Welke Trachycarpus

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Welke Trachycarpus

Berichtdoor Eduard op 02 maart 2017 20:58

Gouden HandPalm schreef:
Ps. een beetje formaat wagnerianus is niet iel of sprieterig, hoor, maar kan net zo stoer zijn als een fortunei. Mijn ervaring is dat ze best snel groeien als ze wat groter zijn. En het meer donkergroene blad, met zijn harde leerachtige structuur is een pracht om naar te kijken. Een waggie doet zeker niet onder voor een fortunei!

Helemaal mee eens, ik vind mijn waggie veel mooier omdat ze niet knakken, het blad is donkergroen en wordt steeds groter, zie hem ook gelijk als ik mijn tuin in kijk, de Trachy is ook mooi en snel groot geworden maar stoor me ontzettend over het doorbuigen en knakken van de bladpunten :roll:

Succes met je palmkeuzes Niels ;)

Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor Jozef op 03 maart 2017 09:54

Het is maar net wat je zelf aantrekkelijk vindt. Een fortunei krijgt een veel vollere kroon en dat kan ook weer een pluspunt zijn.
Jozef

604 bedankjes

Berichtdoor draco op 03 maart 2017 10:16

Er valt wat te kiezen. Je kunt beiden aanplanten plus nog andere zoals de princeps en de takil.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Berichtdoor palm8400 op 03 maart 2017 11:13

Ik woon vlakbij de Belgische kust (nog geen kilometer), met als gevolg dat er enorm veel wind bij ons is.
Hoewel er wel wat struiken en bewoning is rondom ons huis kan de wind gemeen uithalen.

Ik heb daarom er voor gekozen om in de tuin, zeker de onbeschermde gedeelten, wagneriani te plaatsen. Zeker als ze wat groter zijn krijgen ze een toch nog relatief groot blad die niet plooit.

Ik heb nu wel zaden gekocht van een Canadese teler van de hybride wagnerianus x nainital.
Ik vermoed dat deze soort op termijn toch ook wel de moeite kan zijn om te telen in winderige locaties.

De fortunei's die ik heb staan allen redelijk beschut.
palm8400

0 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 03 maart 2017 15:11

Ik vind dat grote blad wel meevallen. Heb ze van 2 / 2.5 meter stam maar een fortunei vsn een halve meter stam maakt groter blad aan.
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor Niels op 03 maart 2017 15:38

Ik heb heel veel foto's van (ook grotere) fortunei en Wagnerianus bekeken, en ik vind de gewone fortunei dan toch wat eleganter.

Het zal ook van de tuin afhangen, in een rotstuin of andere tuin met een drogere prairie/woestijn sfeer zou Wagnerianus wel mijn eerste keus zijn.
Niels

9 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 03 maart 2017 16:59

Ik zou de optie Chamaerops humilis toch ook nog even overwegen als ik jou was. Hou het dan wel bij de originele soort en niet de cerifera of vulcano want deze zijn minder sterk en hebben altijd bescherming nodig.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor draco op 03 maart 2017 17:48

Hitch schreef:Ik zou de optie Chamaerops humilis toch ook nog even overwegen als ik jou was. Hou het dan wel bij de originele soort en niet de cerifera of vulcano want deze zijn minder sterk en hebben altijd bescherming nodig.

Dat laatste is een ongefundeerde opmerking Hitch. Volgens Mario Stähler is er geen fundamenteel verschil in winterhardheid tussen deze varianten. Dat Chamaerops in onze contreien winterbescherming nodig heeft staat echter buiten kijf.
"Chamaerops humilis wird eine Frosthärte bis zu -13 °C nachgesagt. Erfahrungsgemäß ist aber bei Temperaturen unter -8 bis -10°C mit deutlichen Schäden zu rechnen. Bei Temperaturen unter -12°C kan der gesamte Blattschopf absterben. Unter totalem Blattverlust wurden auch noch tiefere Temperaturen überstanden." (Mario Stähler - Winterharte Palmen, Medemia).
Herstel van Chamaerops bij compleet bladverlies is met name het geval bij jonge exemplaren waarbij de groeipunt zich nog onder het aardoppervlak bevindt. Bij een van mijn Cerifera's ging de hoofdstam door vorst verloren maar herstelden de zijscheuten die tijdens de bewuste vorstperiode met sneeuw waren bedekt. Dat het resultaat er niet fraaier op werd, hoeft geen betoog.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Berichtdoor Jozef op 03 maart 2017 19:53

Dit jaar geen enkele Chamaerops bijverwarmd. De vulcano wel droog gehouden en de cerifera ook, maar eigenlijk meer zodat de waxlaag er niet af regent. In het dorp staat een onbeschermd exemplaar, best al wel een flinke. Alle chamaeropsen geven hier geen krimp ik kan alleen niet zeggen wat de minimumtemperatuur is geweest bij gebrek aan apparatuur.
Jozef

604 bedankjes

Berichtdoor Roger op 03 maart 2017 20:28

Zelf heb ik ook jaren geleden gekozen voor de fortunei en de wagnerianus, deze hebben nu een stam van ongeveer 2 meter, heb ze in de begin jaren altijd beschermd in de winter nu doe ik dit niet meer en ze doen het prima. Verder heb ik nog een kleine takil staan 3e winter, en twee Cerifera's die ik voor de zekerheid wel bescherm waarvan ene ook al 8 jaar in de volle grond staat, en nog een naaldpalm die heel heel traag groeit.
Maar de Fortunei en de Wagnerianus en misschien de Takil zijn denk ik de beste keus :thumb_up:
Roger

8 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen