Dadelpalm in pot?

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Dadelpalm in pot?

Berichtdoor KFDodo op 15 jan 2017 16:56

Hoi allemaal! Ik heb even geleden een paar dadelpitten in potjes gestoken om eens te kijken wat er gebeurde. Zowaar is er eentje van opgekomen! Dat is nu zo'n twee maanden geleden denk ik, hij is nu zo'n 25cm hoog. Nog steeds een enkel blad, maar hij heeft een enorme penwortel ontwikkeld en die groeit nog vrolijk door, dus nu is mijn vraag: hoe lang wordt zo'n wortel gemiddeld? Hij moet in een pot, ik kan hem niet buiten zetten want ik heb alleen een balkonnetje. Is dat een beetje te doen? Zou het mogelijk zijn om de wortel in te korten (zoals bij bonsai planten wel gebeurt) om te kijken of hij dan in de breedte gaat groeien ipv de lengte?
Ook andere tips voor het verzorgen van een dadelpalm binnenshuis zijn welkom, aangezien dit nieuw is voor mij. Ik had er niet zo op gerekend dat het opkweken van een dadelpit zo makkelijk zou zijn :)
KFDodo

0 bedankjes

Re: Dadelpalm in pot?

Berichtdoor draco op 15 jan 2017 22:30

Maak je geen zorgen over deze zogenaamde penwortel. Het is de kiemwortel die na verloop van tijd afsterft en vervangen wordt door zijdelings van de stambasis uitgroeiende secundaire wortels, adventiefwortels genaamd. Inkorten van de kiemwortel is uit den boze. Palmwortels vertakken zich matig. Maar daar staat tegenover dat er steeds nieuwe ontspruiten. Als de kiemwortel de bodem van de pot bereikt, gaat deze vanzelf rondjes draaien of groeit er via een afwateringsgat onderuit. In het laatste geval kan verpotten wenselijk zijn zodat de wortels binnenboord blijven. Houdt de zaailing matig vochtig en zet deze zo licht mogelijk.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Berichtdoor derfske op 15 jan 2017 23:02

Phoenix_dactylifera, ik zou hem niet buiten zetten maar gewoon op je venster

buiten zal hij dood gaan met deze kou. in de zomer kan hij wel gewoon naar buiten
inflatie = diefstal, kapitalisme = moderne slavernij, democratie = een illusie, c02 = goed voor planten, fijnstof is pas slecht, "don't believe your tell lie vision", het probleem is niet degene die slecht zijn, het zijn de gene die het toelaten
derfske

51 bedankjes

Berichtdoor KFDodo op 16 jan 2017 11:30

Goed om te weten dat het geen permanente wortel is, ik heb hem al verpot naar een langere pot, maar dan kan hij daar dus gewoon in blijven staan. Is het handig om hem in een relatief kleine pot te houden of moet hij goed de ruimte hebben? Ik kan me binnen geen palm van 3 meter veroorloven...

Ik heb de plant nu in mijn vensterbank staan, ik denk dat hij daar ook wel even blijft. Mijn balkon staat 's zomers helemaal vol groenteplanten ;)
KFDodo

0 bedankjes

Berichtdoor draco op 16 jan 2017 19:46

Een grotere pot is pas nodig als de wortels er letterlijk uitbarsten. Phoenix dactilyfera is geen snelle groeier. Deze palm is eigenlijk ongeschikt voor in huis vanwege de grote behoefte aan direct (zon)licht. In huis achter glas zullen de veders langer worden als onder de blote hemel.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Berichtdoor KFDodo op 17 jan 2017 10:32

Ik zal hem zo licht mogelijk zetten en hopen dat ik een huis met tuin kan krijgen ;) Bedankt voor de informatie!
KFDodo

0 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen