Trachys verplaatsen met risico heermoes

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Trachys verplaatsen met risico heermoes

Berichtdoor Tuin in het Ambacht op 18 dec 2016 18:30

Goedemiddag allemaal,

Wij hebben altijd zeer veel last van onkruid, namelijk de hardnekkige heermoes.
Omdat wij begin volgend jaar gaan verhuizen hebben wij ons trachys voorlopig in een kuip gezet. Echter bedacht ik me onlangs dat het risico bestaat dat wij de heermoes meenemen naar het nieuwe onderkomen. Dit willen wij absoluut niet dus kwam ik op het idee om de wortels helemaal schoon te spoelen alvorens ze in de volle grond te plaatsen.
Ik weet alleen niet of dit kwaad kan en ik een andere oplossing moet bedenken?

Alvast bedankt voor de info/tips!

groeten,
Tuin in het Ambacht

0 bedankjes

Re: Trachys verplaatsen met risico heermoes

Berichtdoor ceylon op 18 dec 2016 18:39

De wortels afspoelen zou ik persoonlijk niet doen, dit kan een schok veroorzaken bij de palm en er kunnen nog altijd stukjes wortel van de heermoes overblijven. Bedek gewoon de boomspiegel van de palm met een zeer dikke mulchlaag van bijvoorbeeld houtschors. De heermoes zal heel wat moeite moeten doen om hier door te geraken. Zelfs al komen er een paar door, trek je ze gewoon systematisch af. Na ongeveer 2 jaar zullen de wortels van de heermoes uitgeput geraken en afsterven.
ceylon

3 bedankjes

Berichtdoor Tuin in het Ambacht op 18 dec 2016 20:24

Bedankt Ceylon. Het eruit trekken van die stengels zorgt er naar mijn idee juist voor dat ze zich vermeerderen. Ik wil geen enkel risico lopen met heermoes.
Wellicht dat ik ze tot midden Juni in de kuip houdt om te zien of er heermoes tot leven komt. Mocht dit niet zo zijn dan kunnen ze de volle grond in. Lijkt me de beste oplossing!?
Tuin in het Ambacht

0 bedankjes

Berichtdoor derfske op 19 dec 2016 00:26

uitspoelen lijkt me het slechtste om te doen.. je gaat zo heel wat kleine wortels breken.. ik heb al eens een stuik gekregen zonder modder. en die heeft het maar net overleeft. persoonlijk zou ik het met beleid kwasten of voorzichtig bespuiten met gif. als je goed oplet kan je best selectief planten uitroeien zo... en een palm is wel wat sterker dan heermoes natuurlijk
inflatie = diefstal, kapitalisme = moderne slavernij, democratie = een illusie, c02 = goed voor planten, fijnstof is pas slecht, "don't believe your tell lie vision", het probleem is niet degene die slecht zijn, het zijn de gene die het toelaten
derfske

51 bedankjes

Berichtdoor Rob op 20 dec 2016 23:29

Trachy vooraf uitsteken en oppotten, en een jaar lang alle onkruid met alle geweld bestrijden.
In pot moet dit te doen zijn.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1137 bedankjes

Berichtdoor Alexander op 22 dec 2016 04:51

Zoveel mogelijk wegtrekken dat heermoes, dan put je het uit. Spreek uit ervaring.
Alexander

33 bedankjes

Berichtdoor derfske op 22 dec 2016 15:31

ik heb zevenblad in mijn tuin gehad.. dat doet net als heermoes energie opslaan in de wortels.. zo zijn daar ervaringen te vinden op internet hoe mensen tot zelfs 10 jaar over doen om het volledig te bestrijden. als je het uit trekt dan kost het wat energie voor het plantje.. maar als het her groeit en wat licht krijgt dan slaat hij die energie weer terug op. en ben je weer terug bij af..

ik heb het deel waar zevenblad was 2 jaar bedekt met een dubbele laag van zwart worteldoek en de plekken waar het een beetje was steeds bespoten. nu ben ik daar eindelijk vanaf
(en ja naar anderhalf jaar leefde het nog)

het jaar voor die 2 jaar was zonder kennis en echt hopeloos.. alles uitgetrokken elke 2 3 weken.. en het jaar daarna was het hetzelfde als vorig jaar

zevenblad kan bijv. 90cm diep wortels groeien. terwijl het boven de grond net 20cm uit steekt. dus zijn energie opslag is enorm.. als je het telkens uit trekt dan is het letterlijk dweilen met de kraan open.

ik weet niet hoe erg heermoes is.. waar staat wel onder de lijst van hardnekkige onkruiden
inflatie = diefstal, kapitalisme = moderne slavernij, democratie = een illusie, c02 = goed voor planten, fijnstof is pas slecht, "don't believe your tell lie vision", het probleem is niet degene die slecht zijn, het zijn de gene die het toelaten
derfske

51 bedankjes

Berichtdoor hoekievld op 22 dec 2016 16:07

ik ging even googlen op heermoes en lijkt verdacht veel op een plantje die ik ook in me tuin heb gehad, zeer hartnekkig inderdaad en komt overal op..
Deze zomer weinig last van gehad maar wist niet dat het zo slecht voor je tuintje kon zijn
hoekievld

37 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 22 dec 2016 19:10

ik ben wel vaker de uitzondering op de regel hier maar ondervind geen hinder van uitgespoelde kluiten ;)
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor de Haan op 22 dec 2016 21:46

Zevenblad kan een meter hoog worden
de Haan

40 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen