je kan de rand verbergen door schors of mos en dergelijke.

2. Misschien 2 planten plaatsen om onmiddellijk effect te hebben, ze breiden zich ook wel vanzelf uit.

3. Planten in container kan je het hele jaar door planten, zorg er wel voor dat de plant niet te koud heeft tijdens het transport.

4. Dit hangt volledig af van je budget, met een grote plant heb je onmiddellijk effect, met een kleinere moet je wat meer geduld tonen. Een grotere zal wel beter in proportie zijn tot de pot.

Hi Ceylon,

Bedankt voor je duidelijke reacties op mijn vragen. Hier kan ik iets mee. Ik denk dat ik er dan twee ga nemen, moet ik die dan wel in een enkele pot verpotten of twee losse potten in deze grotere? Of maakt dat niets uit?

Groetjes,
Ton
Ton B.

0 bedankjes

Berichtdoor Plien22 op 04 okt 2016 18:41

Hoi Ton,

Ondermeer dus de bloei, deze zul je sneller hebben bij een S. reginae dan bij een S. nicolai.
Maar daar is het je niet om te doen zeg je dus dan maakt dat niet zo veel uit.
Ook qua grootte is er een wezenlijk verschil en qua blad.

LaPalmeraie heeft een geweldige site waar je dit allemaal kan terug vinden!

http://palmvrienden.net/lapalmeraie/200 ... a-nicolai/
http://palmvrienden.net/lapalmeraie/201 ... a-reginae/

Groetjes,
Paulien
Plien22

34 bedankjes

Berichtdoor paul op 06 okt 2016 15:57

Inderdaad is deze pot weinig geschikt voor deze plant.
2 planten samen zetten in 1 pot is totaal af te raden: deze planten maken snel zijuitlopers aan.
In 2012 heb ik een plant in bloei gehad die ik 6 jaar daarvoor zelf gezaaid had. Deze plant heb ik toen aan de plantentuin in Gent gegeven, omdat ik geen winterberging meer had (+ 3m met pot)
In datzelfde jaar heb ik zaden meegebracht uit de hoteltuin in Madeira, en daar heb ik nog 3 planten van. Ik stuur een paar foto's bij.
Plant met bloei in 2012:
Afbeelding

huidige planten; let op: dit is telkens maar 1 plant per pot! Deze zijn gezaaid begin 2013.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
paul

28 bedankjes

Berichtdoor hoekievld op 06 okt 2016 16:23

wauw dan groeien ze we sneller dan reginae's
hoekievld

37 bedankjes

Berichtdoor paul op 06 okt 2016 16:51

Op de eerste foto staat links van de S. nicolai een volwassen S. reginae, gezaaid op het einde van vorige eeuw, en die bloeit sind 2005 ieder jaar.
paul

28 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers