- IMG_1263.JPG (197.15 KiB) 4995 keer bekeken

- IMG_1264.JPG (192.8 KiB) 4995 keer bekeken

- IMG_1265.JPG (208.31 KiB) 4995 keer bekeken

- IMG_1266.JPG (127.42 KiB) 4995 keer bekeken

- IMG_1267.JPG (142.42 KiB) 4995 keer bekeken
Hallo,
Wij hebben bij ons huis in Kroatie begin maart dit jaar twee grote Phoenix Canariensis geplaatst.
Deze kwamen van een kweker in Italie. Ze zijn beide ongeveer een jaar of 6 denken wij.
We hebben ze iets in de grond gezet en bakken er omheen gemaakt van 2x2 meter en 60 vm hoog.
De bodem van de bakken is dus gewoon open en we hebben de bakken verder gevuld met aarde.
Het water kan dus gewoon weglopen in de grond. Na een maand of twee kregen we hier en daar wat gele bladstengels en dachten dat dat kwam omdat de planten moeten aclimatiseren.
Het is een warme zomer geweest en de planten krijgen via een druppelsysteem elke dag water.
In het hart vormen zich nieuwe bladeren en deze groeien ook wel door alleen worden ze niet zo groot als de oude bladeren.
Nu de afgelopen maand worden de stengels nog wat geler en er komen ook bruine punten aan het blad.
Omdat ik dacht dat ze misscien te nat staan dacht ik even naast de kluit te graven om te kijken of de aadre onderin te nat is.
Aangezien we de bovenlaag afgedekt hadden met folie (tegen onkruid en snelle uitdroging van de grond in de zomer) had ik nog niet in de gaten wat een enorme wortelgroei deze palmen hebben.
Het was dus wel even een lastig om tot op de onderkant van de oude kluit te komen.
De aarde is daar gewoon vochtig en zeker niet erg nat.
Bij een van de palmen groeien er ook gewoon nieuwe stekken rond de kluit.
Nu de volgende vragen:
Hoe komt het dat de bladstengels en de bladeren geel worden?
Is het normaal dat er zoveel en zo'n snelle wortelgroei is?
Kan ik de palmen nu nog bemesten ( het is overdag tussen de 15 en 20 graden en snachts varieert tussen 5 en 14 graden.
Moet ik de palmen inpakken voor de winter ( ik heb nog nooit gezien dat ze daar de palmen inpakken en het kan in de winter best een paar nachten -5 a 6 worden en met een harde noord oostenwind voelt dat aan als -10.).
Moet ik nog wat met de stekjes doen of kan ik die laten groeien en als ze wat groter zijn verplanten?
Groet Rene