Palmen binnen met plantenlamp laten groeien?

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Palmen binnen met plantenlamp laten groeien?

Berichtdoor daniell op 07 nov 2016 21:14

Is het mogelijk om kleine palmzaailingetjes in pot binnen verder te laten groeien met kunstmatig licht? Ik heb gewoon een goedkope 4 watt (40 watt gloeilampvervanging) LED plantenlamp met rood en blauw licht. Ook een Tithrinax Campestris in pot wil ik zo laten ''overwinteren'' (doorgroeien). De campestris staat vlak bij de verwarmingsradiator krijgt dus een lekker temperatuurtje over zich heen.
daniell

6 bedankjes

Re: Palmen binnen met plantenlamp laten groeien?

Berichtdoor Gouden HandPalm op 07 nov 2016 21:30

Over LED hoor je verschillende verhalen. Veel professionele kwekers zijn nog niet helemaal over de streep als het gaat om resultaten met LED. Gebruik je toch LED dan zou ik in jouw geval wel voor een hoger wattage gaan. 40 Watt is wat magertjes, vooral als het lampje een meter of meer moet belichten.

Tip: voor een paar tientjes heb je een TL armatuur en bijpassende lamp. TL licht heeft zich voldoende bewezen als het gaat om plantenkweek

De Gamma wil je graag zo'n bak wel verkopen.

Maar wbt. je vraag: ja je kunt prima planten kweken in de winter door ze warm te zetten en bij te verlichten. No problem. Planten zijn altijd een beetje dom en hebben dan niet door dat het winter is.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor draco op 07 nov 2016 22:24

"Planten zijn altijd een beetje dom"
Domheid is meer een eigenschap die je aantreft bij mensen. Maar slimme mensen begrijpen steeds meer van planten. Zo lees ik in het nieuws dat plantenwortels op licht reageren dat ze via de stengels bereikt. Al langer is bekend dat plantenwortels over lichtreceptoren beschikken. Uit nieuw onderzoek blijkt nu dat ze daarmee licht kunnen 'zien' dat via de stengel naar beneden komt. Het licht heeft invloed op de wortelgroei. Het onderzoek is gedaan met de zandraket. Ter onderscheid, zonlicht induceert ook een chemisch signaal in de bovengrondse plant, een eiwit waardoor de plantenwortels beter groeien.
Laatst bijgewerkt door draco op 08 nov 2016 10:02, in totaal 1 keer bewerkt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Berichtdoor draco op 07 nov 2016 23:09

Over 'domme' planten gesproken, sommige Zuidafrikaanse soorten die hier groeien hebben niet door dat hun seizoen is omgekeerd. Ze houden hardnekkig vast aan het groeiritme van het Zuidelijk halfrond. In de zomer staan ze hier kaal en schijnbaar levenloos tot in september de bloemen en de bladeren verschijnen. In het voorjaar gaan ze dan weer in rust.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Berichtdoor alex1994 op 14 nov 2016 20:26

Ik zelf werk in de tuinbouw en led licht. Thuis heb ik ook led licht aan staan wat overdag een beetje "bijlicht". Als ik zou moeten kiezen tussen tl en led(rood en blauw), zou ik zeker voor led gaan.
Alle soorten licht wat binnen het zicht van de plant valt, hebben effect op de groei. Dus ook tl!
Maar de plant ziet rood en blauw veel beter dan geel licht. Daarom is het rendement voor wat betreft de groei bij led veel beter!

Op de afbeelding is te zien dat het licht van een tl-balk veel beter waarneembaar is het met menselijk oog dan dat de planten waar kunnen nemen.

En het negatieve beeld van de tuinbouw op led is inmiddels achterhaald. Vele planten worden inmiddels zonder daglicht met led licht geteeld. Hierdoor zijn meerdere lagen mogelijk.

De beste lichtkleur is 420nm a 430nm en 660nm a 670nm.

Als er nog vragen zijn, hoor ik het graag!

succes! ;)
Bijlagen
Plant-Human-Eye-Response_01.jpg
waarneembaar door de plant
Plant-Human-Eye-Response_01.jpg (10.09 KiB) 5816 keer bekeken
Plant-Human-Eye-Response_02.jpg
waarneembaardoor het menselijk oog
Plant-Human-Eye-Response_02.jpg (8.92 KiB) 5816 keer bekeken
alex1994

15 bedankjes

Berichtdoor derfske op 14 nov 2016 23:34

en de zon geeft in de lente meer blauw en in de late zomer meer rood..

dus blauwer licht laat planten beter groeien.. en roder licht gaan planten eerder bloeien, dus beter pak je blauwer licht. in tl is warmwit meer rood en wit licht meer blauw.

en natuurlijk rekening houden met zonuren van de groei, deze mag makkelijk op 12 tot 18 uur staan-

en de temeratuur natuurlijk nog.. alle (en vooral exotische) planten groeien pas vanaf een bepaalde temperatuur..

succes :thumb_up:
inflatie = diefstal, kapitalisme = moderne slavernij, democratie = een illusie, c02 = goed voor planten, fijnstof is pas slecht, "don't believe your tell lie vision", het probleem is niet degene die slecht zijn, het zijn de gene die het toelaten
derfske

51 bedankjes

Berichtdoor alex1994 op 17 nov 2016 22:35

derfske schreef:en de zon geeft in de lente meer blauw en in de late zomer meer rood..

dus blauwer licht laat planten beter groeien.. en roder licht gaan planten eerder bloeien, dus beter pak je blauwer licht. in tl is warmwit meer rood en wit licht meer blauw.

en natuurlijk rekening houden met zonuren van de groei, deze mag makkelijk op 12 tot 18 uur staan-

en de temeratuur natuurlijk nog.. alle (en vooral exotische) planten groeien pas vanaf een bepaalde temperatuur..

succes :thumb_up:
Ik dacht dat dit juist andersom was.
Voor zover dat ik weet geeft rood licht juist meer vegetatieve groei.

Verrood licht geeft meer strekkende groei. Verood licht dringt het verste door. Dit verklaart dus ook dat planten die achterblijven en dus door de bedekking van andere planten en dus met minder licht in verhouding meer verrood licht krijgen en daardoor dus gestrekter groeien.

Blauw licht stuurt generatief. Het word bij ons dan ook gebruikt om de planten generatief te sturen.

In de lente en herfst heb je meer rood en verrood licht omdat dat afbuigt om de aardbol.
in de zonder is het dan blauwer omdat dat minder afbuigt en de zon hoger aan de hemel staat.
De kleurcombinatie is heel erg belangrijk! Blauw zorgt ook voor een meer gedrongen groei. Het is het beste om allebei de kleuren te gebruiken.

Als het toch anders zit en ik het dus fout heb hoor ik het graag!
alex1994

15 bedankjes

Berichtdoor derfske op 18 nov 2016 20:58

gekopieerd van een een site

Voorjaarslicht =6400K(blauw licht)
Vroeg zomer =4200K(blauw/rood)
laat zomer/najaar=2700K(oranje/rood)
laat najaar=2100K(vol rood)

nu weet ik dat het blauw licht beter aan komt op aarde (waardoor de lucht ook blauw is).. hoe schuiner de zon hoe meer rood dus gefilterd word. en hoe hoger aan de hemel, hoe meer rood dus aan komt..

nu bloeit de enne plant dus wel al vroeger dan de andere.. dus de vroege bloeiers bloeien met meer blauw dan andere planten. maar een plant naast een rode muur zal niet eerder bloeien dan een naast een blauwe schutting.. dat is omdat de uren licht de indicatie is voor een plant. zo kan je ook planten eerder laten bloeien als ze afdekt naar complete duisternis..
inflatie = diefstal, kapitalisme = moderne slavernij, democratie = een illusie, c02 = goed voor planten, fijnstof is pas slecht, "don't believe your tell lie vision", het probleem is niet degene die slecht zijn, het zijn de gene die het toelaten
derfske

51 bedankjes

Berichtdoor alex1994 op 19 nov 2016 00:25

Ja dat klopt inderdaad. "kortedagplanten" kan je laten bloeien door ze minder dan 12 uur licht te geven. Dit staat dan ook los van de kleur van het licht.
Enkele voorbeelden zijn dan ook de bekende kerstster, kalanchoe en de chrysant.

Maar om even on topic te blijven. Denk er wel aan dat je de plant genoeg rust geeft door een nacht van minimaal een uur of 8 aan te houden. S'nachts vinden er belangrijke processen plaats. Waaronder valk voor of tijdens de zonsopkomst de celstrekking.

Ik heb proeven gezien met tomatenplanten die langer licht kregen dan gebruikelijk. het blad werd geel. Bij 24 uur ging de plant dood.
alex1994

15 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen